بازگشایی مدارس از بهمن‌ماه؛ چرا والدین نباید نگران باشند؟
بازگشایی مدارس از بهمن‌ماه؛ چرا والدین نباید نگران باشند؟
معین نیوز_وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرده از ابتدای بهمن‌ماه، مدارس در مناطق زرد و آبی بازگشایی خواهد شد. با توجه به برخی واکنش‌ها به این تصمیم، این پرسش مطرح ‌شده که با وجود شیوع کرونا، آیا این بازگشایی باید والدین را نگران کند؟

به گزارش ایرناپلاس، اعلام خبر بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. بسیاری این اقدام را تکرار تجربه اول مهرماه امسال دانستند که موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا را به همراه داشت.
بسیاری از والدین نیز اعلام کردند فرزندانشان را به مدرسه نخواهند فرستاد چون نگران سلامتی آنها هستند. برخی از کارشناسان نیز، وضعیت کنونی و کاهش نسبی شیوع کرونا را بسیارشکننده دانستند و نسبت به بازگشایی مدارس و رفع شتاب‌زده محدودیت‌ها هشدار دادند.

اما پرسش اینجاست که منظور وزیر آموزش‌وپرورش از این بازگشایی چه بود و آیا والدین باید نگران سلامت فرزندانشان باشند؟

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش درباره نگرانی‌ها در مورد بازگشایی مدارس در مناطق زرد وآبی کرونایی ‌در گفت‌وگویی رادیویی اظهار کرد: فکر می‌کنم طرح این مساله اشتباه است. مدارس بازگشایی نمی‌شوند و مطرح کردن این حرف درست نیست. ما فقط حضور دانش‌آموزان را در پایه‌های اول و دوم ابتدایی در مناطق زرد و آبی داریم. همچنین هنرجویان هنرستان‌ها فقط در دروس عملی در مدارس حاضر خواهند شد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی در گروه‌های کوچک ۱۰ نفره در زمان‌های محدودی که شورای مدرسه تشخیص می‌دهد در سر کلاس‌ها حضور پیدا می‌کنند. مناطق آبی به طور عمده مناطق روستایی عشایری کم‌جمعیت ما هستند که جمعیت دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس‌ها بسیار اندک است و دسترسی به زیرساخت‌های فناوری ندارند. اینها در محیط طبیعی زندگی در کنار هم حضور دارند و تنها اتفاقی که افتاده اینکه معلم در آنجا حضور دارد اما امکان درس دادن به دانش آموزان را ندارد. دانش‌آموزان این مناطق در معرض خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل هستند.

تصورهایی دور از ذهن از آموزش دوره پایه اول با تلفن همراه
او ‌افزود: آموزش پایه‌های اول و دوم ابتدایی مساله جدی است و تصور اینکه دانش‌آموز پایه اول با گوشی موبایل حروف الفبا را بیاموزد دور از ذهن است. طبق تحقیقات، متوجه شدیم بسیاری از کشورهای درگیر کرونا اصلا زمان مدرسه را کوتاه نکرده‌اند. دانش‌آموزان طبق روال و بدون رعایت پروتکل‌ها در مدرسه حاضر می‌شوند. ماسک هم نمی‌زنند چون تنها کودکان بالای ۱۱ سال مشمول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم باید گزارش‌هایی که در رسانه‌ها در مورد وضعیت مدارس در جهان منتشر می‌شود، دقیق‌تر باشد تصریح کرد: بنا به مسئولیت خود، تک تک کشورها را بررسی کردیم؛ در کشورهایی که تلفات کرونا چندین برابر ماست و در شرایط سخت و دشواری به سر می‌برند به‌دلیل اهمیتی که برای مقوله آموزش به ویژه در مقطع پایه قائل‌اند مدارس را باز نگه داشته‌اند در حالی‌که ما تنها یک بازگشایی جزئی داریم.

آموزش به کودکان نیازمند تخصص است
حکیم‌زاده تصریح‌کرد: ما نگرانی‌های زیادی از والدین کودکان پایه اول و دوم ابتدایی دریافت کرده‌ایم. آموزش به این کودکان نیاز به تخصص دارد و پدر و مادر هر چقدر تحصیل کرده باشند باز توانایی تدریس ندارند.
دیده شده بسیاری از پدر و مادرها از معلم مدرسه درخواست کرده‌اند به منزلشان بروند و به دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک درس بدهند. چرا ما نباید چنین امکانی را در مدرسه فراهم کنیم تا دانش‌آموزان در زمان‌های محدودی و با رعایت پروتکل‌ها به صورت منظم و با برنامه در مدارس حضور یابند تا معلم بتواند یادگیری دانش‌آموزان را پایش کند تا اگر کمبودی وجود دارد جبران شود.

وی تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش درباره بازگشایی محدود مدارس در مناطق زرد و آبی را اقدام درستی می‌داند، افزود: وزیر این وزارتخانه نیز عضوی در ستاد ملی کروناست و بر همین اساس پایه‌های اول و دوم مناطق زرد وآبی اعلام شده توسط وزارت بهداشت، به صورت جزئی و محدود در مدارس حضور می‌یابند.

کودکان رعایت پروتکل های بهداشتی را از معلم خود بهتر می‌آموزند
معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش درباره نگرانی والدین از رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط کودکان مقاطع ابتدایی در مدارس نیز گفت: فکر می‌کنم کمی در قضاوت رفتار کودکان بی‌انصافی می‌کنیم. باید بیشتر منصف باشیم؛ برخلاف آنچه که تبلیغ می‌شود، کودکان به‌ویژه در دوره ابتدایی حرف شنوی زیادی از معلمان خود دارند و به نوعی آنها را الگوی خود می‌دانند و حرف معلمشان حتی بر حرف‌های والدینشان ارجحیت دارد.

از سوی دیگر این کودکان در جامعه‌ هم بوده‌ و آموخته‌اند که باید برای سلامت خود ماسک بزنند و بهداشت را رعایت کنند. فراموش نکنیم در طرح همیار پلیس، کودکان زیادی رفتارهای درست رانندگی را به والدین خود آموختند.

وی یادآورشد: در کشوری مانند کانادا مدارس باز هستند و دانش‌آموزان همچون گذشته، همه ساعات را در مدارس حضور دارند و هیچ پروتکلی رعایت نمی‌شود. ما چنین تصمیمی نگرفتیم و فقط اقدام به بازگشایی مدارس به شکل جزئی گرفته‌ایم. این تصمیم مربوط به دانش‌آموزان پایه اول و دوم ابتدایی است که در دوره حساسی از آموزش هستند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری درباره زمان حضور دانش‌آموزان در مناطق زرد و آبی برعهده مدارس است. شوراهای مدارس می‌توانند تصمیم‌گیرنده باشند تا دانش‌آموزان را تقسیم‌بندی و جزئیات حضور را مشخص کنند.

به گزارش ایرناپلاس، آنچه از اظهارات معاون ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش استنباط می‌شود این است که با توجه به اینکه برنامه این وزارتخانه محدود به پایه اول و دوم ابتدایی است و از سوی دیگر شورای مدرسه در مورد زمان‌بندی و شرایط چگونگی حضور این دانش‌آموزان تصمیم خواهد گرفت بنابراین نمی‎توان این اقدام وزارت آموزش‌وپرورش را بازگشایی مدارس اطلاق کرد. به این ترتیب این روش می‌تواند ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها، مانع از ایجاد وقفه طولانی در فرآیند آموزش کودکان شود.