تلاش‌های بی‌ثمر آمریکا برای به زانو درآوردن مردم ایران
تلاش‌های بی‌ثمر آمریکا برای به زانو درآوردن مردم ایران
معین نیوز_تحریم‌های اخیر آمریکا که بخش مالی و سرمایه‌گذاری کشورمان را هدف گرفته، در حالی است که ایالات متحده پیش‌تر در تلاش برای بازگرداندن مجازات‌های سازمان ملل متحد بر ضد ایران نتوانسته بود شرکای غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را باخود همراه کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که همین چند روز پیش یکی از مقامات دولت ترامپ اعلام کرد که نگران وضعیت کرونا در ایران است به فاصله اندکی  این کشور تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. تحریم هایی که اشخاص و نهادها را هدف نگرفته بود بلکه بانک‌هایی را هدف گرفته بود که در نقل و انتقال مالی برای واردات دارو و اقلام بشردوستانه نقش کلیدی داشتند و پس از این در اجرای ماموریت‌های انسانی خود با مانع روبرو می شوند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ مهر ادعا کرد که ایالات متحده نگران بدتر شدن شیوع کرونا در ایران است و ایالات متحده آماده کمک به ایران است. اما نه تنها کمکی در میان نبود بلکه ایالات متحده به فاصله دو روز ۱۸ بانک دیگر ایران را روز پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد این تحریم‌ها گفت، تحریم‌های امروز تعهد ایالات متحده به مسدود کردن دسترسی غیرقانونی ایران به دلار آمریکا را نشان می‌دهد. او مدعی شد: «تا زمانی که ایران حمایت از فعالیت‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، برنامه تحریم ایران ادامه خواهد داشت».

«تامین سرمایه امین»، «بانک کشاورزی»، «بانک مسکن»، «بانک رفاه کارگران»، «بانک شهر»، «بانک اقتصاد نوین»، «بانک قرض‌الحسنه رسالت»، «بانک حکمت ایرانیان»، «بانک ایران زمین»، «بانک تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «بانک کارآفرین»، «بانک خاورمیانه»، «بانک قرض‌الحسنه مهر ایران»، «بانک پاسارگاد»، «بانک سامان»، «بانک سرمایه»، «بانک توسعه تعاون» و «بانک گردشگری» بانکهایی هستند که بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تحت تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

تحریم‌های تازه آمریکا که بخش مالی و سرمایه‌گذاری را هدف گرفته، در حالی قرار است از چهل و پنج روز دیگر اجرایی شود که ایالات متحده پیش‌تر در تلاش برای بازگرداندن مجازات‌های سازمان ملل متحد بر ضد ایران نتوانست شرکای غربی و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد را با خود همراه کند.

تحریم‌های جدید آمریکا مشخصا اقدامی ضد بشری است که می‌تواند دسترسی ایران برای خرید غذا و دارو را سخت‌تر کند این اقدام نشان دهنده ماهیت جنایت‌بار تحریم های آمریکا و به کار گیری تروریسم اقتصادی علیه ایران است. پیش از این رسانه‌ها از طرح دولت دونالد ترامپ برای قطع ارتباط اقتصاد ایران از خارج خبر داده بودند و این اقدام را در راستای بستن کامل درهای مالی جهان به روی ایران ارزیابی کرده بودند. روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از سه مقام آگاه گزارش داد که علی‌رغم هشدار اتحادیه اروپا در مورد عواقب انسانی تحریم‌ها بر ایران، دولت آمریکا قصد دارد تحریم‌های جدید را علیه بخش مالی ایران اعمال کند.

این تحریمها در حالی اعمال می‌شود که پیش از این نیز کشورهای مختلف به دلیل تحریم‌های آمریکا حتی حاضر به فروش تجهیزات پزشکی و دارو به ایران نبودند. تحریم ها باعث می‌شود که تراکنش‌های مالی بین المللی و حمل و نقل با مشکلات زیادی مواجه شوند و عملا هرگونه تجارت با ایران از جمله در اقلامی مانند داروها و تجهیزات پزشکی تقریبا غیرممکن شود.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد که ایالات متحده با هدف تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران فشارها علیه این کشور را تشدید کرده است.  این مقام آمریکایی ادعا کرد که برخلاف دولت باراک اوباما که به اروپایی‌ها اجازه داد در ایران سرمایه گذاری کنند و پول نقد به حکومت ایران داد، دولت دونالد ترامپ ائتلافی را در سراسر جهان ایجاد کرده است که تهدید جمهوری اسلامی ایران را درک می‌کند. پومپئو با اشاره به تحریم‌ ۱۸ بانک ایرانی مدعی شد که این تحریم‌ها با هدف تغییر رفتار حکومت ایران و همچنین قطع دسترسی این حکومت به ثروت و منابع لازم برای دامن زدن به تروریسم اعمال شدند.

