بیماری انگلی فاسیولا مردم گیلان را تهدید می‌کند
بیماری انگلی فاسیولا مردم گیلان را تهدید می‌کند
معین نیوز_معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به شیوع بیماری انگلی فاسیولا در استان هشدار داد.

«آبتین حیدرزاده» به همشهری آنلاین گفت: در فصل بهار با فراگیر شدن تهیه نمک سبز و افزایش تقاضا در مصرف برگ خام سبزی نعناع و چوچاق، بار دیگر بیماری انگلی فاسیولا مردم گیلان را تهدید می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید به اینکه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در بهار امسال استان گزارش نشده اظهار کرد: این بیماری بیشتر مختص مناطق جلگه‌ای گیلان مانند رشت، لاهیجان و انزلی است که مستعد انتقال عفونت‌های گوارشی هستند.

به گفته حیدرزاده، خارش، تب و درگیر شدن کبد از علائم این بیماری است که خوشبختانه از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.

وی افزود: فاسیولا در سال گذشته حدود ۲۰۶ نفر از شهروندان گیلانی را که مشکوک به علائم این بیماری بودند، روانه مراکز درمانی کرد اما خوشبختانه به بستری کسی منجر نشد.

حیدرزاده افزود: همزمان با شروع بارش‌های بهاری و افزایش آب‌های سطحی، بیماری انگلی فاسیولا که در آب‌های آلوده وجود دارد از طریق سبزیجات محلی بخصوص نعناع که برای چاشنی نمک سبز «دلار» بکار می‌رود، منجر به بروز بیماری‌های گوارشی از جمله فاسیولا در شهروندان می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از خانوارهای گیلانی درخواست کرد: به‌هیچ ‌وجه از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن آن استفاده نکنند.

نوشیدن آب‌های سطحی و آب چشمه‌های نواحی کوهستانی، شستن ظروف و سبزیجات مصرفی در آب‌های سطحی و آلوده، خوردن جگر خام یا آبدار، خوردن سبزیجات خام و آلوده از راه‌های احتمالی انتقال بیماری فاسیولا است.