حواشی توافق جدید ترکیه ـ اسرائیل و پشیمانی فوری آنکارا
حواشی توافق جدید ترکیه ـ اسرائیل و پشیمانی فوری آنکارا
معین نیوز_ترس از پیامدهای توافق سیاسی ـ تجاری جدید بین ترکیه و لابی سیاسی ـ تجاری صهیونیسم، تیم اردوغان را سراسیمه کرد و نهاد امضاکننده توافق، سریعاً ابراز پشیمانی و عقب‌نشینی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، هم‌زمان با سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به نیویورک، حواشی یک توافق بین ترکیه و رژیم صهیونیستی، وزارت امور خارجه ترکیه را در تنگنا قرار داد.

دو روز پیش، روزنامه قرار که به عنوان تریبون اصلی هواداران «گل»، «باباجان» و «داود اوغلو» شناخته می‌شود، از یک عکس و یک متن، افشاگری کرده و حضور معاون وزیر امور خارجه ترکیه در کنار یک مقام صهیونیستی در نیویورک را به چالش کشید.

پس از افشاگری روزنامه «قرار»، جریانات اسلامگرای ترکیه به میدان آمدند و با نیش و کنایه و بیان انتقادات تند، اردوغان و «چاووش اوغلو» را تحت فشار قرار دادند. به همین خاطر ترس از پیامدهای توافق سیاسی ـ تجاری جدید بین ترکیه و لابی سیاسی ـ تجاری صهیونیسم، تیم اردوغان را سراسیمه کرد و نهاد امضا کننده توافق، سریعاً ابراز پشیمانی و عقب‌نشینی کرد.

«متین گورجان» تحلیل‌گر سیاسی و نظامی ترکیه که نام او در کنار علی باباجان به عنوان یکی از مؤسسین «حزب جهش و دموکراسی» قرار گرفته، فردی است که با لو دادن عکس و متن زیر، توافق نهاد تجاری ترکیه در آمریکا با لابی صهونیست‌ها را افشا کرد.

متین گورجان در یک توییت کوتاه نوشت: «ظاهراً از خیر آرمان و مبارزه فلسطین هم گذشتند و توافق جدیدی بین ترکیه و اسرائیل امضا شد.»

کشور ترکیه ,

حالا که نهاد سیاسی ـ تجاری ترکیه در آمریکا، شانه از زیر بار توافقنامه مزبور خالی کرده، روزنامه‌هایی همچون «ملی گازته (ارگان حزب سعادت)» و روزنامه قرار، این سؤال را پیش کشیده‌اند: اگر این توافق ربطی به دولت نداشت، چه کسی معاون وزیر را به این جلسه فرستاده است؟

از پسردایی اردوغان تا معاون وزیر

«خلیل موتلو» فعال سیاسی و اقتصادی و چهره دانشگاهی ترکیه، رئیس نهادی به نام «کمیته ملی راهبردی ترک آمریکایی» (TASC) است. ساختمان اصلی این نهاد در مَنهَتن نیویورک واقع شده است و در سفر اخیر اردوغان به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گروه تجاری ـ سیاسی مزبور، میزبان اردوغان بود و پسرعمه و پسردایی در یک قاب کنار هم قرار گرفتند.

اردوغان در نشست کمیته ملی ترک ـ آمریکایی، از اعضای این کمیته خواست برای جذب سرمایه‌گذاران آمریکایی و تقویت و توسعه روابط تجاری بین آنکارا و واشنگتن، تلاش بیشتری کنند. اما کسی فکرش را نمی‌کرد که در همان روزها، نهاد مزبور، متنی را با اسرائیلی‌ها امضا کرده باشد که بندها و تعهدات آن، در سطح وزارت امور خارجه و بسیار فراتر از یک شرکت لابی‌گر تجاری است.

کشور ترکیه ,

یک ارزیابی ساده و اجمالی نشان می‌دهد که توافق بین کمیته ملی ترک ـ آمریکایی و نهاد یهود ارتدوکس، دقیقاً هم مسیر و همراه با متن موسوم به پیمان آبراهام (Abraham Accords‎) است که در سال ۲۰۲۰ میلادی و با تلاش‌های داماد یهودی ترامپ یعنی جَرِد کوشنر، بین آمریکا، امارات و رژیم صهیونیستی، شکل گرفت.

امضاکنندگان توافق‌نامه اخیر ترکیه و اسرائیل عبارتند از: خلیل موتلو، مدیر، گونای اوینچ، معاون و دووی هونیگ رئیس اتاق بازرگانی یهودیان ارتدکس که در عکس کلاه کوچک ویژه یهودیان را بر سر دارد!

