تغییر سخنگوی شورای نگهبان/ ابقای جنتی/ دستور اژه‌ای درباره محکومین به قصاص
تغییر سخنگوی شورای نگهبان/ ابقای جنتی/ دستور اژه‌ای درباره محکومین به قصاص
معین نیوز_تغییر سخنگوی شورای نگهبان، ابقای جنتی و دستور محسنی اژه‌ای درباره آزادی محکومین به قصاص از مهم ترین اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در این هفته بود.

دستور محسنی اژه‌ای درباره تعیین تکلیف محکومین به قصاص

رئیس قوه قضاییه گفت: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ده سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند چنانچه اولیای دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.

خداحافظی کدخدایی از سخنگویی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان، از برگزاری انتخابات در جلسه فردای این شورا برای انتخاب سخنگوی جدید شورای نگهبان خبر داد.

عباسعلی کدخدایی در گفتگو با ایسنا، درباره اینکه آیا قرار است از سمت سخنگویی خداحافظی کنید؟ گفت:  ان‌شاءالله قولی را که به مردم داده بودیم و در سال گذشته گفته بودیم که امسال سال آخر فعالیت در این سمت است؛ عملیاتی می‌کنیم.  بهتر است جوان‌ها در این عرصه بیایند و سکاندار این مسولیت شوند و  ان‌شاءالله طرح نو و فکر نو داشته باشند.

جنتی دبیر شورای نگهبان باقی ماند/ طحان نظیف سخنگو شد

انتخاب هیات رئیسه شورای نگهبان صبح امروز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان  آیت الله جنتی به عنوان دبیر، سیامک ره‌پیک به عنوان قائم مقام دبیر و هادی طحان نظیف به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

مجوز انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باطل شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری دستورالعمل وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد را مبنی بر نقل و انتقال و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی به محل خدمت عضو هیات علمی را باطل کرد.

اعلام نتیجه کارشناسی حادثه اتوبوس خبرنگاران؛ ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد متوجه مسئولان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بدنه قوه قضاییه از انتخاب حجت الاسلام محسنی اژه‌ای خرسند هستند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری اروز سه شنبه (۲۲ تیرماه) ضمن گرامی داشت دهه اول ماه ذی الحجه گفت: در این ایام که به دلیل بیماری کرونا جمع مشتاقان بیت‌الله‌الحرام و مناسک حج از ایران و کشورهای اسلامی محرومند، ان‌شاءالله با لطف خدا مشمول عنایات برکات ویژه این ماه خصوصا در دهه اول ماه دی الحجه باشند.

وی افزود: از رهبر معظم انقلاب کمال تشکر را دارم که بار دیگر مطابق خواست اعضای این خانواده یکی از بهترین پیشکسوتان این مجموعه را بر ریاست قوه قضاییه انتخاب کردند و بدنه قوه قضاییه از این انتخاب خرسند هستند.

اسماعیلی همچنین گفت: حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسئولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شدند.

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران در رابطه با “رویکرد رئیس جدید قوه قضاییه درخصوص محکومان امنیتی و اصحاب رسانه، رسیدگی های قضایی به حادثه اتوبوس خبرنگاران، قطع برق و خاموشی‌های اخیر، ورود سازمان بازرسی و دستور رئیس دستگاه قضا برای بررسی این موضوع، آخرین وضعیت پرونده هفت تپه، اظهارات دادستان تهران مبنی بر پرداخت معوقات مالباختگان سکه ثامن و آخرین وضعیت لایحه استقلال کانون وکلا” پاسخ داد.

حجت الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه شد

سخنگوی قوه قضاییه از انتصاب حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه خود گفت: حجت الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضاییه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسئولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رییس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شدند.

قوه قضاییه با قدرت در مسیر تحول حرکت می‌کند

رئیس قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه با قدرت در مسیر تحول حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به همراه معاونان این وزارتخانه صبح روز شنبه (نوزدهم تیرماه) با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، با او دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری، برای رئیس قوه قضائیه در ایفای این مسئولیت مهم آرزوی موفقیت کرد.

