حضوری به وسعت ایران در دل تعطیلات
حضوری به وسعت ایران در دل تعطیلات
معین نیوز_تعطیلات عید نوروز برای خیلی‌ ‌ها فرصتی برای تفریح، رسیدگی به کارهای عقب افتاده و شاید سیر و سفر ضروری البته در شرایط کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد اما مشاغلی هم هستند که نه تنها در این ایام فراغتی ندارند بلکه حجم کار و خدمت و سنگینی وظیفه آنها بیشتر می شود.

شب یا روز در هر ساعتی به محض اینکه خودمان را سر محل حادثه یا اتفاقی می رسانیم، می بینیم پلیس قبل از همه حاضر و ناظر قضایاست و نمی توان سانحه ای را متصور شد که نیروی انتظامی یا عوامل امدادی برای مهار یا مدیریت آن حضور نداشته نباشد.

این حضور و میدان داری پلیس و دستگاه های نظارتی فقط به روزهای عادی و کاری ،محدود نمی شود بلکه در ایام تعطیلی به اوج شدت و حدت خود می رسد و کار و زحمت آنها مضاعف می شود و یکی از این مناسبت ها تعطیلات عید نوروز است که نیروهای انتظامی و پلیس، شبانه روز پای کار و تلاش است و هیچ میدان، بزرگراه، معبر مهم و شهر و دیاری را نمی توان یافت که خالی از سبزپوشان امنیت آفرین باشد.

آماده باش قرارگاه نوروزی پلیس با بیش از ۶۶ هزار نیرو

فکرش را بکنید بیش از ۶۶ هزار نیروی انتظامی جهت حفظ و تثبیت امنیت عمومی هر شبانه روز در جای جای میهن عزیزمان حضور دارند تا خیلی از ما تعطیلات نوروز را با آرامش و آسایش سپری کنیم.

در این راستا فرمانده نیروی انتظامی از آماده باش حداکثری نیروها از ۲۵ اسفند تا پایان تعطیلات نوروزی خبر داده و گفته که همکارانم در اقصی نقاط کشور برای خدمت به مردم و انجام وظایف ذاتی و قانونی خود و اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حضور فعال دارند و بیش از ۶۶ هزار نفر در پلیس راهور ناجا، پلیس راه و سایر دستگاه های خدمات رسان به ایفای ماموریت نوروزی می پردازند.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی بیش از ۶۶ هزار نیروی انسانی در پلیس راهور ناجا، پلیس راه و سایر دستگاه های خدمات رسان به ایفای ماموریت نوروزی می پردازند.

سردار حسین اشتری با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا، نیروی انتظامی اجرای بخش اعظمی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را عهده دار است، ادامه داد: همچنان در اجرای محدودیت ترددها، تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و برمبنای رنگ بندی صورت گرفته در شهرها و استان ها، اعمال قانون می کنیم.

وی تلاش پلیس را منحصر به حفظ امنیت نمی داند بلکه از فعال بودن تمام مراکز درمانی و بیمارستان های ناجا به صورت آماده باش برای پذیرش بیماران، رصد فعالیت های سایبری کسانی که به نوعی به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند و شناسایی، دستگیری و برخورد با محتکران نیازها و اقلام اساسی مردم در قالب پلیس امنیت اقتصادی نیز خبر داده است.

این مقام ارشد انتظامی در کنار کادر درمان کشور به مردم توصیه کرده تا از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند تا انشاء الله با رعایت همگانی پروتکل های بهداشتی و توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا سال ۱۴۰۰ برای همگان توام با سلامت و امنیت روزافزون باشد.

آمادگی ۱۲۰۰ پایگاه هلال احمر در کشور

نیروی دیگری که گاه خوف و خطر مایه آرامش و امنیت می شود، جمعیت هلال احمر است که با آن لباس سرخ خوشرنگ و با معنا، جان خیلی ها را از مهلکه ها نجات می دهد و امدادگران و داوطلبان آن خود را به دل آتش حوادث می اندازند تا بلکه انسانی را از کام مرگ و خطر برهانند.

این روزها امدادگران هلال احمر نیز در جاده ها و گذرگاه ها بیش از سایر روزها به چشم می آیند و فعالیت آنها شدت گرفته است به طوری که رئیس جمعیت هلال‌احمر از افزایش پایگاه‌های ثابت و سیار این جمعیت به هزار و ۲۰۰ پست و پایگاه برای خدمت به هموطنان در ایام نوروز خبر داده است.

 رئیس جمعیت هلال‌احمر از افزایش پایگاه‌های ثابت و سیار این جمعیت به هزار و ۲۰۰ پست و پایگاه برای خدمت به هموطنان در ایام نوروز خبر داده است.

به گفته کریم همتی امسال برای اینکه هلال احمر مشوق سفر نباشد، به راهنمایی مسافران نوروزی اقدام نمی کنند اما در برخی استان‌ها که تردد در آنها ممنوع نیست، تمهیداتی نظیر افزایش پست‌های موقت و تداوم استقرار پایگاه‌ها و پست‌های فعال اندیشیده شده است.

