تغییرات اقلیمی و تاثیرگذاری شگرف بر حیوانات
تغییرات اقلیمی و تاثیرگذاری شگرف بر حیوانات
معین نیوز_«پا‌های مارمولک‌ها در حال تغییر هستند، ماهی‌ها دچار تغییر شده و می‌شوند، دندان‌های موش‌ها نیز کوتاه و کوتاه‌تر می‌شوند. واقعا در آینده جهان چه چیزی انتظار ما را می‌کشد؟»

فرارو- “نشریه آتلانتیک” در گزارشی، به مساله اثرگذاری تغییرات اقلیمی بر حیوانات و سبک زندگی و الگوی حیات ژنتیکی آن‌ها پرداخته و در این زمینه هشدار‌های مختلفی را نیز مطرح کرده است. این نشریه به طور خاص تاکید کرده که تغییرات اقلیمی موجب می‌شود تا بسیاری از چرخه‌های حیات طبیعی جانوران و حیوانات دچار تغییر و تحول شود. امری که می‌تواند تبعات ناگواری را در مورد آینده حیاتِ جانوران و حیوانات در جهان به دنبال داشته باشد.

به گزارش فرارو، آتلانتیک در این رابطه می‌نویسد: «در ماه ژوئن سال جاری میلادی، سیلاب‌های فاجعه بار در جنوب شرق استرالیا، پدیده‌ای عجیب و غریب را از خود برجا گذاشتند. نوعی عنکبوت خاص که تار‌های ابریشم‌مانندی را دارد و در برخی مناطق تا نیم مایل امتداد پیدا می‌کند، بر روی سواحل و رودخانه‌ها و کنار جاده‌ها و مزارع، با تعداد فراوان عبور می‌کردند و به شکل مناره‌های درخشان، در برخی مکان‌ها از بالای تابلو‌های بزرگراه‌ها و همچنین درخت‌ها بالا می‌رفتند و موجب جلب توجه همه شدند. این در حالی است که پیشتر این عنکبوت‌ها در منطقه مذکور زیستگاه‌های طبیعی داشتند و نیازی به اینکه وارد دیگر مناطق شوند نبوده است. در شرایطی که سیلاب ایجاد می‌شود، این عنکبوت‌ها بسیاری از مناطقی که به صورت طبیعی، زیستگاه آن‌ها تلقی می‌شود را رها می‌کنند (آن‌ها به طور خاص در زیرزمین لانه دارند).

به گزارش فرارو، آب و هوا در جنوب شرق استرالیا نظیر هر منطقه دیگری در جهان در حال تغییر است. به طور خاص از دهه ۱۹۶۰ میلادی، وقوع تغییرات اقلیمی مخصوصا در جنوب شرق استرالیا بارزتر و آشکارتر شده است. در این راستا، این مناطق شاهد دوره‌های گرماییِ داغ‌تر و سیلاب‌های شدیدتر بوده اند. دانشمندان پیش بینی می‌کنند که دوره‌های خشک و گرم، طولانی‌تر خواهند بود و دوره‌های بارشی، علی رغمِ کوتاه بودن، با سیلاب‌های سهمگین رو به رو هستند. تمامی این‌ها نشانه‌هایی هستند که با تکیه بر آن‌ها می‌توان پیش بینی‌های روشنی را در مورد آینده ارائه کرد. بسیاری از گونه‌های جانوری از جمله عنکبوت‌ها قادر نخواهند بود که لزوما خود را با تغییرات جدید وفق دهند و متحمل آسیب‌های جدی می‌شوند.

در این نقطه یک سوال مطرح می‌شود: چطور باید یک جهان را با وقوع تغییرات قابل توجه، سازگار و هماهنگ کرد؟ این همان سوالی است که تمامی رشته‌های مرتبط با زیست شناسی به نوعی باید خود را برای پاسخ دادن به آن آماده کنند. با این حال یک سوال اساسی دیگر نیز مطرح می‌شود: در این فضا، حیوانات باید چه کنند تا بتوانند همچنان به حیات خود ادامه دهند؟

“تور هنسون”، زیست شناس، درکتابی با عنوان “زیست شناسیِ فریبنده و جذابِ تغییرات آب و هوایی” به طور خاص به راهبرد‌هایی اشاره می‌کند که در چهارچوب آن‌ها حیوانات در برابر محیط‌های در حال تغییر مقاومت کرده و و حتی خود را با آن‌ها هماهنگ نیز می‌کنند. او کاملا این نکته را روشن می‌سازد که آسیب پذیری‌ها در برابر تغییر به طور مساوی ایجاد نشده اند. آنچه ما انسان‌ها در چهارچوب بحران تغییرات آب و هوایی هراس داریم که در نهایت به سرمان بیاید، از هم اکنون برای بسیاری از جانوران و حیواناتِ ضعیف‌تر در حال وقوع است. با این حال، همه حیوانات در رابطه با عادت خود به زندگی در یک زیستگاه مشخص، آسیب پذیر نیستند. برخی در مواجهه با شرایط جدید، انعطاف پذیری زیادی را از خود نشان می‌دهند. در این رابطه حتی انعطاف پذیری در برخی گونه‌های جانوری به مثابه بخشی از فرآیندِ تکامل آن ها، مطرح و ایجاد می‌شود.

