تامین نیازهای آبی تا ۴۰ سال با اجرای طرح‌های مهم سد سازی در استان قزوین
تامین نیازهای آبی تا ۴۰ سال با اجرای طرح‌های مهم سد سازی در استان قزوین
معین نیوز_مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با اجرای طرح مهم آبرسانی و ساخت دو سد نهب و بالاخانلو آب مورد نیاز استان تا 40 سال آینده تضمین و تامین می شود.

به گزارش ارسالی خبرنگار معین از قزوین؛ در مراسمی با حضور محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین، عیوض زاده جانشین مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان، داراب بیرنوندی مدیرعامل آبفا، محسن ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان، منصور اوجاقی مدیرعامل برق منطقه ای زنجان بهره برداری از ۳۰۴ پروژه صنعت آب و برق به طور همزمان در مناطق مختلف استان قزوین آغاز شد.

محسن ستوده در این مراسم اظهارداشت: شرکت آب منطقه ای بعنوان یک شرکت حاکمیتی رسالت صیانت از منابع آبی را بر عهده دارد که با حمایت استاندار محترم پنج طرح ملی برای استان تعریف شده که بخشی از آن در این دولت به بهره برداری می رسد و بخشی هم در این دولت آغاز شده است.

با اجرای طرح های مهم سد سازی در استان نیازهای آبی تا ۴۰ سال آینده تامین می شود

وی بیان کرد: سد نهب بعنوان پروژه مهم آبی استان با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب با یک هزار میلیارد تومان اعتبار در مراحل پایانی است و امسال آماده بهره برداری می شود و امیدواریم با حضور وزیر محترم نیرو و مسئولان عالیرتبه کشور افتتاح شود.

ستوده یادآورشد: با احداث این سد کنترل سیلاب و تنظیم آب کشاورزی اراضی پایین دست انجام می شود و به رونق گردشگری منطقه کمک موثری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: در کنار این سد حدود چهار کیلومتر راه روستایی شیزر را با استانداردهای فنی احداث کرده ایم که در مراحل پایانی است.

وی اضافه کرد: روکش آسفالت این مسیر نیز انجام شده و برای ساخت آن اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده و بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

ستوده گفت: در پایین دست سد نیز شبکه آبیاری سد نهب با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان در دست ساخت است که برای فاز اول آن حدود ۷ کیلومتر کانال احداث شده که همزمان با افتتاح سد مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و آب وارد کانال می شود.

ستوده با اشاره به طرح آبرسانی از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان گفت: در فاز اول این طرح، ۲۶۰ لیتر در ثانیه آب با کیفیت بسیار بالا با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان به آبیک رسید و فاز دوم این طرح نیز با هدف آبرسانی به شهرهای محمدیه و مهرگان با اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان به طول ۳۵ کیلومتر در دستور کار این شرکت قرار دارد.

با اجرای طرح های مهم سد سازی در استان نیازهای آبی تا ۴۰ سال آینده تامین می شود

این مدیر در ادامه یادآورشد: سد بالاخانلو در شهرستان بویین زهرا با پیشرفت ۸۳ درصدی با ۱۲۰۰ میلیارد تومان در دست احداث و در همه بخشها با سرعت درحال تکمیل شدن است و امیدواریم در اسفند ماه با حجم ۵ میلیون مترمکعب آبگیری شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین اظهارداشت: به موازات این طرح ها در بخش های آب شرب و کشاورزی دو طرح دیگر آبرسانی را هم آغاز کرده ایم که آبرسانی از سد طالقان به استان به طول ۳۲۰ کیلومتر است که در فاز اول به حجم ۲۶۰ متر بر ثانیه با ۴۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده است.

وی بیان کرد: مابقی این طرح برای فاز دوم آبرسانی به ناحیه شهری مهرگان به طول ۳۵ کیلومتر است که با اعتباری بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد تومان در دست اجراست که امیدواریم اعتبارات بموقع تزریق شود تا این کار مهم را به پایان برسانیم.

ستوده اضافه کرد: بخش دوم آبرسانی از سد بالاخانلو برای توزیع ۵ میلیون مترمکعب آب و تامین نیاز ۵ شهر و ۳۰ روستا در جنوب استان که مشاور طرح و پیمانکار انتخاب شده و کار آغاز شده است.

با اجرای طرح های مهم سد سازی در استان نیازهای آبی تا ۴۰ سال آینده تامین می شود

وی اظهارداشت: اعتبارات اختصاص یافته برای طرح های مهم شرکت آب منطقه ای در سه دولت را مقایسه کرد و گفت: در دولت یازدهم برای طرح های آبی استان مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و این رقم در دولت دوازدهم به ۴۰۰ میلیارد تومان و در دولت سیزدهم به ۷۶۰ میلیارد تومان رسیده که شاهد افزایش دوبرابری آن هستیم.

ستوده اضافه کرد: این اعتبارات بیانگر رویکرد دولت به حوزه آب است و برای چهار طرح مهم سد نهب، کانال بیاری سد، سد بالاخانلو و راه شیزر و آبگیری آنها تاکنون ۱۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و هزینه شده و با افتتاح آنها مردم شهرها و روستاهای استان از خدمات زیربنایی برخوردار می شوند.

وی اظهارداشت: در کنار این طرحهای سازه ای که برای تامین آب انجام می شود طرح های دیگری مانند کارهای غیر سازه ای از جمله طرح های تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی و ایجاد بازار آب عملیاتی شده و تفاهم نامه هایی هم در استان امضا شده که با حمایت استاندار به نتایج خوبی رسیده است.

ستوده یادآورشد: با اجرای دو طرح آبرسانی که آغاز شده افق روشنی در تامین آب استان ترسیم شده و نیازهای آبی استان تا ۴۰ سال اینده تضمین و تامین می شود که بخشی از آن در آبرسانی به آبیک عملیاتی شده است.