بی گدار دل به دریا نزنید
بی گدار دل به دریا نزنید
آبی وسیع دریا با حریر چین چین موجهایش و سواحل زرین ماسه ای چنان منظره بدیع و دل انگیزی می آفریند که هر انسانی را وا می دارد که بخشی از آن شود و گرما که بیاید شوق آب تنی را در دل و جان بر می انگیزد.

 آبی وسیع دریا با حریر چین چین موجهایش و سواحل زرین ماسه ای  چنان منظره بدیع و دل انگیزی می آفریند که هر انسانی را وا می دارد که بخشی از آن شود و گرما که بیاید شوق آب تنی را در دل و جان بر می انگیزد.

واپسین روزهای  موسم بهار سپری می شود و کرونا همچنان در برخی استان ها می تازد اما با همه  خوفناک بودنش نتوانسته مانع محکمی برای مردمانی شود که سودای به آب زدن تن به خنکای آب در روزهای گرم در گیلان را در ذهن می پرورانند .
گستره چشم نواز دریا  ،  خنکای آب رودخانه و مناظر و سر سبزی اطراف از یکسو و احساس آرامش از پیدا کردن خلوتی برای سپردن خود به آب از سوی دیگر آنچنان مسحور کننده است  که افراد بی هراس از خطر به آب می زنند.

اما دریا با تمام سخاوت و بزرگی اش غفلت و بی توجهی را بر نمی تابد و  گاه چهره دیگری را به آن که سودای دل به دریا سپردن دارد ، نشان می دهد .

غرق شدگی ها در دریا و خاصه رودخانه ها و کانال های آبی این روزها در گیلان  روند  فزاینده ای داشته  و هنوز تابستان نیامده ۱۲ نفر جان خود را  هنگام شنا در دریا ، رودخانه و کانالهای آبی گیلان از دست داده اند، آماری که  نگران کننده  و هم هشدار دهنده  است.
گیلان یکی از سه استان شمالی است که در حاشیه دریای خزر قرار گرفته و نوار ساحلی آن با حدود ۳۰۰ کیلومتر از رودسر تا بندر آستارا ( شرقی ترین نقطه تا غربی ترین نقطه استان) امتداد دارد و محدوده جغرافیایی ۹ شهرستان از ۱۶ شهرستان را در بر می گیرد.
این استان سالانه پذیرای افزون بر ۳۰ میلیون مسافر است که دریا یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری آنان است ؛ بنابراین هر ساله طرح های سالم سازی دریا در شهرستان های ساحلی این استان  اجرا می شود تا با مدیریت شنا در دریا از غرق شدن افراد جلوگیری شود .
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندار گیلان در همین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت:امسال۳۵ طرح سالم سازی دریا در استان اجرا می شود.رحیم حیدری افزود:برای امسال  ۶۳۸ ناجی غریق  برای استقرار در طرح های سالم سازی و بیش از ۱۵۰ نقطه خطر آفرین دریا  پیش بینی شده اند .
وی با بیان اینکه تمامی غرق شدگان سال گذشته در دریا در خارج از طرح های سالم سازی دریا شنا می کردند ، تاکید کرد: افراد ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی با توجه به بیماری کرونا بایدحتما در محدوده طرح های سالم سازی دریا شنا کنند.
به گفته حیدری؛ در تمامی  طرح های سالم سازی دریا  غریق نجات ، نیروی انتظامی و هلال احمر حضور دارند ؛ از این رو ، در صورت بروز حادثه بلافاصله وارد عمل می شوند که در همین راستا، سال گذشته تعداد بسیاری از هموطنان از خطر غرق شدن در دریا نجات یافته اند.
وی همچنین با بیان اینکه تعداد غرق شدگان  سال۹۸ نسبت به ۹۷ ، هفت درصد کاهش داشته است ، تصریح کرد: میانگین سن غرق شدگان ۲۶ سال است که نشاندهنده اینست که جوانی یکی از عوامل بی توجهی برای مراقبت و رعایت ایمنی است .

۱۲ مغروق قبل از آغاز تابستان

سرپرست جمعیت هلال احمر گیلان نیز با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون؛  ۱۲ مورد غرق داشتیم، اظهار کرد: این تعداد در مدت مشابه سال گذشته هفت مورد بوده است.
سیاوش غلامی با توصیه هایی برای ایمنی بیشتر در هنگام شنا تاکید کرد: افراد اعم از گردشگران ، شهروندان ساکن در استان  و یا حتی ساکن در کنار منابع آبی فقط درمکان های مجاز و طرح های سالم سازی دریا شنا کنند و از شنا کردن در رودخانه ها، سدها  و کانال های آبی خودداری نمایند.
وی همچنین بر لزوم شنا نکردن به تنهایی، مراقبت کردن کودکان ، پرهیز از شنا در هنگام خستگی و گرما و سرمای مفرط و وضعیت نامناسب جوی و بعد از طوفان دریا تاکید کرد.
غلامی با تاکید براینکه افرادی که قصد شنا دارند ، مهارت های شنا کردن و گریز از خطرات را از قبل آموزش ببینند،  گفت: شنا کنندگان برای پیشگیری از شوک دمایی به طور ناگهانی وارد آب نشوند و از شوخی کردن در دریا بپرهیزند؛ ضمن آنکه فقط در مناطق دارای ناجی غریق و  مجاز شنا کنند.
وی با اشاره بر ضرورت توجه به علائم هشدار دهنده و ایمنی خاطر نشان کرد: افراد هرگز پس از مصرف دارو  شنا نکنند و همه کسانی که از مواهب دریا استفاده می کنند کمک های اولیه ،احیای قلبی و ریوی را فرا بگیرند ؛چرا که امکان بازگشت کسی که غرق شده در یکی دو دقیقه اول با احیای قلبی و ریوی بین  ۷۰تا۸۰ درصد به حیات وجود دارد.

