تعیین قیمت خرید تضمینی برنج و احداث باند برگشت آزادراه قزوین – رشت
تعیین قیمت خرید تضمینی برنج و احداث باند برگشت آزادراه قزوین – رشت
معین نیوز_مجمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در نشستی با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام استان را بررسی کردند.

به گزارش معین نیوز به نقل از دیارمیرزا، صبح روز شنبه (۸ اردیبهشت) جلسه بررسی مصوبات پروژه‌های دور اول سفر و برنامه ریزی برای دور دوم سفر رییس جمهور به گیلان برگزار شد.

این جلسه با حضور چند تن از نمایندگان استان و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار و قرار شد در ادامه با برگزاری جلسات دیگری مطالبات اصلی و مهم مردم گیلان جمعبندی و هنگام سفر رییس جمهور به استان، به ایشان ارایه شود.

ابراهیم نجفی، رییس مجمع نمایندگان گیلان در این جلسه گفت: با توجه به اینکه رییس جمهور محترم در هفته‌های آتی سفری به گیلان خواهند داشت طبیعتا باید نخست پیگیر مصوبات سفر قبل باشیم و همچنین با بررسی و اجماع، مطالبات استان را در سطح کلان (و در سطح شهرستان ها) به رییس جمهور انعکاس دهیم.
نماینده آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس شورای اسلامی یکی مهمترین مسایل و مشکلات استان را در زیر ساخت‌ها اعلام کرد و افزود: به عنوان نمونه تصفیه خانه‌های استان با اعتبارات استانی و حتی اعتبارات ملی هم قابل اجرا نیستند. بنابراین باید از ظرفیت ماده ۵۶ (قانون اصلاح ماده «۵۶» قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) استفاده کنیم. در این راستا در قانون بودجه امسال مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ضرورت دارد تا با پیگیری مدیران و نمایندگان مبلغ خوبی به عنوان سهم استان گیلان از این اعتبار دریافت شود.

نجفی با بیان اینکه از دیگر زیرساخت‌هایی که جزو مطالبات ما خواهد بود محور دیگر مسیر آزاد راه است، گفت: هم اکنون فقط یک طرف مسیر آزاد راه قزوین زیر بار ترافیک رفته است. انشاالله در سفر دوم رییس جمهور شاهد تامین اعتبار و اجرای فاز دوم این پروژه باشیم.

وی توجه به اقتصاد دریا محور را یکی از مهمترین مطالبات گیلان ارزیابی کرد و گفت: افزایش سهم از اقتصاد دریا محور خیلی برای استان گیلان و همچنین کشور مهم است. الان متاسفانه سهم ما از تولید ناخالص داخلی در این بخش، فقط حدود دو درصد است در حالی که اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه دریای خلیج فارس بیش از ۵۰ درصد از اقتصاد دریا محور بهره می‌برند و این‌ها نمونه‌هایی از مباحث کلان استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در حوزه اشتغال و حوزه کشاورزی نیز فقط بحث تامین اعتبار کافی نیست، بلکه در مواردی نیاز به سیاستگزاری داریم. به عنوان مثال قانونی که در دولت یازدهم مبنی بر خرید تضمینی برخی از محصولات کشاورزی از سوی دولت مصوب شد، موجب می‌شود تا کشاورزان عزیز با انگیزه بیشتری کار کنند و اکنون ما پیگیر این هستیم که عنقریب قیمت خرید تضمینی برنج در سال ۱۴۰۳ را دولت مشخص کند.

وی تاکید کرد: قرار است هر هفته یک جلسه داشته باشیم تا توزیع عادلانه اعتبارات هم اتفاق بیفتد. چون علاوه بر مباحث کلان استان، موضوعات حوزه انتخابیه و شهرستان‌ها نیز باید بررسی و مد نظر قرار گیرد. بنابراین در هر شهرستان مدیران پروژه‌های اولویت دار را با توجه به طرح آمایش سرزمین مشخص نمایند تا هنگام سفر رییس جمهور به گیلان، به صورت عجولانه تصمیم گیری نشود.

توزیع عادلانه اعتبارات استانی

محمدرضا رستمی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در خاتمه این نشست و در پاسخ به اینکه چه نتیجه‌ای در جلسه با نمایندگان حاصل شد، گفت: با توجه به جلسه‌ای که با نمایندگان محترم برگزار شد، دغدغه مهم نمایندگان نیز توسعه استان و همچنین توزیع عادلانه اعتبارات بین شهرستان‌ها است.

وی ادامه داد: با توافقی که با عزیزان داشتیم قرار شد این جلسات به طور مستمر ادامه داشته باشد، چون ما باید به یک جمع بندی و مفهوم مشترک برای توسعه استان برسیم و براساس آن پروژه‌های کلانی که (پروژه‌هایی که فرابخشی و فراشهرستانی هستند) می‌توانند در استان ارزش افزوده ایجاد کرده و اشتغال را نیز در استان افزایش دهند، مشخص و در دور دوم سفر رییس جمهور محترم به گیلان، در اولویت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: توزیع عادلانه اعتبارات استانی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین توزیع عادلانه اعتبارات در دور دوم سفر، از دیگر مباحثی بود که در مورد آن بحث و تبادل نظر شد. بنابراین فعالیت خودمان را را روی این دو موضوع متمرکز کرده ایم.

رستمی با بیان اینکه برای توسعه استان باید ببینیم براساس اسناد آمایش، کدام محور برای گیلان اولویت دارد تا پیشران اقتصاد استان باشند، گفت: طبیعتا «اقتصاد دریا محور» یکی از موارد اولویت دار در این مباحث خواهد بود.

گفتنی است در این نسشت حسن محمدیاری نماینده تالش و رضوانشهر، سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا، رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل، محمدرضا احمدی سنگری، سید علی آقازاده وجبار کوچکی نژاد نمایندگان مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی به بیان نکته نظرات خود پرداختند.