تاکید رییسی بر انقلابی کردن نظام اداری
تاکید رییسی بر انقلابی کردن نظام اداری
معین نیوز_رئیس دولت سیزدهم خطاب به مسئولان کشور گفت: حتماً دنبال این باشید که با مردم بی‌واسطه صحبت کنید. در جلسات هم حاضر شوید، اما با مردم ارتباط نزدیک داشته باشید.

رئیس دولت سیزدهم خطاب به مسئولان کشور گفت: حتماً دنبال این باشید که با مردم بی‌واسطه صحبت کنید. در جلسات هم حاضر شوید، اما با مردم ارتباط نزدیک داشته باشید.

سید ابراهیم رئیسی در هجدهمین جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه همه کسانی که امروز برای پیشرفت کشور و امیدآفرینی تلاش می‌کنند شایسته تقدیر هستند، اظهار کرد: ما در گام دولت انقلاب اسلامی الزام انکارناپذیر به تحول در نظام اداری کشور داریم. نظام اداری در تحقق اهداف بسیار نقش‌آفرین است. این نظام باید چابک و امیدآفرین باشد و در تداوم نظام انقلابی قرار گیرد.

وی افزود: سازمان اداری کشور تقویت ایمان، مردم‌پایه بودن، عدالت‌پایه بودن و افزایش بهره‌وری را در خود حجباید داشته باشد. وظیفه همه مسئولان و کارمندان آن است که نظام اداری ما را متناسب با نظام انقلابی کنند.

رئیسی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری برای ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی لازم است، تأکید کرد: همه مدیران و مسئولان باید به افزایش بهره‌وری فکر کنند تا رشد تولید در حوزه اقتصادی را در کنار رشد رضایتمندی کشور، اعتمادآفرینی و سرمایه اجتماعی باهم تجربه کنیم و این در صورتی که یک نظام کارآمد اداری در کشور حاکم باشد، شکل خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در بسیاری ادارات امکان دستیابی به نتیجه با کم‌کردن فرآیندهای مختلفی که کندی کار را افزایش می‌دهد، وجود دارد. همه دستگاه‌های کشور یکبار تمامی این فرآیندهای موجود اداری را بررسی کنند و ببینند چطور می‌توان با کم‌کردن و کوتاه‌کردن مسیرهای گردش کار اداری به چابک‌سازی دستگاه و نظام اداری کمک کنند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: توجه به موضوعاتی مثل اینکه ضروری است نظام اداری اصلاح شود و اینکه دشمن می‌خواهد نظام اداری اصلاح نشود تا مردم از آن شاکی و ناراضی باشند، کمک می‌کند مسئول یک سازمان به سمت چابک‌سازی دستگاه مربوطه خود حرکت کند.

رئیسی تأکید کرد: مسئولان و مدیران تا زمان پیگیری انجام یک امر، کار خود را ادامه دهند و خسته نشوند. تا زمانی که تحقق عملی یک امر را پیگیری نکردند، انجام آن امر را تحقق‌یافته تلقی نکنند. فرآیندهای کار اداری نیاز به بازنگری دارد یک کاری چهارشنبه باید انجام می‌شده و به شنبه می‌کشد، همان چهارشنبه بمانید و کار را تمام کنید.

وی افزود: حتماً دنبال این باشید که با مردم بی‌واسطه صحبت کنید. در جلسات هم حاضر شوید ،اما با مردم ارتباط نزدیک داشته باشید. کارسنجی کنید که انجام یک امر چند نفر نیرو نیاز دارد. گاهی کاری آن حجم از نیرو و فرد را نمی‌خواهد. انجام یک کار واقعن نیازی به این‌همه معاونت، پست و مسئولیت ندارد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: در برخی ادارات تا نیمی از معاونت‌ها و در برخی دیگر یک‌سوم معاونت‌ها خالی مانده است. یعنی بدون اینکه کاری تعریف شود برای آن معاونت تعریف کرده‌اند. درست نیست که برای افراد جا تعیین کنیم ،نه برای کار. بگوییم فلانی شأنش کمتر از معاونت نیست و برایش معاونت تعریف شود، این جای تعجب دارد.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در کشور مسئولیت دارند مسئول عمر و کار روزانه کارکنان هم هستند که چگونه این عمر را گذراندند. کاری که چندان هم وقتی نمی‌گرفته است عمری را به خود اختصاص داده است. نیروها نباید وقت‌شان در کار اداری تلف شود. برای نیروها کار تعریف کنیم و نگذاریم وقت و عمرشان تلف شود.

