بی‌توجهی‌ گروهی از جامعه نسبت به هشدارهای کرونایی نگران‌کننده است
بی‌توجهی‌ گروهی از جامعه نسبت به هشدارهای کرونایی نگران‌کننده است
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نتایج پیمایش ملی کووید ۱۹، کم‌توجهی‌ها و بی‌توجهی‌های‌ گروهی از جامعه نسبت به توصیه‌ها و هشدارهای کرونایی را نگران‌کننده دانست.

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر سیدکاظم فرهمند افزود: پیمایش ملی کووید ۱۹ مطالعه‌ای است که به‌صورت پیمایش‌های مقطعی متوالی در سطح ملی با هدف پایش میزان آگاهی، خطر درک شده، رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه، مؤلفه‌های روانشناختی و نیازهای ضروری درخصوص کووید ۱۹ در جمعیت ایرانی به مدت هشت هفته متوالی طراحی شده و از فروردین ماه امسال توسط دانشگاه‌ علوم پزشکی ایران و با همکاری مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور در حال اجراست.
وی ادامه داد: پرسشنامه این مطالعه الگوی بومی‌سازی شده و توسط دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده توسط همه کشورها توصیه شده که در کشور ایران از اواسط فروردین ماه در دو قالب برخط(آنلاین) و تلفنی در حال اجراست.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد محدوده سنی پاسخ‌دهندگان را ۱۸ تا ۹۰ سال ذکر کرد و گفت: بر اساس نتایج به‌دست آمده در هفته‌های اول پیمایش اکثر قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان آگاهی خوبی از اقدامات مهم مؤثر در پیشگیری از کرونا داشتند به این ترتیب که در مورد هریک از اقدامات پیشگیرانه افراد با درصدهای مشخص شده پاسخ صحیح دادند.
فرهمند افزود: علاوه بر آگاهی از اقدامات پیشگیرانه، مردم عملکرد خوبی هم از نظر اقدامات مؤثر در پیشگیری از کرونا داشتند به این ترتیب که در مورد هریک از اقدامات پیشگیرانه افراد با درصدهای مشخص شده اظهار داشتند که اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند.
وی اضافه کرد: توجه مردم نسبت به توصیه‌ها و هشدارهای کرونایی به ویژه در هفته‌های اخیر کاهش یافته است که موجب نگرانی است به طوری که بر اساس نتایج این پیمایش و پایش آگاهی متاسفانه در خرداد ماه با عنایت به اینکه آگاهی مردم ایران نسبت به علائم و نحوه انتقال بیماری کووید ۱۹ بسیار بالاست اما با این وجود خطر و شدت خطر درک شده مردم نسبت به ابتلای به این بیماری با توجه به شناخت موجود از آن پایین است و میزان این نگرانی با توجه به کاهش قابل توجه همکاری‌های مردم با خادمان حوزه سلامت در موضوع مبارزه با کرونا و افزایش آمار مبتلایان بیش از پیش شدت یافته است.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از مردم می‌خواهیم با جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده  با متولیان سلامت همکاری کنند تا ضمن برخورداری خود و عزیزانشان از سلامت، به شکست کرونا در کشور کمک شود.

رییس بیمارستان دکتر علی شریعتی مشهد هم گفت: کاهش همکاری مردم با خادمان سلامت و کم توجهی نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا به بیماری کرونای بستری در این بیمارستان شده که تداوم این وضع بسیار نگران کننده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز یکشنبه به نقل از دکتر محمدرضا حسینعلی‌زاده گزارش داد: بیمارستان دکتر علی شریعتی از ابتدای شیوع ویروس کرونا به بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اختصاص یافته که در دو هفته اخیر تعداد بیماران بستری در این مرکز افزایش یافته است که بسیار نگران کننده است.

وی افزود: در جمع بیماران کرونایی بستری در این مرکز درمانی بیماران خاص و مشترک هم داریم که همزمان با ابتلا به ویروس کرونا به یک یا چند بیماری دیگر هم مبتلا هستند و نگهداری و مراقبت از آنان به‌صورت ویژه‌تر انجام می‌شود.

رییس بیمارستان شریعتی گفت: گروه‌های سنی مختلفی در این مرکز بستری هستند و میانگین سنی بیماران ۶۰ سال است و از بیماران کنونی بستری در این بیمارستان  ۴۸ نفر مرد و ۴۱ نفر زن هستند .

حسینعلی‌زاده افزود: معتقدیم که رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید همچنان ادامه یابد، زیرا این ویروس گرما و سرما و قوی و ضعیف نمی‌شناسد و حتی کسی که اصول بهداشتی را رعایت می کند متأسفانه به‌علت عدم رعایت دیگری مبتلا به این ویروس می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم هرچه‌سریع‌تر به این وضعیت کرونایی پایان دهیم باید با خادمان حوزه سلامت همکاری کنیم و بی‌شک هرچه‌قدر که همکاری‌ها بیشتر باشد تلاش مدافعان سلامت ثمربخش‌تر خواهد بود.

حدود ۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و به بقیه جمعیت استان توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۰۰ هزار و ۲۶۲ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۹ هزار و ۳۹۲ تن  را در کشورمان گرفته است.
همچنین تاکنون ۱۵۹ هزار و ۱۹۲ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

“پاندمی کرونا” تاکنون در سطح جهان هشت میلیون و ۶۰۹  هزار و ۸۳۳ نفر را بیمار کرده و جان ۴۵۶  هزار و ۹۶۸ تن را در ۲۱۲ کشور گرفته است.
چهار میلیون و ۵۶۰ هزار و ۷۳ نفر از افراد مبتلا به کرونا در سطح جهان تاکنون درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با دو میلیون و ۲۶۳ هزار و ۹۸۲ بیمار کرونا و ۱۲۰ هزار و ۶۸۸ قربانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب کشوهای برزیل، روسیه، هند و انگلستان قرار گرفته‌اند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول شمار مبتلایان و قربانیان بیماری جهانگیر کرونا جایگاه دهم را در جهان دارد.