توافق گروه‌های فلسطینی در غزه برای مقابله با توطئه الحاق کرانه باختری
توافق گروه‌های فلسطینی در غزه برای مقابله با توطئه الحاق کرانه باختری
گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی در نوار غزه روز دوشنبه از توافق بر سر طرحی ملی و فراگیر برای مقابله با اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از سوی صهیونیست‌ها خبر دادند و چهارشنبه آینده را «روز خشم ملی فلسطینی‌ها» در مخالفت با این طرح اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا در غزه، گروه‌های فلسطینی در این باریکه از توافق بر سر طرحی ملی، یکچارچه و فراگیر برای رویارویی با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی خبر دادند.

از مهمترین بندهای این طرح ملی تعیین روز چهارشنبه آینده به عنوان روز خشم ملی در مخالفت با طرح الحاق بخشهایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی است.

«خالد البطش» عضو دفتر سیاسی «جنبش جهاد اسلامی» در سخنانی، خواستار مقاومت فراگیر به عنوان موفق‌ترین راه برای مدیریت این درگیری و رویارویی با اقدامات اشغالگران رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین شد.

ادامه اجرا و تکمیل فوری تصمیم‌های دو شورای ملی و مرکزی و عدم شناسایی رژیم صهیونیستی و لغو توافق‌نامه‌های اسلو و تعهدات امنیتی و سیاسی و اقتصادی از دیگر بندهای طرح ملی گروه‌های فلسطینی در غزه یاد شده است.

البطش همچنین بر دعوت از همه دبیرکل‌ها و مسئولان فلسطینی جهت برگزاری نشستی فوری برای رویارویی با تصمیم‌های مربوط به طرح الحاق و بازیابی وحدت ملی و توافق بر سر یک راهبرد میهنی جهت مواجهه با چالش‌های کنونی تاکید و تصریح کرد که باید در این نشست تلاش کنیم، نظام سیاسی فلسطینی و در راس آن سازمان آزادی‌بخش فلسطین خود را بازیابد تا بتواند در مقابل دشمن ایستادگی کند.

این مقام فلسطینی در ادامه خواستار به راه‌انداختن کمپین ملی و تشکیل جبهه ملی یکچارچه مقاومت برای اداره درگیری‌های میدانی برای مقابله با طرح‌ها و نقشه‌های اشغالگران شد. هچنین از کشورهای عربی خواست تا نقش فعال‌تری در مواجهه با طرح‌های مربوط به «معامله قرن» و اقدامات طرح الحاق رژیم صهیونیستی انجام دهند و در این راستا همه ظرفیت‌ها و کمیته‌های خود را به کار بگیرند و در برابر موضوع عادی‌سازی روابط با اسرائیلی‌ها مقاومت کرده و موضع روشنی در خصوص آن اتخاذ کنند و برنامه‌های عملی برای مبارزه با اشغالگران با همکاری با جریان‌ها و احزاب‌ عربی در پیش بگیرند.

البطش از «اتحادیه عرب» و سازمان همکاری اسلامی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال طرح‌های رژیم صهیونیستی عمل کنند و از قدرت و توان خود برای فشار آوردن بر این رژیم و ناکام گذاشتن طرح‌های معامله قرن از جمله طرح الحاق استفاده کنند. همچنین به اجرای تعهدات خود در خصوص مسئله فلسطین پایبند باشند و از آن عقب‌نشینی نکنند، عادی‌سازی روابط با اسراییل را جرم اعلام کنند و شبکه امن مالی برای مردم فلسطین ایجاد کنند.

عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، جامعه جهانی را مسئول ادامه اقدامات صهیونیست‌ها در اجرای طرح الحاق و شهرک‌سازی در کرانه باختری دانست و از سازمان ملل خواست که رژیم اشغالگر را تحت فشار قرار دهد تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و قطعنامه‌های بین‌المللی مشروع در خصوص مردم فلسطین را اجرا کند. وی همچنین خواستار برگزاری نشست فوری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی اقدامات روزافزون اشغالگران علیه فلسطینی‌ها شد.

از سوی دیگر،‌ «ولید العوض» عضو دفتر سیاسی حزب «خلق فلسطین» نیز بر وحدت مردم فلسطین در مقابله با طرح الحاق و معامله قرن تاکید کرد.

وی گفت: همه مردم ما قادر به مبارزه برای دست‌یابی به حقوق مشروع خود و ناکام گذاشتن معامله قرن و اهداف آن هستند. این یکپارچگی در مواجه با خطر بزرگ باید به سمت بازیابی وحدت ملی پیش برود.

العوض تصریح کرد:‌ از زمان آغاز طرح معامله قرن،‌ مواضع بیشتر فلسطینی‌ها در رویارویی با این طرح و الحاق بخشهایی از کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی فلسطین، یکچارچه شده است.

این مقام فلسطینی گفت: نخستین اولویت در حال حاضر ناکام گذاشتن طرح الحاق و بازیابی وحدت فلسطینی‌ها برای ورود به مرحله جدید با عنوان «انتقال از مسئله فلسطین به مرحله بازنگری» در آن به عنوان یک مسئله آزادی‌بخش ملی است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر اعلام کرده بود که از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیرماه)، شهرک‌های صهیونیستی را که به طور غیرقانونی در کرانه باختری بنا شده است، به سرزمینهای اشغالی ضمیمه می‌کند.

تل‌آویو قرار است در این گام بیش از ۳۰ درصد از خاک کرانه باختری را اشغال و به سرزمین‌های اشغالی الحاق کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رغم مخالفت‌ها و واکنش‌های گسترده بر اجرای طرح الحاق از ابتدای ماه جولای (تیر ماه) اصرار دارد.

گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح به شدت درباره اجرای این طرح و عواقب آن هشدار داده‌اند.