جهانی در دستان این سه پیرمرد
جهانی در دستان این سه پیرمرد
معین نیوز_از جمله دلایلی که برای تعداد بالای دولت مردان مسن ‌تر مورد اشاره قرار می گیرد این واقعیت است که طول عمر در حال افزایش است نسل مسن ‌تر اکثریت ثروت را کنترل می ‌کند یا حتی در میان واکنش‌ های شدید به جهانی ‌شدن رای ‌دهندگان به سیاست ‌های سنتی یا محافظه‌کارانه ‌تری روی می ‌آورند که توسط سیاستمداران مسن ‌تر تجسم یافته و عرضه می شود.

آیا ما در عصر جرونتوکراسی (پیرسالاری) جدید زندگی می کنیم؟ ممکن است این ایده به ذهن شما نیز متبادر شده باشد. نگاهی اجمالی به چشم انداز بین المللی تعداد قابل توجهی از دولت مردان سالخورده را نشان می دهد.

به گزارش inews، در انتخابات ریاست جمهوری امسال ایالات متحده رای دهندگان شاهد رقابتی مجدد بین همان دو مرد مسن خواهند بود رقابتی که ما مجبور شدیم در سال ۲۰۲۰ آن را تحمل کنیم. این قدیمی ترین نبرد ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ خواهد بود با جو بایدن ۸۱ ساله در برابر دونالد ترامپ ۷۷ ساله.

این صرفا در ایالات متحده نیست که در آن سالخوردگان محکم به قدرت چسبیده اند. اقتصادهای بزرگ از جمله چین و هند به ترتیب توسط شی جین پینگ ۷۰ ساله و نارندرا مودی ۷۳ ساله اداره می شوند. بازیگران جهانی با نفوذ عظیم عبارتند از ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله روسیه که به تازگی ریاست جمهوری خود را برای شش سال دیگر تمدید کرده و در حال راه اندازی جنگی در اروپا است که شکاف هایی در وحدت غرب ایجاد کرده و بنیامین نتانیاهو ۷۴ ساله اسرائیلی که درگیر یک جنگ ویرانگر در خاورمیانه است.

چه کسی این جریان را تغییر خواهد داد؟ محمود عباس از تشکیلات خودگردان فلسطین ۸۸ سال دارد و عبدالفتاح السیسی از مصر ۶۹ سال دارد. مسن ترین رهبر ملی جهان “پل بیا” رئیس جمهور کامرون ۹۱ سال سن دارد.

بایدن که مسن ‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده است در صورت انتخاب مجدد در ماه نوامبر در پایان دومین دوره ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد شد. مجموعه ای از گاف های لفظی شرم آور او این نگرانی را تشدید کرده که بایدن توانایی ذهنی برای انجام وظایف رئیس جمهور را ندارد. او جنگ ‌های اوکراین، عراق و غزه را با یکدیگر اشتباه گرفته است. هم چنین، او روسای جمهور مکزیک و مصر را نیز با یکدیگر اشتباه گرفته و در مورد صحبت با “هلموت کهل” صدراعظم سابق آلمان در سال ۲۰۲۰ صحبت کرده در حالی که او در سال ۲۰۱۷ میلادی فوت کرده بود!

چند روز پیش به نظر می رسید که بایدن “فرانسوا میتران” رئیس جمهور سابق فرانسه را که در سال ۱۹۹۶ درگذشت با “امانوئل مکرون” رهبر کنونی آن کشور اشتباه گرفته است. گزارشی که ماه گذشته در مورد نحوه رسیدگی بایدن به اسناد طبقه بندی شده منتشر شد به طور خاص آسیب زا بوده است. در حالی که گزارش “رابرت هور” بازپرس ویژه هیچ اتهامی به علیه بایدن همراه نداشت او رئیس جمهور دموکرات امریکا را “مردی دلسوز، خوش نیت و مسن با حافظه ضعیفگ توصیف کرد. بایدن که توسط کارزار ترامپ به عنوان “سالخورده” شناخته شده اصرار دارد که “حافظه من خوب است”. وکلای او گفتند: “ما با تعدادی از اظهارات نادرست و نامناسب در گزارش بازپرس ویژه مخالف هستیم”. با این وجود، کارزار ترامپ به دنبال سود بردن از این موضوع به نفع خود بوده و نظرسنجی ‌ها نشان می ‌دهند که بسیاری از آمریکایی ‌ها نگران هستند که او برای این کار خیلی مسن باشد.

در نظرسنجی شبکه خبری “ان بی سی” در ماه گذشته ۶۲ درصد از رای دهندگان  دموکرات گفتند که نگرانی های عمده ای دارند که بایدن از سلامت روحی و جسمی برای رئیس جمهور شدن مجدد برخوردار نباشد. ۹۵ درصد از رای دهندگان جمهوری خواه گفته بودند که نگرانی های عمده یا متوسطی دارند.

هژمونی سالمندان به ایالات متحده محدود نمی شود. در روسیه که پوتین بیش از دو دهه است به نوعی قدرت را در دست داشته به تازگی در انتخاباتی ساختگی و نمایشی مجددا دوره ریاست جمهوری خود را تمدید کرد. پوتین به عنوان رئیس جمهور روسیه از سال ۲۰۰۰ میلادی جدا از یک دوره کوتاه نخست وزیری به دلیل محدودیت دو دوره ای که توسط قانون اساسی روسیه وضع شده بود که متعاقبا آن را کنار گذاشت هر گونه مخالفت با حکومت خود را سرکوب کرده است. می توان تصور کرد که او می تواند در سال ۲۰۳۰ میلادی زمانی که ۷۸ سال دارد برای یک دوره دیگر نامزد شود.