حدود ۸۵۰ نفر توسط ناجیان غریق سال گذشته نجات یافتند

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان نیز با تاکید بر لزوم توجه به نکات ایمنی برای شنا گفت: طی ۲۰ روز اخیر ۵۱ هموطن توسط ناجیان  غریق در سواحل گیلان نجات یافتند.

سرهنگ مهرداد مهرگان افزود: متاسفانه در این مدت دو هموطن در آبهای ساحلی  شهرستان های تالش و لنگرود  و حدود ۱۰ هموطن نیز در رودخانه ها و کانال های استان گیلان غرق شدند.

وی یادآور شد: سال گذشته  از اول خرداد  تا انتهای تابستان ، ۲۹ هموطن به دلیل عدم رعایت موازین و مسایل مربوط به شنا، جان خود را در آبهای ساحلی از دست دادند که الیته این رقم نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و امیدواریم در سال جاری نیز کاهش چشمگیری یابد.

وی بیان کرد: البته سال گذشته حدود ۸۵۰ هموطن توسط منجیان غریق در آبهای ساحلی گیلان از غرق شدگی نجات یافتند و انتظار داریم که در سال جاری هموطنان به توصیه های ناجیان غریق گوش کنند تا شاهد مصیبت و جان باختن هموطنان هنگام شنا و استفاده از  دریا نباشیم.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان خاطرنشان کرد: در استان گیلان ۲۸۴ نقطه خطرآفرین در سواحل دریا شناسایی شده که سال گذشته ۴۸۶ ناجی غریق در این مکان ها حضور داشتند اما این تعداد نقطه خطرآفرین به طور حتم در سال جاری با توجه به استفاده هموطنان از نقاط مختلف دریا و همچنین شناسایی این نقاط افزایش خواهد یافت و با توجه به این امر تعداد ناجیان غریق نیز افزایش می یابد.

مهرگان تصریح کرد: البته سال گذشته باید حدود ۵۶۸ منجی غریق در ساحل مناطق خطرآفرین دریا در استان گیلان حضور می یافتند اما به دلیل مشکلات موجود در خصوص رقم حقوق و مشکلات مربوط به تجهیزات و بیمه، ناجیان رغبتی برای کار ندارند اما امیدواریم که این مشکلات در سال جاری برطرف شود تا شاهد حضور گسترده ناجیان غریق در سواحل گیلان باشیم.

بیش از یک هزار نیروی پلیس امنیت سواحل و مناطق تفرجگاهی را تامین می کنند

همچنین فرمانده نیروی انتظامی گیلان از آغاز به کار قرارگاه امنیت اجتماعی در استان خبر داد و گفت: بیش از یک هزار نیروی پلیس در قالب ۴۱۲ تیم خودرویی، موتوری و پیاده برای تامین امنیت سواحل و مناطق تفرجگاهی استان در تابستان امسال به کار گرفته شده اند.
سردار عزیزاله ملکی افزود: پلیس در اجرای طرح‌های سالم سازی سواحل و تفرجگاه‌ها  بدنبال حفظ امنیت ، آسایش عمومی و کاهش آسیب های اجتماعی است و این  طرح با هدف فراهم آوردن بستری مناسب و امن همراه با آرامش برای مسافران هر ساله اجرا می شود.
وی بیان کرد: نیروی انتظامی علاوه بر حفظ نظم، امنیت و آسایش عمومی و تسهیل در عبور و مرور و تردد مسافران در محورهای مواصلاتی در کنار سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، رسالت سنگینی در حوزه امنیت اجتماعی و حفظ شئون اسلامی برعهده دارد.
فرمانده نیروی انتظامی گیلان خاطرنشان کرد: با مشارکت سایر دستگاه‌ها و همکاری مجموعه قضایی به دنبال ایجاد امنیت پایدار و محیطی سالم در سواحل و تفرجگاه‌ها هستیم.

اهمیت توجه به ویژگی های دریای خزر برای شنا
علت غرق شدگی در  دریای خزر، نه تنها فقدان آشنایی افراد به فنون شنا در دریا بلکه وضعیت خاص دریای خزر ، جریان های آبی و وجود نقاط خطرآفرین است .

کارشناسان معتقدند یکی از بهترین راه ها برای شنا در خزر، شنا به موازات ساحل است ضمن آنکه تأکید شده علاوه بر خطر شکستگی گردن یا وارد آمدن ضربه به سر در صورت شیرجه در آب های کم عمق، غرق شدگی در آب‌های عمیق خزر نیز افراد تازه کار را تهدید می کند.

خطر کرونا از بین نرفته اما شاید واهمه شیوع دوباره کرونا در کشور در ماههای آینده و خستگی هایی که در نوروز بدلیل اعمال محدودیت ترددها به منظور جلوگیری از گسترش شیوع کرونا  همچنان در تن ها به جا مانده تمایل به  سفر را دو چندان کرده است.

همین امر موجب شده که بسیاری خطر کرونا را به جان بخرند تا چندین روز و ساعت هایی را در سرزمین باران های نقره ای تن بیاسایند اما باید توجه داشت که هماره گفته شده احتیاط شرط عقل است و باید با مراقبت ها و رعایت اصولی موارد خطرات را به حداقل رساند .

غفلت و بی احتیاطی و غرق شدن در دریا به همان اندازه از دست دادن جان بر اثر کرونا حادثه ای تلخ و ناگوار است که  پرونده حظ از زیبایی هاو آرامش دریا تا ابد برایت بسته خواهد شد.