ثبت نام ۲۶۰ هزار سهامدار گیلانی سهام عدالت در سامانه سجام
ثبت نام ۲۶۰ هزار سهامدار گیلانی سهام عدالت در سامانه سجام
معین نیوز_مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان با اشاره به یک میلیون و ۹۳۱ هزارنفر مشمولان سهام عدالت در استان گفت: تا کنون ۲۶۰ هزار نفر سهامدار استان در سامانه سجام ثبت نام کرده و احراز هویت آنان به انجام رسیده است.

سید رضا عظیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از تعداد یک میلیون و ۹۳۱ هزار نفر مشمولان سهام عدالت در گیلان، یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند که حدود ۴۵ درصد از جمعیت گیلان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سهام عدالت سبدی از سهام بورسی و غیر بورسی به مشمولان اختصاص پیدا کرده که شامل ۴۶ شرکت بورسی  و ۱۰ شرکت غیر بورسی است،  افزود: در  روش مستقیم افرادی که در مرحله اول این روش را انتخاب کرده اند، می توانند مدیریت سهام شان را خود برعهده داشته باشند و در دارایی های آنها ثبت است.

عظیمی با بیان اینکه هم اکنون ۲۶۰ هزار نفر از سهامداران عدالت سجامی شده اند، افزود: تعدادی هم فقط ثبت نام کردند ولی  احراز هویت نکردند که باید برای تکمیل  فرآیند ثبت نام در سامانه سجام احراز هویت شان هم نجام شود.

وی با تعریفی از سجامی شدن گفت: این سامانه الکترونیکی است و نظامات سهامدار شدن را به سمت الکترونیکی شدن می برد و در بلند مدت هزینه ها را کاهش می دهد ولی به طور ویژه پرداخت سود براساس رویه ای که پیش بینی شده انجام می شود چنانکه این سود از طریق سامانه و به کسانی که ثبت نام کردند به صورت مستقیم و به حساب هایی که اعلام می کنند واریز شود و دیگر نیاز به مراجعات بعدی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در روش غیر مستقیم تعداد سهام به طور مستقیم به دارایی های افراد منتقل نشده و یک شرکت سرمایه گذاری تاسیس شده تحت عنوان شرکت سرمایه گذاری استان گیلان سهام ۳۶ شرکت در کدهای این مجموعه سرمایه گذاری قرار گرفته است.

عظیمی با اشاره به اینکه مردم سهامدار شرکت سرمایه گذاری گیلان هستند که یک سبد سهام در اختیار دارد، تصریح کرد:  افرادی که روش غیر مستقیم را دریافت کردند ممکن است خود اقدام به خرید و یا فروش سهام کنند ولی شرکت سرمایه گذاری با هیات مدیره ای که انتخاب خواهند شد می تواند این سبد را مورد بازنگری قرار دهد و ببیند چه شرکت هایی دارای سود آوری بیشتری هستند آنها را به سبدش وارد کند.

وی ادامه داد: در واقع امر سودآوری مستقیم و غیر مستقیم تفاوتی با هم ندارد ولی در آینده بسته به اینکه مدیریت این سهام به صورت مستقیم و توسط شرکت سرمایه گذاری به چه صورت خواهد بود، سود آوری متفاوت است.

این مسئول خاطر نشان کرد: سهامداران با برنامه پیش بینی شده می توانند در انتخابات هیات مدیره این شرکت که در دو هفته آینده برگزار می شود،  مشارکت داشته باشند و این حق سهامداران است که بتوانند کسانی که دارایی آنها را مدیریت می کند،  انتخاب کنند.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی گیلان اظهار داشت: خرید و فروش سهام منوط به سجامی شدن افراد است واگرچه  مهلت مشخصی  برای ثبت نام تعریف نشده ولی خدماتی که از آن بهره مند می شوند منوط به ثبت نام در سامانه سجام است.

گیلان حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.