جنگل های گیلان را لخت کردند
جنگل های گیلان را لخت کردند
معین نیوز_گیلان قطب تولید صنایع سلولزی کشور است و هفته گذشته با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گیلان، یک واحد تولیدی محصولات سلولزی و بهداشتی در شهر صنعتی رشت افتتاح شد.

بالغ بر ۲۰۰ واحد تولیدی بزرگ و کوچک در صنعت سلولزی در بخش‌های پالت سازی،‌ام دی اف، مصنوعات چوبی در استان فعالیت دارند که تنها ۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز این واحدها از استان تامین می‌شود و مابقی از استانهای همجوار تهیه می‌شود

کریمی به قاچاق چوب از استانهای مرکزی کشور برای مصارف مختلف استان اشاره کرد و گفت: گاها در بازرسی‌های مختلف شاهد ورود چوب بلوط زاگرس به شکل مخلوط با چوب‌های صنوبر به استان بودیم که این عمل در سایه نبود نظارت و پشتیبانی رخ داده است.

مسؤول بهره برداری از جنگلهای گیلان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ صدور مجوز بهره برداری از جنلگها تعطیل شده است تأکید کرد: تنها برای برخی پروژه‌های اجتناب ناپذیر از جمله درختان خطر آفرین در مسیر پروژه‌های انتقال برق مجوز برداشت صادر می‌شود.

در حالیکه طبق قانون مجلس شورای اسلامی هرگونه سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی نیازمند دریافت مجوزهای مختلف نیست؛ استان‌های مازندران و گیلان به عنوان قطب تولید صنایع کاغذ و سلولزی درکشور با اشتغالزایی بالایی که این صنایع به همراه دارند با کمبود مواد اولیه و چوب روبر‌و بوده و این سرمایه گذاری‌ها با تهدید ادامه حیات مواجه هستند. سازمان صمت استان برای حل موانع و چالش‌های این بخش از جمله تامین مواد اولیه و شرایط توسعه تولیدات چه برنامه ریزی داشته است؟

۲۵ درصد نیاز صنایع سلولزی از گیلان تامین می‌شود

«سعید اخلاقی» معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت گیلان در پاسخ به سوال مرور با تأکید به اینکه واحد سلولزی که هفته گذشته در رشت افتتاح شده در حوزه محصولا سلولزی بهداشتی بود بیان کرد: این واحد برای مواد اولیه خود از چوب تغذیه نمی‌کند.

معاون صنایع استان با اشاره به فعالیت بالغ بر ۲۰۰ واحد تولیدی بزرگ و کوچک در صنعت سلولزی در بخش‌های پالت سازی،‌ام دی اف، مصنوعات چوبی تأکید کرد: تنها ۲۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز این واحدها از استان تامین می‌شود و مابقی از استانهای همجوار تهیه می‌شود.

اخلاقی با بیان اینکه طبق قانون تسهیل مجلس، ایجاد محدودیت و عدم صدور مجوز برای واحدهای جدید امکان پذیر نیست تصریح کرد: طبق این قانون صدور مجوزهای کسب و کار به دلیل اشباح بازار ممنوع است اما در بخش سرمایه گذاری بخش خصوصی، دستگاه‌های اجرایی راسا قادر نیستند جلوی صدور مجوز را بگیرند. در عین حال برای تامین مواد اولیه این واحدها اقدامات خوبی از سوی دولت در حوزه واردات و توسعه زراعت چوب انجام شده است.

لازم به ذکر است: طرح ملی زراعت چوب یکی از طرح‌های حفاظتی جنگل‌های هیرکانی است که بر اساس قانون ششم توسعه در استان‌ها اجرایی شده است. بر اساس این قانون؛ گیلان مکلف به زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی است.

تأمین چوب  مورد نیاز صنایع بدون خسارت به منابع طبیعی، حفظ درختان جنگلی، پیشگیری از قاچاق چوب، کاهش واردات، صرفه جویی ارزی، کاهش فشار بر جنگل و ایجاد فرصت شغلی از اهداف این طرح بوده است. این طرح ملی از حدود ۵ سال قبل پیش همزمان با طرح تنفس جنگل در گیلان در حال اجرا است.

حال این سوال مطرح می‌شود با توجه به توقف بهره داری از جنگلها و عدم تامین نیاز مواد اولیه از طرح های زراعت چوب، چرا صدور مجوزهای سرمایه گذاری در این بخش همچنان ادامه دارد؟ چنانچه تعدد استقرار و افزایش این واحدها چیزی جز افزایش قاچاق چوب از جنگل ها و برداشت های بی رویه از منابع طبیعی برای استان به همراه ندارد..