خاورمیانه در بلا!
خاورمیانه در بلا!
معین نیوز_ یونس رنجکش/مرور تاریخ تحولات مختلف از دخالت های انسانی تا طبیعی در منطقه خاورمیانه که قلب انرژی دنیا و مرکز تبادلات اقتصادی جهان خوانده می‌شود، نشان از جایگاهی دارد که نه تنها نعمتی برای ساکنان آن به شمار می رود بلکه نقمتی فراتر بر آن تحمیل شده است.

مرور تاریخ تحولات مختلف از دخالت های انسانی تا طبیعی در منطقه خاورمیانه که قلب انرژی دنیا و مرکز تبادلات اقتصادی جهان خوانده می‌شود، نشان از جایگاهی دارد که نه تنها نعمتی برای ساکنان آن به شمار می رود بلکه نقمتی فراتر بر آن تحمیل شده است.

این منطقه از جغرافیای کره زمین با تمام ویژگی های منحصر به فرد خود در طول ادوار گذشته تاکنون با چالش های مهم از جنگ و گریز حاکمان منطقه ای و کشورهای سلطه گر تا بلایای سخت طبیعی روبرو بوده است، بطوریکه امنیت کشورها و ملت های ساکن این حوزه با تهدیدی جدی روبرو بوده اند.

وقوع سیل ، زلزله ، طوفان ، آتش سوزی در کنار بلای جنگ های متعددبویژه در نیم قرن اخیر آنچنان آشوبی در منطقه به راه انداخته است که زخم های آن سال ها بر پیکر ملت ها نشسه خواهد ماند.این منطقه حساس و پر سرمایه و ظرفیت آنچنان در آتش اختلافات قومی ، جغرافیایی ، دینی و مذهبی بواسطه مداخلات بیگانگان و منفعت طلبی حاکمان کشورها در افتاده است که سهم آرامش در آن شوخی تلخی تعبیر می شود.

هنوز جنگ های جهانی اول و دوم و تاثیر آن بر تقسیم کشورها و تاراج جغرافیا و ثروت های ملی آنها فراموش نشده بود که جنگ اعراب و اسرائیل، اشغال لبنان و سوریه ، ظهور القاعده ، جنگ شوروی و افعانستان، درگیری های هند و پاکستان ، حمله عراق به ایران و پس از آن به کویت ، و حضور آمریکا در خلیج فارس و حمله به عراق و افغانستان ، شکل دهی بهار عربی و فروپاشی نظام های سیاسی مصر ، لیبی و ظهور داعش و جنگ سوریه ودر کنار آن حمله به یمن و حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان در کنار چالش های هسته ای و برجامی ایران و جنگ قره باغ و برهم خوردگی ژئوپلتیک منطقه مروری دیگر بر رویداد های تلخ در این منطقه است که از سر گذراندیم و حالا بماند بلایای طبیعی سیل ها و زلزله های متعدد در کشورهای منطقه بویژه در این روزها که ترکیه و سوریه را در صدر اخبار رویدادها ی جهان قرار داده است.

با بررسی زندگی سخت ملت های ساکن در جغرافیای خاورمیانه گویا آنان در جبر جغرافیایی دردناکی گرفتار آمده اند که راه گریزی از آن نیست بویژه آن هنگام که دولت ها و حاکمانشان تابعی از سر سپردگی و مخرجی از علت ها بر این زخم باشند.

مرور این اتفاق ها در طول تاریخ در منطقه نشان دهنده بهره برداری های طمعکارانه کشورهای سلطه گر و نفوذ و توسعه منفعت طلبی انان برای تاراج ثروت های منطقه است که اگر بیداری ملت ها با هوشمندی و تدبیر دولت ها و حاکمان منطقه ای نباشد این بلایا تمامی ندارد.

با بازخوانی رویدادها و تجربه تاریخ راهی جز توسعه همکاری ها و تقویت روابط دیپلماتیک به واسطه اشتراکات و منافع منطقه ای نیست و گرنه همچنان این منطقه در بلا خواهد سوخت.امروز قلب زمین در تنگنای بی تدبیری حاکمان گرفته است و این منطقه ثروتمند همچنان در آتش تفرقه می سوزاند هستی و آرامش ملت خویش را !