رئیس قوه قضاییه نیز با تشکر از ابراز محبت وزیر دفاع و معاونانش و اظهار خرسندی از اقدامات، پیشرفت‌ها و توانمندی‌های حوزه دفاعی کشور بر لزوم تقویت آمادگی دفاعی نیروهای مسلح تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: قوه قضاییه با قدرت در مسیر تحول حرکت می‌کند و یکی از مهمترین ارکان این تحول استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور در جهت رسیدگی به امور مردم است.

بازرسی ویژه مشکلات مردم در مراکز قضایی را احصا و راه‌حل ارائه کند

رئیس قوه قضاییه به رئیس حوزه ریاست دستگاه قضا ماموریت داد که با همکاری نماینده دستگاه قضا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازوکارهای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را پیشنهاد دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه با صدور ده دستور به معاونین و مسئولان عالی قضائی کشور در اولین جلسه شورای عالی قوه قضائیه، بر ادامه مسیر تحول با رویکرد «تحول و تعالی» این دستگاه تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات مراجعان به دستگاه قضا اظهار داشت: مردم ما در طول ۴۲ سال گذشته امتحان خود را به خوبی پس دادند و ما مدیون آن‌ها خصوصا کسانی هستیم که در راه اسلام و قرآن و انقلاب از جان و مال و آبروی خود گذشتند.

وی همچنین یکی دیگر از مشکلات را دستگیری یک فرد بدون اطلاع به خانواده وی عنوان کرد و گفت که شاید چند ساعت بازداشت یک فرد برای ما عادی باشد، اما حتما بی اطلاعی خانواده او، برای اطرافیانش نگرانی ایجاد می‌کند که این مسئله باید برطرف شود.

پرونده اراضی وقفی شهرستان قدس به صورت ویژه بررسی شود

رئیس قوه قضاییه از دادگستری شهرستان قدس بازدید و با مراجعه کنندگان به این واحد قضائی و همچنین قضات و کارکنان گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح روز شنبه (۱۹ تیر) با حضور در دادگستری شهرستان قدس از بخش‌های مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعین به صورت چهره به چهره گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کاهش اطاله دادرسی در گرو چند اقدام است که باید همزمان پیگیری شود، افزود: یکی از این موارد همکاری با دولت برای برطرف کردن زمینه‌هایی است که موجب افزایش پرونده‌های قضایی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در خصوص مشکلات ناشی از خرید و فروش اراضی وقفی در شهر قدس نیز دستور داد که پرونده اراضی وقفی این شهرستان به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

۵۰ درصد توان دیوان عدالت باید صرف پیشگیری از ورود پرونده‌ها شود

رئیس دیوان عدالت اداری گفت: ۵۰ درصد توان دیوان عدالت اداری باید صرف رسیدگی مطلوب و با کیفیت پرونده‌ها شود و ۵۰ درصد دیگر باید برای پیشگیری و کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام و المسلمین  محمد مصدق، رئیس دیوان عدالت اداری، در نشست تخصصی مشترک دیوان عدالت اداری و وزارت نیرو با موضوع آسیب‌شناسی پرونده‌های مربوط به اعتراض به آرای کمیسیون آب‌های زیرزمینی در دیوان، به لزوم حل مشکلات مردم در سازمان‌ها و بدون نیاز به مراجعه به دیوان اشاره کرد و گفت: اساس تشکیل دوازده کارگروه مشترک با وزارت خانه‌ها همین موضوع است که تشکیل اولین جلسه بعد از دو ماه با موضوع آب، مایه خرسندی است و هدف اصلی این کارگروه‌ها پیشگیری از طرح دعاوی در دیوان، تسریع در رسیدگی و سهولت اجرای احکام است.