وی ماموریت جمعیت هلال احمر را در سال جدید کنترل بهداشتی مسافران در مبادی مرزی رسمی زمینی، هوایی، دریایی و ریلی کشور دانست و گفت: از حدود ۱۰۰ مرز مجاز کشور ۳۲ مرز رسمی در اختیار جمعیت هلال احمر است تا افرادی را که قصد ورود به کشور دارند، کنترل و برای اخذ تست سریع و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا اقدام کنیم.

همتی این طرح را بسیار گسترده و مشمول نیروهای کثیری از هلال احمر دانست و گفت: در جلسه‌ مشترک با نیروی انتظامی، وزارتخانه های بهداشت، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در وزارت کشور آخرین هماهنگی‌ها انجام شد تا همه این دستگاه‌ها در این طرح مشارکت کنند.

جمعیت هلال احمر،آزمایشگاه‌های تست سریع کرونا نیز دایر کرده به طوری که به گفته رئیس این جمعیت روزانه بیش از هشت هزار مسافر در مرزها غربالگری می‌شوند و اگر نتیجه تست آن‌ها مثبت باشد به نقاهتگاه‌ها و هتل‌های در نظر گرفته شده، منتقل می‌شوند.

اما مخاطرات آب و هوا و تغییرات اقلیمی نیز از منظر هلال احمر بسیار مهم است و چون تغییرات جوی آبستن حوادث غیرمترقبه است، هلال احمر در این میدان نیز برای خدمت آماده است و با توجه به پیش بینی بارندگی‌های بهار و احتمال وقوع سیل،آمادگی امدادگران برای حوادث احتمالی تقویت شده است.

بر این اساس، رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرده که بیش از سه هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو، ۱۹ بالگرد، نیروهای عملیاتی، تیم‌های ویژه و سگ‌های زنده یاب در حالت آماده باش هستند تا در صورت وقوع هرگونه حادثه‌ای وارد عملیات شوند.

مدافعان سلامت در خط مقدم خدمت

سلامتی همیشه مهم است اما خودمان هستیم؛ تا کرونا نبود قدر این نعمت را خیلی نمی دانستیم و به قول معروف، صحت و امنیت نعمت هایی هستند که وقتی از دست می روند قدر آنها بیشتر فهمیده می شود از اینرو در این وانفسای کرونا پزشکان و پرستاران بیش از هر دوره دیگر درخشیدند و شهدایی نیز تقدیم کردند.

اکنون در آغاز سال ۱۴۰۰ که مدیران و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در راه مبارزه با این ویروس عجیب تجارب ارزشمندی کسب کرده و موج های مختلف را مهار کرده اند، باز نقش مدافعان سلامت کارساز است و معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل تیم های پرستاران آماده باش در شهرهای قرمز و نارنجی خبر داده است.

مریم حضرتی با اشاره به اینکه سال سختی را پشت سر گذاشته ایم، با توجه به خیز چهارم کرونا در برخی استانها، هوشیاری و پای کار بودن مستمر پرستاران را ضروری خوانده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه در سه نوروز گذشته بحران هایی نظیر زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان، گلستان و لرستان و همچنین کرونا را پشت سر گذاشتیم، گفت: امسال چهارمین نوروزی است که به صورت مستمر درگیر بحران هستیم بنابراین باید در مقابل حوادث غافلگیر نشویم.

وی گفته که در شهرهای آبی و زرد شاید نیاز به آماده باش پرستاران نباشد اما در شهرهای قرمز و نارنجی با نظر دانشگاه علوم پزشکی، برنامه آنکالی پرستاران در نظر گرفته شده تا در صورت بروز خیز جدید کرونا با مشکل مواجه نشویم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه در سه نوروز گذشته بحران هایی نظیر زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان، گلستان و لرستان و همچنین کرونا را پشت سر گذاشتیم، گفت: امسال چهارمین نوروزی است که به صورت مستمر درگیر بحران هستیم بنابراین باید در مقابل حوادث غافلگیر نشویم.

پیشتر حسین کولیوند دبیر شورای سیاستگذاری سلامت در حوادث و سوانح نیز با توجه به مواجهه کشور با پاندمی کرونا، آمادگی کامل مراکز خدمات بهداشتی، درمانی را برای نوروز و سیلاب احتمالی خواستار شده بود.

البته فهرست مشاغل فعال در تعطیلات نوروز لیست بلند بالایی را شامل می شود و می توان نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده ای، اورژانس، واحدهای تامین اجتماعی، داروخانه ها، کشیک دستگاه های خدمات رسان نظیر آب، برق، گاز و آتش نشانی، دستگاه های نظارتی، یگان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، مرزبانان مرزهای آب، خاکی و هوایی، ارزیابان و ماموران گمرک، بازرسان اصناف و بازار، خدمتگزاران در ناوگان های حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی و ریلی، نانوایی ها و سربازان وظیفه را نیز یاد کرد که دور از خانه و خانواده مشغول خدمت به هموطنان هستند.

هر چند فعالان این رسته ها و حرفه هایی که عنوان شد به وظیفه و رسالت مهم خود عمل می کنند اما من و شما می توانیم با یک احوالپرسی ساده، تبریک سال نو، آرزوی بهاری دلکش برای آنها و خانواده های آنان و حتی با همکاری صمیمانه و درک شرایط این انسان های خدمتگزار، خستگی را از جسم و جان آنها بربائیم و انگیزه ای مضاعف برای تلاش و خدمت ایجاد کنیم.