جامعه ورزش گیلان در انتظار شکستن طلسم ۶۶ ساله
جامعه ورزش گیلان در انتظار شکستن طلسم ۶۶ ساله
معین نیوز_با وجود حضور پنج ورزشکار گیلانی در المپیک توکیو، جامعه ورزش این استان در انتظارند تا طلسم ۶۶ ساله دریافت نکردن مدال توسط ووزشکاران گیلانی در المپیک پایان یابد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، مسابقات المپیک مهمترین و بزرگترین رویداد جهانی بشمار می رود که هر چهار سال یک بار انجام می شود و ورزشکاران برای حضور در آن باید در مسابقات مختلفی شرکت کرده و با کسب امتیازات لازم، سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند که به طور حتم هم اینک حضور در المپیک نیز افتخار بزرگی برای هر ورزشکاری محسوب می شود.

اما کسب مدال در المپیک رنگ و بوی دیگری دارد و ورزشکاران تمام تلاش خود را بکار می بندند تا در این رقابت ها مدال کسب کرده تا نام خود را در ورزش کشورش جاودانه و ابدی کند چون کسب مدال در المپیک به نوعی نام ورزشکار را جاودانه خواهد کرد و در تاریخ ورزش آن کشور ثبت می شود.

به همین دلیل ورزشکاران ایرانی نیز سالها با تلاش و ممارست سعی دارند تا در مسابقات المپیک حضور یافته و با انجام بهترین مسابقات، مدال نیز کسب کنند تا علاوه بر برخورداری از جوایز نقدی ، نام خود را در ورزش ایران ثبت کرده چون هیچگاه ورزشکارانی که مدال المپیک کسب می کنند، فراموش نمی شوند.

محمود نامجو تنها مدال آور المپیکی ورزش گیلان 

ورزشکاران گیلانی تاکنون در دوره های مختلفی از المپیک و در رشته های گوناگون حضور یافتند اما به جز مرحوم محمود نامجو، دیگر هیچ ورزشکاری موفق به کسب مدال المیپک نشده و این خلاء هم اینک در ورزش گیلان وجود داشته و به مرز ۶۶ سالگی رسیده است.

مرحوم نامجو که یکی از نوابغ رشته ورزشی وزنه برداری در جهان بشمار می رفت ، افتخار این را دارد که به عنوان اولین ورزشکار قاره آسیا موفق به کسب مدال طلای جهانی شد و به همین دلیل نام این اسطوره ورزش گیلان و ایران در ورزش آسیا ثبت و جاودانه شد.

اما درخشش مرحوم محمود نامجو فقط در دریافت مدال طلای جهانی خلاصه نشد و این ورزشکار برجسته در ۲ دوره متوالی رقابت های المپیک نیز، موفق به کسب مدال شد تا از این بابت نام مرحوم نامجو نه تنها در دریافت اولین مدال طلای جهانی ، بلکه بابت کسب ۲ مدال در ۲ دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و در ورزش گیلان جاودانه شود چون این ۲ مدال باارزش وزنه بردار نابغه ، تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می رود.

مرحوم نامجو در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و اولین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می کند اما درخشش این وزنه بردار شایسته ایران ادامه یافت و در دوره بعدی مسابقات المپیک نیز، مدال کسب کرد.

محمود نامجو در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال های این نابغه وزنه برداری افزوده شود و همچنین تعداد مدال های المپیکی ورزش گیلان به عدد ۲ افزایش یابد.

باوجود این ۲ مدال نقره و برنز ارزشمند مرحوم نامجو که در رشته وزنه برداری کسب شد، تاکنون تنها مدال های ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف حضورشان در مسابقات المپیک است و هم اینک نیز پس از گذشت ۶۶ سال از آن زمان هیچ ورزشکاری از گیلان موفق به کسب مدال المپیک نشد و گرچه تعدادی از ورزشکاران در آستانه کسب مدال المیپک قرار گرفتند اما در نهایت دست آنان از تصاحب این مدال ارزشمند کوتاه ماند.

به جز نامجو، مرحوم حیدر شونجانی در رشته های شنا و واترپلو، احمد خشوعی ، ابراهیم مهربان و فردین معصومی در رشته کشتی، علی رجبی اسلامی ، مهدی عطار اشرفی، سیدمهدی پانزوان و اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری، نصرت الله وکیل منفرد، حسین اغماض ، جبار فعلی ، محمد آذرحزین، علی بحری و امین قاسمی پور در رشته بوکس، غفور جهانی در رشته فوتبال، سلمان حسام در رشته دوومیدانی ، نادر عیوضی در رشته قایقرانی و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز ورزشکاران گیلانی بودند که در ادوار مختلف المپیک حضور یافته اما موفق به کسب مدال نشدند.

جامعه ورزش گیلان امیدوار شکست طلسم 

اما در المپیک ۲۰۲۰ توکیو که هم اینک به دلیل کرونا با یک سال تاخیر آغاز شده است، پنج ورزشکار گیلانی حضور یافته که همگی در رشته های انفرادی باید به مصاف حریفان خود بروند. البته محمد رهبری شمشیرباز شایسته استان گیلان علاوه بر حضور در رقابت های انفرادی ، در مسابقات تیمی این رشته نیز شرکت می کند و جامه ورزش گیلان امیدوار است که این ورزشکاران بتوانند با کسب مدال به آرزوی ۶۶ ساله عدم دریافت مدال المپیک پایان دهند.

آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیار در رشته کاراته ، محمد رهبری در رشته شمشیربازی اسلحه سابر، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، نمایندگان گیلانی هستند که در مسابقات المپیک توکیو حضور یافته و به مصاف حریفان خود می روند.

البته با توجه به موقعیت و رتبه بندی ورزشکاران گیلانی در رنکینگ جهانی رشته های مورد نظر، آرمین هادی پور در رشته تکواندو و سارا بهمنیار در رشته کاراته شانس بیشتری برای کسب مدال المپیک دارند و جامعه ورزش این استان امیدوار است که یک یا حتی هر ۲ ورزشکار گیلانی با درخشش خود مقام و مدال کسب کنند و این در حالی است که سه ورزشکار دیگر این استان نیز امیدوار به کسب مدال هستند.

آرمین هادی پور که متولد سال ۱۳۷۳ و اهل رشت است در رشته تکواندو فعالیت دارد که این ورزشکار زبده تاکنون مقام ها و مدال های ارزشمندی را کسب کرده که می توان به کسب مدال برنز سومین مرحله مسابقات گرند پری ۲۰۱۹ بلغارستان، مدال نقره تورنمنت صربستان، مدال نقره مسابقات گرند پری ۲۰۱۹ ژاپن، مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ انگلیس، مدال طلای گرند پری انگلیس، مدال طلای مسابقات بین المللی اردن و مدال طلای المپیک آزمایشی ریو اشاره کرد.

مدال نقره قهرمانی جهان، دو مدال قهرمانی آسیا (یک مدال طلا و دیگری برنز که مدال طلا برای نخستین در تاریخ تکواندو ایران به دست آمده)، سه مدال طلا یونیورساید، مدال نقره جام جهانی، مدال نقره گرند پری، مدال طلای گرند اسلم، مدال نقره گرند پری روسیه و مدال طلای جام ریاست فدراسیون جهانی ۲۰۱۹ آسیا از دیگر عناوین و مدال های این ورزشکار گیلانی است.

سارا بهمنیار کاراته کار ملی پوش ۲۲ساله اهل آستانه اشرفیه است که تاکنون در رقابت های مختلف جهانی و آسیایی درخشش بسیار خوبی داشته و توانست مدال های زیادی را کسب کرد که از آن می توان به مدال نقره لیگ جهانی وان اتریش، مدال طلای پنجمین مرحله لیگ جهانی ۲۰۱۹ ژاپن، مدال طلای ششمین مرحله لیگ کاراته وان در مسکو، مدال برنز لیگ جهانی کاراته وان امارات، مدال نقره مسابقات امیدهای جهان در اسپانیا، مدال نقره مسابقات امیدهای آسیا در قزاقستان و همچنین مدال نقره لیگ جهانی کاراته وان ژاپن اشاره کرد.

این بانوی ملی پوش تیم کاراته ایران ، در نخستین حضورش در تیم ملی بزرگسالان نیز توانست در رقابت‌های جهانی اسپانیا مدال برنز کسب کند و به عنوان اولین بانوی گیلانی دارنده مدال جهانی در رشته کاراته معرفی شود.

علی آقامیرزایی متولد ۱۳۷۱ و اهل شهرستان بندرانزلی است که در قایقرانی و رشته کایاک فعالیت می کند. او نیز مدال های ارزشمندی را تصاحب کرده که می توان به مدال برنز بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی، مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچون کره جنوبی، مدال طلای قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ اندونزی ، ۲ مدال نقره در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۳ و ۲ مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ اشاره کرد.

محمد رهبری شمشیرباز ملی پوش استان گیلان متولد ۱۳۷۰ اهل شهرستان رشت است که این ورزشکار نیز افتخارات زیادی را تاکنون کسب کرده و به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران عناوین مهم  جهانی و آسیایی کسب کرده است.

کسب مدال های طلای جام جهانی ۲۰۱۶ سنگال و ۲۰۱۷ گرجستان، مدال نقره جام جهانی ۲۰۱۸ لهستان و کسب دهها مدال طلا ، نقره و برنز مسابقات مختلف قهرمانی آسیا اشاره کرد که البته این ورزشکار چند مدال باارزش بازی های آسیایی را نیز در کارنامه ورزشی خود دارد.

مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچون کره جنوبی و مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتای اندونزی از دیگر مدال های ارزشمند محمد رهبری ورزشکار زبده استان گیلان برای ورزش شمشیربازی کشور  بشمار می رود.

اما نازنین ملایی دیگر نماینده گیلان در رشته قایقرانی . متولد سال ۱۳۷۰ اهل شهرستان بندرانزلی است که در رشته روئینگ تاکنون مدال های بسیاری را کسب کرده که می توان به کسب مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچون کره جنوبی و مدال نقره بازی های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتای اندونزی اشاره کرد.

همچنین این ورزشکار پرافتخار دهها مدال های رنگارنگ مسابقات قهرمانی آسیا و کاپ آسیا را نیز در کلکسیون افتخارات ورزشی خود دارد که می توان به کسب سه مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا ، ۲ مدال نقره قهرمانی آسیا و ۲ مدال برنز قهرمانی آسیا اشاره کرد.

کسب چهار مدال طلای کاپ آسیایی ، یک مدال نقره کاپ آسیایی و ۲ مدال برنز کاپ آسیایی از دیگر افتخارات نازنین ملایی قایقران شایسته استان گیلان محسوب می شود که تاکنون کسب شده و هم اینک این ورزشکار به همراه چهار المین دیگر گیلان شانس کسب مدال المپیک را دارند تا افتخار بسیار ارزشمندی در کارنامه ورزشی آنان ثبت شود.