مصدق با اشاره به اینکه ۵۰ درصد توان دیوان عدالت اداری باید صرف رسیدگی مطلوب و با کیفیت به پرونده ها شود و ۵۰ درصد باید برای پیشگیری و کاهش ورودی پرونده ها به دیوان صرف شود، گفت: به مردم و رئیس قوه قضائیه قول داده‌ام که با همکاری قضات و کارکنان، یک دیوان عدالت اداری متفاوت را در دو سال آینده خواهیم داشت و رویکرد دیوان اتخاذ تدابیر پیشگیرانه جهت کاهش ورودی و رسیدگی علمی، کیفی و سریع به پرونده‌ها خواهد بود.

جهانگیری با رئیس قوه قضائیه دیدار کرد

معاون اول رئیس جمهور با حضور در دفتر رئیس قوه قضائیه، با حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دیدار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از ظهر روز دوشنبه (۲۱ تیر) با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، با او دیدار کرد.

معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با تبریک انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری و سوابق مدیریتی او در این قوه، برای رئیس جدید دستگاه قضا در این مسئولیت مهم آرزوی موفقیت کرد.

رئیس قوه قضاییه نیز در این دیدار با تشکر از اظهار محبت رئیس جمهور و معاون اول وی و تأکیدشان بر همکاری دولت دوازدهم با دستگاه قضا، خاطر نشان کرد: همکاری و هم افزایی قوای سه‌گانه موجب کاهش مشکلات مردم در شرایط کنونی کشور خواهد شد.

وزیر صمت با رئیس قوه قضاییه دیدار کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با او دیدار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، علیرضا رزم حسینی با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با وی دیدار کرد.

رزم حسینی با ارائه گزارشی درباره اقدامات وزارت صمت و چالش‌هایی که در حوزه‌های صنعت و تجارت و همچنین مسائل مربوط به تامین نیازهای اساسی مردم وجود دارد، بر لزوم هماهنگی و همکاری دولت و دستگاه قضایی برای حل مشکلات در این بخش‌ها تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز در این دیدار با تشکر از ابراز محبت وزیر صمت، اظهار داشت: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی بر همکاری و استفاده از ظرفیت‌های همه دستگاه‌ها برای حل مشکلات کشور و مردم تاکید دارد.

آغاز واکسیناسیون زندانیان بالای ۶۰ سال در استان تهران

مدیر کل زندان‌های استان تهران اعلام کرد: با همکاری معاونت بهداشت غرب مرکز استان البرز و به منظور مقابله با ورود ویروس کرونا به ندامتگاه قزلحصار و زندان رجایی شهر، مددجویان بالای ۶۰ سال این مرکز دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.

به گزارش ایسنا، سیدحشمت الله حیات الغیب مدیر کل زندان های استان تهران  گفت: از آنجا که در کشور در شرایطی قرار دارد که پروتکل های بهداشتی بایستی با دقت رعایت شود، مناسب بودن محیط زندانهای استان و تمام فضاها نقش مهمی در سلامت فیزیکی و روانی زندانیان دارد.

تاکید دادستان کل کشور بر تسریع در پیوستن ایران به کنوانسیون حقوقی دریای خزر

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که هرچه سریعتر ایران به کنوانسیون حقوقی دریای خزر بپیوندد گفت: در جلسه امروز با سفیر ایران در روسیه تصمیم بر این شد که موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود تا به مرحله اجرایی برسد و در اموری که باید انجام شود تسریع صورت گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از دادستانی کل کشور، به منظور ارائه گزارش درباره اولین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای ساحلی دریای خزر که به میزبانی روسیه برگزار شد کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با حضور در دفترحجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور با وی دیدار و گفتگو کرد.

در حاشیه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین منتظری در رابطه با نقش و جایگاه دادستانی کل جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری‌ها با کشورهای ساحلی دریای خزر اظهار کرد: پنج کشور ساحلی دریای خزر (ایران، روسیه، ترکمستان، قزاقستان، آذربایجان) می‌توانند ارتباطات تنگاتنگی در حوزه‌های مختلف با یکدیگر داشته باشند.

