تردید جناح‌های سیاسی در معرفی نامزد نهایی
تردید جناح‌های سیاسی در معرفی نامزد نهایی
معین نیوز_پیروزی در انتخابات از مهمترین اهداف جریان‌های سیاسی در سال پیش‌رو است اما با توجه به این که فضای انتخاباتی هنوز روشن نشده، بعید نیست که آنها از تمام گزینه‌های مطرح‌شده عبور کنند و در روزهای منتهی به انتخابات ناگهان پشت‌سر نامزدی دیگر حتی از جناح مخالف بایستند.

در این یک ماه و اندی زمان باقی مانده تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و… و. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها در این زمینه در شبانه روز گذشته، را در ادامه متن می خوانیم:‌

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

کاهش اعتماد عمومی نتیجه ناکارآمدی‌هاست

سعید محمد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای به دیگر داوطلبان انتخابات اعلام کرد، متهم عقب ماندگی‌ها و ضعف‌های کشور کارگزاران هستند نه انقلاب؛ ضمن اینکه منازعات انتخاباتی و زدوبندهای سیاسی به مصلحت نیست زیرا مردم از باندبازی و جناح گرایی خسته شده‌اند.

او گفت: مردم از سفره، اقتصاد و معیشت خود به شدت ناراضی هستند و این نارضایتی برخاسته از زیاده‌­خواهی و رفاه‌­طلبی مردم نیست بلکه در حقیقت آنها دچار تنگنا و دشواری شده­‌اند. متهم این وضعیت ناراحت کننده کارگزاران هستند نه انقلاب! چشم امید مستضعفین و محرومین سختی‌­دیده و رنج‌کشیده به این انتخابات است و ما باید با ارتقاء محسوس کارآمدی و توزیع عادلانه فرصت­‌ها و امکانات انقلاب اسلامی را از اتهام ناتوانی و ناکارآمدی برهانیم. باید این انتخابات تبدیل به یک فصل تازه و سرآغاز یک تحول همه جانبه­‌ مدیریتی و پا نهادن چهره­‌های نو، گمنام، توانمند و بانشاط، همراه چهره­‌های امتحان پس داده به عرصه حکمرانی کشور شود. ما از اهداف تعیین شده در «سند چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین سیاست‌های کلی» ابلاغی رهبر معظم انقلاب شدیداً عقب هستیم.

وی ادامه داد:‌ مردم از وضع کنونی که ناشی از سیاست­‌زدگی، باندبازی و جناح­‌گرایی می‌باشد خسته‌اند و از همه مسئولین و مدعیان توقع دارند که با کنار گذاشتن دعواها و منازعاتِ، دست در دست هم نهاده و با تکیه بر ظرفیت­‌های داخلی و بهره‌­مندی از موقعیت‌های بین‌المللی، هوشمندانه و بصورت جهادی و شبانه روزی مشکلات و مسائل کشور را حل نموده و طعم شیرین زندگی مومنانه و عزتمندانه را زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به کام آن ها بچشانند و بنشانند. با توجه به نکات عرض شده می‌­توان انتخابات پیش رو را که در آغازین سال­‌های گام دوم انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد فصل مهمی در ایجاد یک تحول عظیم و همه جانبه در شیوه حکمرانی و مدیریت کشور به منظور «تحقق آرمان و شعارهای انقلاب اسلامی» و همچنین اصلاح رویه­‌های اجرایی برای ساماندهی و ارایه «خدمت عادلانه، عزتمندانه و فراگیر به مردم عزیز ایران» دانست.

 

باید بدون شعار کارهایی بکنیم که نشان دهد می‌توان تحریم را بی‌اثر کرد

سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در گفت وگویی رسانه ای اظهار داشت: باید در عمل اقداماتی انجام بدهیم که دشمن احساس کند تحریم‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. باید دوباره در عرصه میدان و به شکل واقعی و به دور از شعار، نشان بدهیم که می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرد. بسیاری از مشکلات به اذعان فعالان اقتصادی و مردم، ربطی به تحریم ندارد و واقع امر نیز همین‌طور است. آن موضوعاتی را که متاثر به تحریم نیست، باید با قوت مدیریت و پیگیری نمود و همچنین باید مشخص کرد که چه میزان و تا چه حد از مسائل اقتصادی مرتبط با تحریم‌هاست. «دور زدن تحریم» همچون «مذاکره»، مسیر دیگری برای مقابله با تحریم‌هاست که ممکن است در آن راه درست یا غلط طی شود و باید جلوی خطای آن را گرفت اما علاوه بر این دو راه، مسیر دیگری نیز وجود دارد.