هانسون به طور خاص اشاره می‌کند که شرایط نباید حالتی کشنده داشته باشند تا حامل پیامد باشند. برای مثال برای یک خزنده آفتابگیر که دمای بدن خود را با ورود و خروج از سایه تنظیم می‌کند، گرمای زیاد یک عاملِ استرس زای حاد است. در این رابطه وقتی مثلا مارمولک‌ها مجبور می‌شوند به علت گرمای زیاد، مجبور می‌شوند چهار ساعت یا بیشتر پناه بگیرند، عملا حیوانات کمتری را شکار می‌کنند، کالری کمتری مصرف می‌کنند و عملا تولید مثل را نیز متوقف می‌کنند. از این رو جمعیت آن‌ها با کاهشِ شدید رو به رو می‌شود.

ما انسان‌ها با بسیاری از اعمال خود که روند تغیرات اقلیمی را تشدید می‌کنند، عملا عامل اصلیِ بسیاری از حوادث و اتفاقاتی هستیم که در شرایط کنونی بر سر جانوران و حیوانات مختلف می‌آیند. روندِ تغییرات اقلیمی حتی سیر تکامل حیوانات و جانوران گوناگون را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در این رابطه بسیاری از حیوانات به سرعت، بواسطه تغییرات مختلف در محط پیرامونی خود تغییر می‌کنند. در این راستا به طور خاص پرندگان و ماهی‌ها به شدت از روند تغییرات اقلیمی متاثر شده اند و در بسیاری از گونه‌های آن ها، شاهد بروز تغییرات ژنتیکی هستیم. در بسیاری از مناطق صنعتی نیز جغد‌ها به جای رنگِ عمدتا خاکستری خود، به رنگ قهوه‌ای تبدیل شده اند. بسیاری از گونه‌های پروانه‌ها نیز بر اثر تغییرات اقلیمی، دچار تغییر رنگ خود شده اند.

تغییرات اقلیمی و اثرگذاری آن بر حیوانات عملا موجب می‌شود تا بسیاری از حیوانات که زمانی کاملا برای ما آشنا بوده اند و آن‌ها را با ویژگی‌های خاصی می‌شناختیم، عملا آشنا بودنِ خود را برای ما از دست بدهند. بر اساس بسیاری از ارزیابی ها، شدت و میزان گاز‌های گلخانه‌ای در جهان در سال ۲۰۵۰ به اوج خود می‌رسد، همین مساله حاکی از این است که انسان عملا جهانی را ساخته که کمتر از قبل برای بسیاری از گونه‌های جانوری و حیوانات، خوشایند است و در عمل، الگوی زندگی و حتی ساختار ژنتیکی آن‌ها را تغییر خواهد داد.

در واقع، بسیاری از جانوارن و حیوانات، سبک زندگی طبیعی خاصی را دارند که این سبک زندگی، تا حد زیادی با ویژگی‌های محیطی که آن‌ها در آن زندگی می‌کنند تطابق دارد. مساله تغییرات آب و هوایی، عملا شرایط زندگی آن‌ها را تعغییر داده و همین مساله موجب می‌شود که یا آن‌ها خود را با قالب‌های جدید زندگیه هماهنگ سازند و یا با آسیب‌های جدی در ادامه حیات خود و حتی با خطر انقراض رو به رو شوند.

نباید فراموش کرد که تضعیف هرکدام از گونه‌های جانوری و حیوانات در چرخه طبیعی، به مثابه گم شدن یک تکه پازل است که می‌تواند تاثیرات منفی قابل توجهی را با خود به همراه داشته باشد. جدای از این ها، همانطور که پیشتر گفته شد، تغییر در الگوی زندگی جانوران و حیوانات مختلف، به نوعی موجب ایجاد تغییرات ژنتیکی و طبیعی نیز در آن‌ها خواهد شد و عملا موجب می‌شود تا تصور سابق ما از بسیاری از حیوانات و شکل ظاهری آن ها، تغییرات قابل توجهی را تجربه کند».