تحلیلگر عراقی: سیاست خارجی پویای ایران در برجام آمریکا را زمین گیر کرد
تحلیلگر عراقی: سیاست خارجی پویای ایران در برجام آمریکا را زمین گیر کرد
تحلیلگر مسائل سیاسی عراق با اشاره به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که سیاست خارجی پویای تهران در مسائل مربوط با برجام از جمله تحریم های تسلیحاتی و مکانیسم ماشه آمریکایی ها را زمین‌گیر و منزوی کرده است.

“ضحی الخالدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و تصریح کرد در این ارتباط آمریکا سیلی دردآوری از ایران خورد.
وی یادآور شد که از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت فقط جمهوری کوچک دومینیکن در کنار آمریکا ایستاد و ۱۱ کشور رای ندادند و دو کشور چین و روسیه با قطعنامه آمریکایی علیه ایران مخالفت کردند.

پژوهشگر امور سیاسی عراق این حادثه را نشانه قدرت و موفقیت ایران در حوزه سیاست خارجی و شکاف بزرگ بین آمریکا و متحدان اروپایی اش دانست.الخالدی ادامه داد که آمریکا برای حفظ آبروی خود اینک درصدد به کارگیری مکانیسم ماشه است اما طبق برجام، با توجه به خروج داوطلبانه واشنگتن از این توافقنامه بین المللی، از لحاظ حقوقی فاقد چنین حقی است.

وی تاکید کرد که جهان تغییر کرده و دیگر چین و روسیه، همانند سابق نیستند و با قدرت در برابر یاغی گری آمریکا ایستاده اند.این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که آمریکا تاوان آنچه را در حق ملت های مظلوم دنیا مرتکب شده امروز می پردازد، خاطر نشان کرد ، تقویت احساس مخالفت با سرسپردگی و تسلیم در برابر زیاده خواهی های آمریکا در بین ملت ها و اغلب کشورهای جهان از برکات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود که آمریکا در طول سال های گذشته کوشید با فشار حداکثری و اعمال سختگیرانه ترین تحریم ها، دولت و ملت ایران را به زانو در آورد اما تاکنون جمهوری اسلامی ایران و تمامی محور مقاومت و جنبش های آزادیخواهانه زیر مجموعه آن، در برابر آمریکا محکم و استوار ایستاده اند.

به گفته وی، شکست و ناکامی آمریکا در اعمال خواسته هایش بر ایران و محور مقاومت به مدد سیاست خارجی کارآمد و فعال جمهوری اسلامی در صحنه جهانی، واکنش مثبت جهان در خصوص ایران و از جمله متحدان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت.وی افزود که آمریکا نتوانسته است انتظارها و فشارهای خود را بر این محور و در راس آن ایران اعمال کند و همچنان این محور در مسیری که انتخاب کرده با قدرت به جلو حرکت می کند.

الخالدی بیان کرد که تحریم های اقتصادی و فتنه گری های آمریکا در عراق و لبنان به نام اعتراضات اجتماعی و تمامی جنگ هایی که در منطقه به راه انداخته، هیچکدام ره به جایی نبرده و واشنگتن در همه آنها، با شکست مواجه شده است.

وی این پیروزی جمهوری اسلامی ایران را مدیون رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری، سیاست خارجی فعال و پایداری و مقاومت دولت و ملت ایران دانست.
الخالدی در پایان تاکید کرد، ایران امروز با حمایت دولت قدرت دفاعی و موشکی خود را توسعه داد و این مایه مباهات برای عراقی ها است که موشکی به نام ابومهدی المهندس در ایران ساخته و نامگذاری شده است.