مذاکره‌کننده سابق کشورمان با بیان اینکه پشتوانه مذاکره، میدان است، اظهار داشت: مذاکره‌کننده هر چقدر هم قوی باشد، اگر با دست خالی به مذاکره برود، نمی‌تواند عایدی داشته باشد. یکی از میدان‌های مهم عرصه فعالیت‌های اقتصادی در کشور است. برای مثال، وقتی طرف مقابل ببیند که شما به راحتی نفت خود را می‌فروشید و یا آن را تبدیل به فرآورده کرده و دیگر تحریمش اثری ندارد، آنگاه در همین مذاکرات وین هم می توانید موفق شوید؛ حالا دشمن هر چقدر خواست ادعا کند که تحریم نفتی را برمی دارد یا بر نمی دارد.

 

برای مانع‌زدایی از تولید اراده و مدیریت اجرایی مقتدرانه نیاز است

رستم قاسمی وزیر سابق نفت و نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: جنگل طرح‌ها و ایده‌ها نیازمند اراده و مدیریت مقتدرانه: به دلیل کیفیت بسیار بالای سرمایه‌های انسانی و نخبگان ارزشمند کشورمان؛ ما در حال حاضر انبوه طرح‌ها و ایده‌های ساختاری و عملیاتی برای ارتقاء بخش واقعی اقتصاد وجود دارد. یعنی برای حل بسیاری از مشکلات‌ و ایجاد جهش اقتصادی نیاز به طرح‌ها و ایده‌های عجیب نداریم.  کافی است، مدیران اجرایی کشور طرح‌های و ایده‌های موجود را بررسی و با اتکا به خرد جمعی، مطالعه تجربیات ملی و اقدامات سایر کشورها؛ ایده‌های اصلاحی را تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

بهبود فضای کسب و کار: علیرغم تلاش‌های وسیعی که در سال‌های اخیر صورت گرفته؛ هنوز بخش زیادی از موانع تولید در کشور ما به مقررات گذاری‌های وسیع و دست و پاگیر و دشواری آغاز و ادامه یک فعالیت اقتصادی باز می‌گردد. موضوعی که مهمترین رکن تحریم داخلی است که خودمان بر خودمان تحمیل کرده‌ایم. در این خصوص پژوهش‌های و مطالعات وسیعی صورت گرفته و قوانین متعددی برای بهبود فضای کسب و کار تصویب شده است. اما آن چیزی که در عمل قابل مشاهده است وجود تنگناهای وسیع در این بخش است که تاکنون فضای کسب و کار را با موانع متعدد روبرو ساخته است.

 

از نامزدهای اصلاح طلب چه خبر؟

بر ظریف و لاریجانی مزیت دارم زیرا ظریف و لاریجانی مرد برخی میدان‌ها نیستند

علی مطهری نامزد ریاست جمهوری در گفت وگویی با یکی از رسانه ها گفت:‌ این احتمال وجود دارد که بنده رأی بیشتری [نسبت به لاریجانی و ظریف] داشته باشم، ان شاءالله که انتخاب نمی‌شوند و بنده برنده انتخابات می‌شوم. به اعتقاد او «ظریف رای آور است اما پوست کلفت و اجرایی نیست و زود از جا در می‌رود. اگر برجام احیا شود، طبعاً در رأی بنده هم تأثیرگذار است.

