جهان و خاورمیانه‌ای در دو سوی ایران و اسرائیل
جهان و خاورمیانه‌ای در دو سوی ایران و اسرائیل
معین نیوز_یونس رنجکش/تخاصم تاریخی ایران و اسراییل در این چهل و چند ساله ،این روزها به اوج خود رسیده و جهان پیرامون را با التهاب و مخاطره روبرو کرده است تا انجا که برغم استقبال پنهان رقبای منطقه ای و قدرت های جهانی از این خصومت ایدئولوژیک، تلاش ها برای خاموش نگه داشتن شعله های آتش و تشدید جنگ دو کشور به دلیل متضرر شدن منافع کلان انها هم قابل تامل است...

تخاصم تاریخی ایران و اسراییل در این چهل و چند ساله ،این روزها به اوج خود رسیده و جهان پیرامون را با التهاب و مخاطره روبرو کرده است تا انجا که برغم استقبال پنهان رقبای منطقه ای و قدرت های جهانی از این خصومت ایدئولوژیک، تلاش ها برای خاموش نگه داشتن شعله های آتش و تشدید جنگ دو کشور به دلیل متضرر شدن منافع کلان انها هم قابل تامل است.

جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشاکش خصومت های دیرینه خود بویژه در پسا طوفان الاقصی اینک با در گیر شدن مستقیم که شدت آن در حمله ناباورانه و نشان دادن قدرت موشک و پهبادهای ایران بر فراز اسمان و خاک اسرائیل به نمایش گذاشته شد، اینک در نقطه بحرانی که تاثیر بسزایی در تغییر ژئو پلتیک منطقه خواهد داشت، رسیده است و این رویارویی مستقیم می تواند منافع قدرت های جهانی و کشورهای منطقه به خطر بیاندازد که واکنش ها برای تعدیل این کشمکش و جنگ احتمالی بسیار مشهود است.

آنچه اینک بسیار حائز اهمیت و در رصد قدرت های جهانی و همپیمانان غربی و منطقه ای آنان قرار دارد سرنوشت آینده خاورمیانه در تشدید تخاصم و جنگ بین ایران و اسرائیل است که درنبردی ترکیبی جهان پیرامون خود را متاثر خواهد کرد.

رژیم صهیونیستی اسرائیل که بیش از ۷۰سال است نیروی نیابتی قدرت های غربی بویژه امربکا و انگلیس در خاورمیانه برای حفظ منافع انان به شمار می رود اکنون با چالشی جدی در حفظ ماهیت خویش روبرو و با شکست مقابل ایران و شکل گیری قدرت های نوظهور و همگرایی های جدید با محوریت ایران در منطقه بساط آن برچیده و موجودیتش بلا استفاده خواهد ماند!

اما نکته قابل توجه در شرایط حساس امروز کوبیدن بر طبل خشونت و استمرار شرایط بحرانی در منطقه و تخریب چهره ایران و غیر باور کردن موقعیت این کشور در افکار عمومی برغم داشتن توان و قدرت نظامی تهاجمی و دفاعی در منطقه است و به جای بهره بردن از این موقعیت شرایط را در مسیر ساز رویارویی کوک می کنند.

کشورهای رقیب منطقه و قدرت های جهانی در این شرایط وضعیتی را می طلبند که نه صلح باشد و نه جنگ زیرا در برزخ جنگ های نیابتی آنها بهتر می توانند موجب کاهش قدرت نفوذ منطقه ای ایران شوند و با تولید ایران هراسی زمینه را برای خروج سرمایه ها از این کشور و عدم تمایل دیگران برای سرمایه گذاری در توسعه ان فراهم کنند و این یعنی تحمل ایرانی ضعیف که قادر به هیچ عرض اندامی نیست.

با همه این اقدامات و برنامه ریزی های بازدارنده مقابل ایران انچه مهم است برگرداندن ورق سرنوشت و گرفتن بازی در دستان ایران است که با عمیق نگریستن آنچه در یک دهه اخیر از جنگ سوریه تا بروز داعش و جنگ یمن و اکنون درگیری های غزه معلوم شد باید قدرت ایران در تحولات منطقه ای دیده شود و جهان قدرت و همسایگاه منطفه ای چاره ای جز درک واقعیت ها در جنگ دو سوی ایران و اسرائیل ندارند!