برخی از بندهای توافق از قرار زیر بود:

۱٫ تقویت روابط بین جوامع با برنامه‌های مرتبط طراحی شده برای تقویت تبادل فرهنگی، مذهبی، آموزشی و اجتماعی.

۲٫ ایجاد روابط بین افراد بر اساس قدردانی و احترام متقابل و موضع‌گیری علیه هر گونه تعصب و نفرت، یهودستیزی، اسلام‌هراسی و خصومت با ترکان.

۳٫ ارتقای روابط تجاری و تجاری بین ایالات متحده، اسرائیل و ترکیه به عنوان یک ضرورت.

۴٫ مخالفت با تحریم‌های مختلف اسرائیل و ترکیه؛ زیرا تحریم، افراط‌گرایی را تشویق می‌کند و آسیب می‌رساند.

۵٫ ارتقای صلح، رفاه و امنیت منطقه از طریق طرح‌هایی مانند توافقنامه ابراهیم.

۶٫ مخالفت با هر گونه رادیکالیسم، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز و تروریسم که آمریکا، اسرائیل و ترکیه را هدف قرار می‌دهد.

کشور ترکیه ,

محافظه‌کاران ترکیه معتقدند که دستگاه دیپلماسی این کشور رفتار دورویانه داشته و در حالی که سال گذشته، پیمان آبراهام یا ابراهیم را به عنوان خیانت به آرمان فلسطین تلقی کرده، امسال این پیمان را پذیرفته و آن را عادی قلمداد کرده است.

خروج از توافق، عذرخواهی از معاون وزیر

پس از اقدام تحلیل‌گر نزدیک به باباجان در افشای توافق ترکیه و اسرائیل، نهاد تحت امر خلیل موتلو پسردایی رئیس جمهور ترکیه، دو اقدام مهم انجام داد:

نخست این که با انتشار یک بیانیه کوتاه اعلام کرد: به دلیل عدم اجماع مناسب، TASC از اعلامیه مشترک با اتاق بازرگانی یهودیان آمریکا خارج می‌شود. ما مشتاقانه منتظر گفتگوهای بیشتر با همه طرف‌های ذی‌نفع برای صلح، رفاه و امنیت هستیم.

دوم: با انتشار بیانیه‌ای دیگر، اعلام کرد که این نهاد اقتصادی ـ سیاسی ترکیه در آمریکا، با اقدام غلط خود معاون وزیر امور خارجه را در شرایط سخت قرار داده و خود را ملزم می‌داند که از او عذرخواهی کند.

واقعیت این است که توضیحات خلیل موتلو برای عذرخواهی از «یاووز سلیم کران» معاون وزیر امور خارجه، تا حدی خنده‌دار و عجیب است و در توضیح این موضوع آورده است: هیچ هماهنگی و برنامه‌ریزی اولیه و توافق شده‌ای برای حضور جناب معاون وزیر وجود نداشت و ایشان فقط از سر ادب و تواضع، درخواست ما را برای گرفتن عکس پذیرفتند. به عبارتی دیگر، جناب معاون وزیر، در جریان جزئیات توافق نبودند و نه به شکل فردی و نه به شکل سازمانی، هیچ ارتباطی با ایشان نداشت. ولی چون ما درخواست عکس کردیم، پذیرفتند و حاضر شدند در کنار ما در عکس بایستند. از این بابت از ایشان عذرخواهی می‌کنیم.

کشور ترکیه ,

این توضیحات عجیب در حالی بیان شده که در عکس منتشر شده، دیپلمات شناخته شده ترکیه یعنی یاووز سلیم کران، در حالی که دو مقام ترک و یهود، کاغذ حاوی متن توافق را در دست گرفته‌اند، در میانه آنها ایستاده و عملاً ژست رسیدن به توافق گرفته است.

در پایان باید گفت، اقدام «کمیته ملی راهبردی ترک آمریکایی» (TASC) گونه‌ای از نبض‌سنجی و امتحان بود و احتمالاً دستگاه دیپلماسی ترکیه به دنبال این بود که نوع و جنس واکنش‌های داخلی به توافق با رژیم صهیونیستی را درک کند و احتمالاً با اتفاقاتی که افتاد و با خروج از توافق مزبور، فعلاً پرونده عادی سازی روابط را با سرعت اندک و با احتیاط بیشتری پیش خواهد برد.