او اظهار داشت: ستاد انتخاباتی تشکیل نداده‌ام و مقری ندارم. اما تعدادی افراد هستیم که دور هم جمع می‌شویم و کارها را هماهنگ می‌کنیم. کارگروه‌های مختلفی هم مشغول کار هستند. فعلاً که نه، نتیجه تأیید صلاحیت‌ها بیاید، اگر حضور بنده قطعی شود، ممکن است لازم باشد چند سفر انجام شود. اگر شرایط شیوع بیماری کرونا به همین منوال باشد، سفر کردن خطرناک است و ممکن است متهم به شیوع بیماری کرونا شویم. باید دید آمار تلفات و ابتلاها پایین می‌آید یا نه.

 

ادعای حاشیه‌ساز یک نامزد انتخابات درباره هزینه تبلیغاتش

شاهین محمدصادقی پزشک متخصص، جراح عمومی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و نایب رییس جراحان پلاستیک ایران ادعای عجیبی را درباره هزینه تبلیغاتش مطرح کرد. محمد صادقی نایب رییس جراحان پلاستیک ایران، نماینده ۲ دوره مجلس شورای اسلامی، معاون سازمان پزشک قانونی و همچنین ریاست دانشگاه شهید بهشتی تهران با اعلام کاندیداتوری خود در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: بنده با تمام وجودم انقلابم را دوست دارم، همچنین در خصوص انقلاب و وضعیت خودمان باید به این نکته تأکید کنم که وقتی به صحنه‌های بین‌المللی و سیاسی نگاه می‌کنیم جمهوری اسلامی یک کشور مقتدر و دارای سبک در دنیا و عرصه‌های مختلف موفقیت‌های خوبی را داشته است.

 

سیاست خارجی فراتر از اختیارات رییس جمهور است

حسن سبحانی کاندیدای اقتصاددان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در گفت وگو با یکی از رسانه های گفت:‌ مسایل سیاست خارجی فراتر از اختیاراتی است که رییس جمهور در حوزه سیاست خارجی دارد، بنابراین رییس جمهور باید با هماهنگی با دیگران مسایل سیاست خارجی را پیش ببرد. حوزه سیاست خارجی بیشتر در حیطه نحوه اجرای قانون اساسی است که بازیگران آن مجلس، رهبری و دولت می باشند. بنابراین رییس‌جمهور نمی‌تواند به تنهایی در مورد سیاست خارجی متعهد شود ولی اینکه امور چگونه پیش برود که منطبق با قانون اساسی باشد مسوولیت آن به عهده رییس‌جمهور است، توفیق درآن هم بستگی به این دارد که ایفای این مسوولیت را چگونه به خوبی ساماندهی کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بیان کرد: الان ما به هر دلیلی آنقدر گرفتار هستیم که از هر عاملی که روابط ما را با دیگران بدتر کند باید پرهیز کنیم. برجام  هم از جمله مقولاتی است که برای آن زحمت کشیده شده و حداقل تا آن زمانی که برقرار بود اوضاع اقتصادی ما را بدتر نکرد یعنی این حداقل چیزی است که درباره برجام می‌توان گفت و اگر چنین گفته نشود بی انصافی است. بنابراین برای احیاء برجام باید تلاش شود. اگر در بررسی ها دیدیم همچنان منافع ما همان است که در آن هستیم ادامه می‌دهیم ولی خاطرمان آسوده است که بررسی کرده ایم اما اگر دیدیم تغییراتی رخ داده که ما هم باید تغییراتی بدهیم باید آن کار را انجام دهیم. منافع ملی یا امنیت ملی عبارت از جریانی است که منجر به تامین رضایت مردم در داخل کشور و امکان تاثیرگذاری بر کشورهای دیگر در صحنه بین الملل باشد یعنی اگر شما بتوانید بر دیگران تاثیر بگذارید و در داخل هم مردم از کارهایی که  در حال انجام است راضی باشند یعنی امنیت ملی‌تان تامین است و این جز از طریق توسعه یافتگی و پیشرفت کشور حاصل نمی‌شود.

