تعاونی ها باید از پوسته نگاه سنتی خارج شوند
تعاونی ها باید از پوسته نگاه سنتی خارج شوند
مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : تعاونی ها باید از پوسته نگاه سنتی خارج و با خلاقیت و نوآوری عرصه های جدیدتری از فعالیت ها را شکل دهند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان گفت : تعاونی ها باید از پوسته نگاه سنتی خارج و با خلاقیت و نوآوری عرصه های جدیدتری از فعالیت ها را شکل دهند.

دکتر یونس رنجکش به مناسبت هفته تعاون در نشست مجمع نمایندگان اتاق تعاون استان گیلان افزود : تعاونی ها با برخورداری از سرمایه های اجتماعی و مالی دارای پشتوانه های بسیار قوی برای ورود به فعالیت های اقتصادی هستند که باید با نگاه و روش ها ی جدید متناسب با نیاز بازار هدف این فعالیت ها اثر بخش شود .

وی اضافه کر د : شرایط ، وضعیت ، امکانات ، موقعیت و استعدادها و توانمندی های موجود در کشور بویژه استان گیلان فرصت های متنوعی را برای فعالیت تعاونی ها ایجاد کرده است که تنها با رویکرد های جدید و برنامه ریزی می توانیم اقتصاد تعاونی محور را شکل دهیم.

به گفته وی ، بررسی سابقه فعالیت تعاونی ها برغم حضور بخش محدودی از تعاونی های برتر نشان از اثر بخشی چندانی در پویایی اقتصاد و رونق تولید و خدمات در کشور ندارد.

وی اظهار داشت : این ارزیابی ها نشان دهنده آن است که تحرک بخشی به تعاونی ها یک ضرورت جدی است که باید با آموزش و برنامه ریزی در راستای نیاز سنجی از وضعیت بازار و توانمند سازی آنها اقدام کرد.

وی یاد آور شد : پشتیبانی از تعاونی ها با اقدامات تسهیل گرانه و کمک های حمایتی از سیاست های دولت در بهره مندی از توان تعاونی ها در توسعه اقتصاد ملی است که استفاده از این پشتیبانی و حمایت مستلزم آشنایی و برنامه محور بودن کار کرد تعاونی ها دارد.

به گفته وی ، پیشینه تاریخی و فرهنگی فعالیت های گروهی در جامعه از پشتوانه های مهمی است که با آموزش و مهارت آموزی به جامعه هدف می توان موجب جلب اعتماد عمومی و پویایی فعالیت ها به شکل تعاونی شد.

وی افزود : عرصه های مختلفی برای فعالیت تعاونی ها وجود دارد که بحث صادرات و تجارت عموما در این زمینه مغفول مانده است که با توجه به جایگاه و موقعیت استان گیلان تعاونی های استان می توانند نقش مهمی در این بخش داشته باشند.

وی گفت : حضور موفق در بازار های جهانی مستلزم برنامه ریزی و بازار یابی در قالب تشکل ها ی صنفی است که تعاونی ها می توانند در این زمینه بسیار موفق عمل کنند.

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با اعلام آمادگی در خصوص تشکیل میز های تخصصی در هدایت سرمایه گذاری ها با محوریت تعاونی ها گفت : باید با شناسایی و معرفی فرصت های جدید زمینه های این فعالیت ها را متنوع تر کرد.

در این جلسه که مدیر کل تعاون ، رئیس اتاق تعاون گیلان و اعضای اتحادیه های تعاونی ها حضور داشتند ضمن ارائه دیدگاههای افراد و بر شمردن بخشی از مشکلات تعاونی ها از اعضای برتر اتاق تعاون گیلان تقدیر شد.