او پیش از این از میانگین امید به زندگی یک مرد روس یعنی ۶۸٫۲ سال فراتر رفته است. با این وجود، ادعاهای تایید نشده در مورد بیماری هایی از جمله سرطان و بیماری پارکینسون سال هاست که او را دنبال می کند و کرملین مجبور شد در سال ۲۰۲۲ میلادی شایعات مبنی بر بیماری یا مرگ او را رد کند.

در انتخابات اخیر روسیه هیچ نامزد جایگزین مناسبی به جای پوتین معرفی نشد و تنها چند هفته پس از قتل احتمالا به دستور دولت “الکسی ناوالنی” معروف ترین رقیب و مخالف پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه با قاطعیت برای پنجمین دوره ریاست جمهوری پیروز شد. “الا پامفیلووا” رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که پوتین ۸۷ درصد آرا یا ۷۶ میلیون رای را به دست آورده است. دولت های غربی به اتفاق آرا آن انتخابات را مورد تمسخر قرار داده و به مثابه “شبه انتخابات” محکوم کردند. “دیوید کامرون” وزیر خارجه بریتانیا گفته بود: “پوتین مخالفان سیاسی خود را حذف می کند، رسانه ها را کنترل می کند و سپس خود را برنده اعلام می کند. این دموکراسی نیست”. او به “گزارش ‌های گسترده از تخلفات انتخاباتی” اشاره کرد. او هم چنین اشاره کرد که هر مخالف احتمالی که علیه جنگ در اوکراین صحبت می‌کرد “به سرعت رد صلاحیت شد”. “ولودیمیر زلنسکی” رئیس ‌جمهور اوکراین گفت که پوتین مست قدرت است و هر کاری می ‌کند تا برای همیشه حکومت کند.

جنبش گولوس یک گروه مستقل که بر انتخابات در روسیه نظارت می ‌کند نتیجه انتخابات اخیر آن کشور را رد کرد و اعلام نمود: “تا به حال شاهد مبارزات انتخاباتی ریاست ‌جمهوری نبوده ‌ایم که تا این حد مغایر با استانداردهای قانون اساسی باشد”.

همانند پوتین در روسیه “شی جین پینگ” رئیس جمهور چین نیز در چند سال گذشته به گسترش و تحکیم کنترل آهنین خود در آن کشور پرداخته است. شی خود را با کنترل تقریبا کامل بر حزب کمونیست چین تبدیل به طولانی ‌ترین رئیس دولت کشور کرده است. او در سال ۲۰۲۳ میلادی سومین دوره بی سابقه را به عنوان رئیس جمهور چین و دبیرکل حزب کمونیست آن کشور آغاز کرد و پارلمان چین این موضوع را به تصویب رساند. شی در اکتبر ۲۰۲۲ پنج سال دیگر به عنوان دبیر کل منصوب شد. اسلاف وی “جیانگ زمین” و “هو جین تائو” پس از ۱۰ سال ریاست جمهوری قدرت را به عنوان بخشی از تلاش های حزب برای تضمین تغییر منظم رهبری و جلوگیری از بازگشت به دیکتاتوری کنار گذاشتند. با این وجود، شی در سال ۲۰۱۸ میلادی محدودیت های دوره را لغو کرد و از آن زمان قدرت را در دستان خود به سطحی متمرکز کرده که از زمان “مائوتسه تونگ” مشاهده نشده است.

جمهور بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود؟

یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی یا بایدن یا ترامپ بر امریکا حکمرانی خواهند کرد. ترامپ نیز مانند رقیب خود اشتباهات شرم آور خود را در طول کارزار انتخاباتی مرتکب شده است. او بارها رئیس‌ جمهور فعلی را با “باراک اوباما” رئیس‌ جمهور سابق اشتباه گرفته و در اوایل ماه جاری خطاب به حضار گفته بود: “پوتین به قدری احترام کمی برای اوباما قائل است که شروع به پرتاب کردن کلمه هسته ‌ای کرده است. او امروز شروع به صحبت درباره سلاح هسته ای کرد”.

به نظر می ‌رسد که او “نیکی هیلی” فرماندار سابق کارولینای جنوبی و رقیب سابق خود برای نامزدی جمهوری ‌خواهان را با “نانسی پلوسی” رئیس پیشین دموکرات مجلس نمایندگان اشتباه گرفته بود. او به هواداران اش گفته بود: “نیکی هیلی مسئول امنیت بود”. اشاره به او به دوره ریاست مجلس نمایندگان امریکا در جریان شورش های رخ داده علیه ساختمان کنگره در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی بود. هیلی پیش از آن که از رقابت برای نامزدی حزب جمهوری خواه کناره گیری کند از این لغزش ها برای انتقاد از ترامپ استفاده کرد و گفته بود: “او چیزی نیست که در سال ۲۰۱۶ بود. او دچار زوال شده است”. او ترامپ و بایدن را “پیرمردهای بداخلاق” و “سالمندان متزلزل” نامید و خواستار “آزمون اجباری شایستگی ذهنی برای سیاستمداران بالای ۷۵ سال” شد. هیلی گفته بود: “این ها افرادی هستند که در مورد امنیت ملی ما تصمیم می گیرند. این ها افرادی هستند که در مورد آینده اقتصاد ما تصمیم می گیرند. ما باید بدانیم که آنان در اوج بازی خود هستند”. با این وجود، نظرسنجی شبکه خبری “ان بی سی” در ماه گذشته نشان داد که تنها ۳۴ درصد از رای ‌دهندگان نگرانی ‌های عمده‌ ای در مورد سلامت روحی و جسمی لازم برای دومین دوره ریاست ‌جمهوری ترامپ دارند.