 

۱۲ سال در پادگان زندگی کردم

محمد غرضی، کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰، درباره اموالش گفت: یک خانه در تهران دارم. ۱۲ سال در پادگان زندگی می کردم و به من گفتند که ۱۲ سال برو بیرون. یک خانه ۱۰۰۰ متری در دروس خریدم و به نام ۴ فرزندم کردم. ‌ نفری ۲۰۰ متر به فرزندانم می رسد. در دهه ۴۰ هجری، هم زمانی که در منطقه برق اصفهان بودم؛ در حاشیه شهر زمین ۱۵۰۰ متری، متری ۶۳ تومن خریداری کرده و به ازای آن ۹۰ هزار تومان پرداخت کردم. ‌دهه ۷۰، ۲۴ واحد آپارتمان ساختم و ۷ واحد را فروختم. ۱۷ آپارتمان دارم. خدا به شما وسعت و برکت بدهد. در حال حاضر بازنشسته هستم. تا سال ۹۹، ۸ میلیون تومان اما الآن ۱۲ میلیون تومان حقوق می گیرم.

 

دو راهی اصلاح طلبان؛ گفتمان تحول خواهی در برابر حرکت در حاشیه قدرت

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان گفتمان محوری، گام دوم جبهه‌ اصلاح‌طلبان نوشت: اینک دو گفتمان فراروی این جبهه است. یکی گفتمان تحول‌خواهی مبتنی بر صورت‌بندی درست مساله‌های ایران در وضعیت کنونی و ارایه‌ طرح واره‌ای برای خارج ساختن ایران از تنگنای سیاسی در درون و در صحنه‌ بین‌المللی و گشودن پنجره‌ای به سمت عدالت، توسعه و آزادی است و دیگری حرکت در حاشیه قدرت و تن‌دادن به وضع موجود می‌باشد. واقع بینی حکم می‌کند که راهبردهای اتخاذی مبتنی بر ظرفیت قانون اساسی و ظرفیت‌های واقعی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و مالی کشور باشد.

این گفتمان باید از یک سوی بر اساس قانون اساسی حافظ وحدت سرزمینی و یک‌پارچگی ملت ایران در قالب اعمال حقوق شهروندیِ برابر برای تمام شهروندان ایران فارغ از قوم، زبان و مذهب باشد و از سوی دیگر، ناظر بر توانِ شکل‌دهی دولتِ ملیِ مدرن و واحد مبتنی بر اراده‌ ملت باشد. لازمه‌ این امر این است که قدرت سخت دنباله‌ قدرت نرم قراذگیرد و منطق گفتگو و صلح و امید اجتماعی بر جامعه حکمروا شود و سوم آن‌که باید ناظر بر امر توسعه شامل خلق سرمایه‌اجتماعی، غلبه بر انگاره‌ بی‌آیندگی و بارورساختن ظرفیت‌های کنارگذاشته شده و خلق ظرفیت‌های جدید در محیط ملی و بین‌المللی در تمام حوزه‌ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

 

در دولتم به هیچ شخصی امتیاز نخواهم داد

محسن رهامی کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ گفت: تلاش من این است که در این مرحله حد امکان سایر آرا را هم جذب کنم و نیروهایی که لزوما حزبی و تشکیلاتی نیستند و به شکل فراجناحی و ملی به انتخابات نگاه می کنند جذب شوند. تلاش من این است که دولت فراجناحی باشد در این شکل می توان از همه نیروها استفاده کرد. طی چهل سال نگاه جناحی باعث شده نیروهای متخصص و توانمند که در قالب این احزاب و تشکل ها قرار نمی گرفتند از دایره خدمت بیرون بمانند و به کار گرفته نشده اند. دولت ها در کابینه خود با رویکردی جناحی و محفلی نگاه کرده اند.

این کاندیدا ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تاکید کرد: من به صرف جناحی بودن در کابینه و دولتم هیچ امتیازی نخواهم داد و فراجناحی نگاه می کنم. نهاد اجماع ساز می خواهد قبل از ثبت نام گزینه خود را ممیزی کند ما با این ایده موافق نیستیم. باید مثل بسیاری از کشورها به کاندیداها اجازه فعالیت بدهند و بعد از اعلام صلاحیت ها اقدام شود، من با ائتلاف موافقم با گزینش موافق نیستم.