سفیر ایران در ارمنستان با دادستان کل کشور دیدار و گفت‌وگو کرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان با حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، صبح امروز ۲۱ تیرماه، عباس بدخشان ظهوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور ارمنستان با حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

دادستان کل کشور در این دیدار با اشاره به رابطه خوب میان ایران و ارمنستان، بر توسعه هرچه بیشتر مناسبات دو طرف علی الخصوص مناسبات حقوقی و قضایی اظهار تمایل و علاقه‌مندی کرد.

بازدید هیئت اعزامی سازمان قضایی نیروهای مسلح از مرزهای شرقی کشور

هیئتی به دستور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از مرزهای شرقی کشور بازدید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، به دنبال وقایع اخیر در  افغانستان، به دستور حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، هیئتی به سرپرستی حجت الاسلام علی اسماعیلی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان خراسان رضوی با حضور در مناطق مرزی شرق کشور از نزدیک در جریان میزان آمادگی نیروهای مدافع مرز قرار گرفت.

این هیئت که امیر محمدحسین مستشاری فرمانده لشگر۷۷ ثامن‌الائمه (ع) نیز آنها را همراهی کرد با ۷۴ پناه‌جوی نظامی زن و مرد مرزبانی افغانستان که یک بچه یک ساله نیز در بین آنها به چشم می‌خورد دیدار کردند و جویای وضعیت رسیدگی به آنها شدند.

رییس کل دادگستری تهران: در سه ماه نخست سال ورودی پرونده‌ ۱۸ درصد افزایش داشته است

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: در سه ماهه نخست سال جاری وارده پرونده‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شورای حل اختلاف استان تهران، جلسه ستاد صبر استان تهران با حضور رئیس کل دادگستری استان تهران، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

در این مراسم مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه اصطلاح صبر که برای نام این تشکیلات برگزیده شده است در حقیقت از حروف اول کلمات صلح، بخشایش و رضایت گرفته شده، اظهار کرد: هدف از آن اشاعه فرهنگ قانون مداری و احترام به دیگران، ارتقاء نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، انسجام و ارتقاء نهادی و سازمانی صلح و سازش و گذشت است.

حشمتی با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری وارده پرونده‌ها ۱۸ درصد افزایش داشته، گفت: انتظار ما این است بعد از همه گیری کرونا حجم پرونده‌های بیشتری به دستگاه قضا وارد شود. در حال حاضر هم یک قاضی به طور میانگین به ۲۰۰  یا ۳۰۰ پرونده در ماه رسیدگی می‌کند که بسیار زیاد است و امکان خطا وجود دارد گرچه نظارت هست ولی ما امیدواریم با ارجاع دعاوی به خود مردم و تشکیلاتی از جنس مردم و گسترش فرهنگ صلح و سازش توسط شما پرونده‌ها با سازش فیصله یابد و در این راه حتما از تجربه‌های ارزشمند شوراهای حل اختلاف نهایت استفاده را کنید.

شورای نگهبان با وجود همه فشارها مایه آرامش مردم و مسئولان بوده است

شورای نگهبان در بیانیه‌ای به مناسبت ۲۶ تیر سالروز تأسیس این نهاد اعلام کرد: این شورا همواره مورد هجمه و تهدید ناجوانمردانه دشمنان قرار گرفته و اعضای آن نیز مورد تحریم استکبار جهانی قرار گرفته‌اند که البته این مدال افتخار اعضای شورای نگهبان است اما با وجود این همه فشار، شورای نگهبان با تلاش شبانه‌روزی، مایه سکینه و آرامش مردم و مسئولان بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای نگهبان به عنوان سدّ سَدید و پاسدار بزرگی که حاصل خون شهدای گلگون کفن و تلاش‌های علمای بزرگ اسلام بوده است، در طول این دوران با وجود تمام تلاطماتی که کشور با آن مواجه بوده، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام داشته است و قدمی در پاسداری از شرع مقدس و قانون اساسی کوتاه نیامده است.