رئیسی گفت: احترام به مردم در نظام اداری حتماً لازم و ضروری است، اینکه نیروی اداری پیش پای مردم بلند شود جلوه‌ای از توجه و احترام به مردم است ،اما احترام به مردم فقط پیش پای‌شان بلند شدن نیست، راه‌ انداختن کارشان در کوتاهترین زمان و باسرعت است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه وقتی نیروها در ادارات و دستگاه‌ها استخدام می‌شوند خاطرشان جمع می‌شود، تصریح کرد: این تصور هم در علم‌افزایی شکل می‌گیرد که فکر می‌کنند به مقصد رسیدند، حکم استخدامی گرفتند و دیگر نیازی به علم‌افزایی نمی‌بینند. این آموزش‌های ضمن خدمت هم کار علم‌افزایی دانشگاه را نمی‌کند و آن هم به مزایا و امتیازات سازمانی وصل شده است.

وی یادآور شد: ارزیابی در سازمان‌ها هم که فرمت‌هایی در گذشته داشت که پنج تا شش ستون داشت که در آن کلمه «ضعیف» هم وجود نداشت. شامل متوسط، خوب، عالی و بیشتر از حد انتظار بود که همه بیشتر از حد انتظار می‌زدند، بدون استثنا! یعنی در این سازمان یک نفر هم وجود نداشت که کمتر از انتظار کار کند، این ‌هم یکی از معجزات الهی بود!

رئیسی تأکید کرد: رودربایستی در ارزیابی‌های سازمان‌ها به نحوی بود که اگر بالاترین نمره ۵۰ می‌شد و یک نفر ۴۹ می‌گرفت آنقدر پله‌ها را بالا و پایین می‌رفت تا آن نمره ۵۰ شود! یکی از موانع جدی در نظام اداری ما همین رودربایستی است. وقتی فرم ارزیابی می‌آید باید محصول و خروجی دستگاه‌ها هم بررسی شود و از چند ارباب رجوع هم سئوال شود که کارها در این دستگاه چقدر طول می‌کشد تا انجام شود.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید برای دانش‌افزایی نیروهایی که در کشور مشغول به کار هستند تدبیری اندیشیده شود، اظهار کرد: کسی که در یک مسئولیت و جایگاه قرار گرفت، با خود فکر نکند که دیگر نیازی به علم‌افزایی وجود ندارد و همان مدرکی که در دانشگاه گرفته کافی است. باید نیروها به‌روز باشند و با علم و دانش روز آشنایی داشته باشند. دوره‌های آموزش ضمن خدمت هم باید بررسی شود تا مشخص شود چقدر کارآمد است. انجام این کارهاست که کمک می‌کند بهره‌وری دستگاه‌های کشور افزایش یابد.

وی افزود: گاهی کسی می‌خواهد به یک دستگاهی رجوع کند تا کارش انجام شود، به آشنای خودش می‌گوید زنگ بزن می‌خواهم برای انجام کارم پیش او بروم. برای چه باید تماس گرفت؟ اگر نظام اداری ما کارها را بدون پارتی‌بازی، تبعیض و ارتباطات ناسالم انجام دهد نیازی به این کارها نیست.

رئیس دولت سیزدهم تصریح کرد: آن کسی که شماره ندارد چه کسی را ببیند؟ آن کسی آشنا ندارد چه کند؟ در دادگستری که بودم می‌گفتم آن کسی که از روستا می‌آید و نه پول دارد وکیل بگیرد و نه زبان حقوقی را می‌شناسد یا رفیق و آشنا ندارد، چه کند؟ ما در برابر او مسئول هستیم، او باید مراجعه کند، حقش را بگیرد و دچار لکنت زبان هم نشود.

رئیسی با بیان اینکه نظام عادلانه حقوق و مزایا به کارکنان دولت یکی از رسالت‌های مهم ما است، اظهار کرد: اگر نظام عادلانه پرداخت جای خود را به نظام چانه‌زنی بدهد و هرکس بیشتر در مجلس و دولت چانه بزند بیشتر دریافت کند، باعث تأسف است. هرکس باید به میزان کار و زحمت خود دریافتی داشته باشد و ما هم موظف به پرداخت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند که کارکنان دولت احساس عدالت کنند، گفت: جز این باشد در نظام چانه‌زنی یک بخش می‌آید و چانه می‌زند تا بیشتر دریافت کند و یکی می‌گوید فلان وزارتخانه بیشتر گرفته است، فلان دانشگاه بیشتر پرداخت می‌کند، فلان واحد اداری بیشتر حقوق می‌دهد، مگر می‌شود اینطور عمل کرد؟ نظام عادلانه پرداخت باید محقق شود، مجلس و دولت باید در این زمینه باهم تلاش کنند، ممکن است عده‌ای هم ناراحت شوند اما مهم این است که عموم مردم از ما راضی باشند.