جشنواره ای که چهل درخت را از مرگ نجات داد
جشنواره ای که چهل درخت را از مرگ نجات داد
معین نیوز_هر روز که در مسیر آمد و شدهایمان به محل کار و مدرسه و دانشگاه و..جایگاههایی مملو از زباله را میبینیم که نه تنها داخل جایگاه بلکه دور تا دور آن را اشغال کرده و چهره ای منفور به خیابان‌هایمان داده است «شعار شهر ما، خانه ی ماست» را کمرنگ تر از همیشه حس می کنیم.اینها همه به کنار اگر فقط دقیقه ای به محل انباشت اینهمه زباله و دفن و تبدیل و شیرابه ها و...که فکر کنیم قطعا به عنوان یک شهروند دلمان به درد می آید. اینکه به راحتی می شود با افزودن کمی چاشنی فرهنگ و اموزش به خوراک فکرمان غذایی و فضایی سالم داشت.

شهرداری آستانه اشرفیه اولین شهرداری در کشور است که کمر همت بسته و حتی زباله های تر شهروندان خود را در طرحی کارشناسی شده خریداری و تبدیل می کند.

شورا و شهرداری که در راستای تحقق واقعی شعار شهر ما خانه ی ما دغدغه مند است و همین دغدغه موجب شد اولین جشنواره کاغذ در استان گیلان و دومین در کشور تیرماه سال جاری در پارک ساحلی آستانه ی اشرفیه برگزار شود.

جشنواره ای که همانطور که مرا وادار کرد بالغ بر ۴۰ کیلو کتابهای سالیان دورم را به جشنواره بیاورم بسیاری چون مرا وادار کرد و انگیزه ای شد که کتابها و کاغذهای بلا استفاده ی خود از برای فروش و یا دریافت کارت قرعه کشی به غرفه های تحویل واقع در این برنامه ی فرهنگی فاخر تقدیم کنند که ثمره ی آن بشود تحویل ۲ تن کاغذ توسط مراجعه کنندگان دو‌ر و نزدیک. دو تن کاغذی که توانست تیشه از ریشه ی ۴۰ درخت تنومند که می تواند سالها سایه سار فرزندان این مرز و بوم باشد، بردارد و مانع مرگشان شود.

برنامه ای که با مسابقات متنوعی که با موضوع کاغذ داشت و با اجرای برنامه های شاد کودکانه، جمع زیادی از کودکان را در این جشنواره جمع کرده بود تا با زبان بازی، آموزه های فرهنگی ارزشمندمان به نسل آینده که میراث دار این آب و خاکند منتقل شود.

در این برنامه که با حضور عباس‌عالم، وحیدقربانی و حسن حبیب‌پور؛ اعضای شورای اسلامی شهر، علی‌مقصودی؛ شهردار آستانه‌اشرفیه، محمدرضا سیرتی؛ ریاست آموزش و پرورش شهرستان، رامین حسین‌زاده؛ سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان، فاطمه قاسمی؛ ریاست اداره ورزش و جوانان شهرستان و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، سازمان‌ها، نهادها و سمن‌های فعال محیط زیست استان گیلان و شهرستان با محوریت مشارکت عموم همشهریان و مردم برگزار شد، مقصودی شهردار آستانه اشرفیه ضمن تقدیر و تشکر ازمجموعه عوامل دراجرای این برنامه گفت :از دغدغه های مهم شورای اسلامی موضوع پسماند می باشد واز آنجایی که شهرداری مجری برنامه ها و سیاست گذاری شورا می باشد دراین راستا با هدف تشویق به کاهش تولید زباله و تفکیک زباله تر و خشک این جشنواره دراین شهرستان با برنامه های متنوع فرهنگی و زیستی محیطی برگزار شد .

وی افزود:  در شهر آستانه‌اشرفیه روزانه ۵۰ تن زباله تولید می‌شود که اگر تفکیک از مبداء به یک فرهنگ تبدیل شود می‌تواند تا ۳۰ درصد حجم زباله‌ها را کاهش داده و منجر به تولید مواد با ارزش و بازیافتی شود.

مقصودی هدف از برگزاری جشنواره را تحقق شعار «سهر ما خانه ی ما» عنوان نمود و اظهار داشت:افراد باید به این باور مهم برسند که خود درمنزل ضمن کاهش تولید زباله ، با تفکیک زباله ترو‌خشک در نظافت شهر نقش مهمی خواهند داشت.

وی خرید زباله های کاغذی از مردم و بکار گیری آن در چرخه ی بازیافت و تولید را از جمله تصمیماتی عنوان نمود که در نشست های با مدیریت پسماند شهرداری و جمعی از فعالان و سمن های زیست محیطی گرفته شد که ثمره ی آن برگزاری جشنواره کاغذ در این شهر بوده است.

گفتنی است برپایی غرفه‌ها و نمایشگاه جانبی سازمان‌ها، نهادها و سمن‌های فعال محیط زیست استان گیلان و شهرستان (سپیدرود، سبزکاران بالان، سرزمین ایده‌آل‌ما، رفتگران طبیعت استان، شرکت شیمی کودسازان معراج، نیکوکاران شریف، پیشگامان محیط زیست بندرکیاشهر، دوستداران سیاهکل، شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان گیلان، موسسه آمین، هلال احمر، کمیته ورزش همگانی، مدارس مهرگان، مهرسان و کنکاش، کاوش و درسا و…) به همراه اجرای برنامه های فرهنگی ، گروه موسیقی و اجرای آهنگ ویژه کودکان ،هنرنمایی با بازیافتی ها ، نقاشی روی سفال ، بازی های فکری و فرهنگی و ….از برنامه های جانبی این جشنواره بود و در پایان نیز از خریدان و شرکت کنندگان در مسابقه و نقاشی بصورت قرعه کشی تقدیر شد .