تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی از اولویت های گیلان در برنامه ریزی های صادراتی است
تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی از اولویت های گیلان در برنامه ریزی های صادراتی است
معین نیوز_مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان گفت : تقویت ناوگان حمل و نقل دریایی از اولویت های این استان در برنامه ریزی های صادراتی است.

دکتر یونس رنجکش در کار گروه فرعی تجارت کالاو ستاد هماهنگی میز اوراسیا در گیلان افزود : از مهمترین اقدامات در این زمینه فعال سازی کشتی های روبرو در بنادر گیلان و تسریع در روند صادرات کالا است.

وی اضافه کرد : با توجه به مزیت های استان گیلان در بخش صادرات و برخورداری این استان از بنادر فعال انزلی ،کاسپین و استارا پیگیری های مهم و منظمی برای بهره مندی بیشتر از ناوگان دریایی در حمل و نقل کالاهای صادراتی انجام و بزودی شاهد اتفاق های موثری در این زمینه خواهیم بود.

وی اظهار داشت : مرزهای زمینی ، ریلی و دریایی در کنار ظرفیت های گیلان در حمل و نقل هوایی از مزیت های بالایی است که این استان را از دیرباز در کانون توجه ها به عنوان دروازه صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف اروپایی ، روسیه، حاشیه کاسپین و اوراسیا قرار داده است.

وی یاد اور شد : عضویت ایران در اتحادیه همکاری های اقتصادی اوراسیا و صادرات بخش قابل توجهی از کالاهای ایرانی برای تامین نیازهای بازار این منطقه از گیلان نشان از اهمیت این استان بواسطه بر خورداری از موقعیت های خاص ان دارد.

رنجکش ادامه داد : هر چند این موقعیت ها بسیار حایز اهمیت است اما کمبودهای ناشی از مشکلات زیر ساختی و کاستی ها در ناوگان حمل و نقل چالش های مختلفی را در بهره مندی کافی از ظرفیت های استان ایجاد کرده است که نیازمند تغییر نگاههای ملی در این زمینه دارد.

وی گفت : رفع مشکلات در این زمینه که موجب تقویت جایگاه ایران در بازارهای بین المللی بواسطه حضور به موقع و کم هزینه و افزایش صادرات کشور خواهد شد، نیازمند توجه و نگاه جدی تر در سطح ملی برای جبران کاستی ها دارد.

عضو ستاد هماهنگی میز اوراسیا در گیلان تاکید کرد : هر چند در استان گیلان هماهنگی های لازم برای تسریع در روند صادرات کالا و رفع مشکلات تجار و بازرگانان بین بخش های دولتی و خصوصی وجود دارد اما بسیاری از چالش ها و مشکلات باید در سطح ملی برای رفع نیازها و اصلاح قوانین و دستورالعمل ها در راستای تسریع و تسهیل در روند صادرات بر طرف شود.

مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان بر ضرورت هماهنگی دستگاههای مسوول در خدمات بخش تجارت و صادرات استان تاکید و خواستار پیگیری مدیران دستگاههای اجرایی و مطالبه گری انان در سطح ملی تا رفع کاستی ها شد.

وی گفت : در این جلسه پیشنهاد شده است مجموعه نیازها و امکانات و چالش های پیش روی صادرات از گیلان با محوریت اوراسیا و با هدف برخورداری بهتر از مزیت های در نظر گرفته شده ظرف یک هفته اینده شناسایی و مورد ارزیابی قرار گیرد.

رنجکش یاد اور شد : صدور احکام اعضای جدید کار گروه فرعی تجارت کالا و ستاد هماهنگی میز اوراسیا در گیلان که برای ۱۵نفر از مدیران و تشکل های تجاری و اقتصادی و چهره های علمی و دانشگاهی توسط معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان از دیگر اقداماتی است که با هدف شناخت و هماهنگی های بهتر در این زمینه انجام شده است.