پومپئو ادعا کرده است: امیدواریم که چهار سال دیگر با ادامه چنین مسیری نتایج خوبی را به همراه داشته باشد؛ افزایش امنیت برای خاورمیانه، افزایش امنیت برای مردم اسرائیل و یک منطقه با ثبات کمتر به طوری که دیگر تهدیدی هم متوجه مردم ایالات متحده نباشد.

همانگونه که از سخنان وزیر خارجه آمریکا پیداست دولت دونالد ترامپ نگران نتایج انتخابات ریاست جمهوری است. هدف دولت ترامپ از وضع تحریم‌های بانکی جدید، مسدود کردن راه‌های باقی‌مانده برای جمهوری اسلامی برای دریافت درآمدهای صادراتی و همچنین ناکام گذاشتن طرح جو بایدن رقیب ترامپ در دور جدید انتخابات رئیس‌جمهوری برای بازگشت به برجام است. بایدن قبلا گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات ماه آینده، به برجام  باز خواهد گشت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری تلاش‌های آمریکا برای ایجاد موانع و مشکلات جدی در نقل و انتقال ارزی برای تأمین دارو و غذا را ظالمانه، تروریستی و غیرانسانی خواند و تأکید کرد که آمریکایی‌ها تاکنون هر کاری علیه ملت بزرگ ایران می‌توانستند انجام داده‌اند و با این نوع اقدامات ضد انسانی و حقوق بشری نمی‌توانند مقاومت ملت ایران را بشکنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه هم در پیامی توییتری با اشاره به تحریم‌ ۱۸ نهاد مالی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد: در میانه همه‌گیری کرونا، رژیم ایالات متحده درصدد نابود کردن کانال‌های باقی‌مانده برای پرداخت‌ پول دارو و غذا است. ایرانیان این آخرین سبعیت‌ها را نیز از سر خواهند گذراند. اما تبانی برای گرسنگی‌دادن یک ملت، جنایت علیه بشریت است. آمران و مجریان که پول‌های ما را بلوکه کنند به دست عدالت سپرده خواهند شد.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین المللی در وین در اینستاگرام خود در خصوص تحریم ۱۸ بانک ایرانی توسط آمریکا نوشت: اقدامات جنایتکارانه رژیم آمریکا در تهدید جان مردم عادی از طریق تروریسم اقتصادی، تمامی ندارد. از یک طرف ادعا می‌کنند که واردات دارو و مواد غذایی تحت تحریم قرار ندارند، اما از سوی دیگر کانال‌های موجود برای پرداخت هزینه های واردات این اقلام را کاملا مسدود می کنند. تا الان، دیگر این بازی کثیف و انحرافی آمریکایی باید برای همه مشخص شده باشد.

بهرام قاسمی سفیر کشورمان در پاریس در توییتی درباره اقدام خزانه داری آمریکا برای تحریم بانک‌های ایرانی نوشت: تحریم جدید ۱۸ بانک ایرانی که عمدتاً برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی با برخی شرکت‌های خارجی در عرصه جهان و با مجوز خزانه داری آمریکا داد و ستد داشته‌اند چیزی نیست جز اقدامی جنایت‌کارانه و ضد بشری برای مخالفت با دریافت بخشی از دارو و تجهیزات بیمارستانی برای بیماران صعب العلاج و خاص.

این تحریم‌ها در حالی علیه ملت ایران اعمال می شود که آمریکا در استانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و نظرسنجی‌ها حاکی از اوضاع به هم ریخته و عقب افتادن کمپین ترامپ از رقیب دموکراتش جو بایدن است. آمریکا از زمان حضور ترامپ در کاخ سفید به سفارش لابی‌های سعودی صهیونیستی شدیدترین تحریم‌ها را علیه ملت ایران اعمال کرده است. این فشارهای همه جانبه علیه ملت ایران در حالی اعمال می‌شود که سیاست اعلامی این کشور دعوت به گفت و گو و مذاکره با ایران البته بنا به میل و خواست آنها بوده است. خواسته‌ای که تا امروز نه تنها محقق نشده است، حتی نزدیکترین چهره‌ها به دولت کنونی آمریکا هم دستیابی به چنین هدفی را ناممکن می‌دانند. از سوی دیگر دولت ‌آمریکا در این مدت به زعم خود تمام منافذ اقتصادی ایران را بسته است و اگر قرار بود هدف سیاست فشار حداکثری محقق شود تاکنون این اتفاق می‌افتاد.