خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ
خلیج فارس نامی به بلندای تاریخ
معین نیوز_خلیج فارس، نامی به جای مانده از کهن ترین مستندات و منابع تاریخی است که از سده های پیش از میلاد وجود داشته و به گواه تاریخ این دریا با نام سرزمین ملت ایران پیوندی دیرینه دارد.

دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده تا همواره یادی از منطقه راهبردی شود که تاکنون از نام و جایگاه آن سو استفاده شده است.

منطقه خلیج فارس نیز درطول سالیان متمادی شاهد اتفاقات تلخ و دردناکترین صحنه از جنایت ضدبشری آمریکا بوده که ازجمله آنها پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR۶۵۵» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی با شلیک موشک آمریکایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد وتمام مسافران آن به شهادت رسیدند.

این روز در سال ۱۳۸۴ به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد از این رو دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، نماد استکبارستیزی در تاریخ ایران نامگذاری و به عنوان روز ملی خلیج فارس ثبت شد و پژوهشگران و صاحبنظران زیادی در راستای اهمیت این منطقه صحبت می کنند.

باید گفت که سالهاست که جهان شاهد وارونه جلوه دادن و تحریف حقیقت است؛‌اما کشورهای جهان باید آگاه باشند که پاک کردن نام حقیقتی تاریخی،(خلیج فارس) امری غیر ممکن است واین نام برای همیشه می ماند.

جعل یک عنوان هرگز نگرش و ابزار مناسبی برای پاک کردن هویت چندین هزار ساله یک دریا و افراد وابسته به آن نیست وارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب های آزاد باعث شده تا کشورهای منطقه از لحاظ تجاری، نظامی، صیادی وکنوانسیون های دریایی، به خلیج فارس وابسته شود.

البته غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی آن را به نگینی بی همتا تبدیل کرده واین امر چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و هم پیمانان آنها را به سوی خود جلب  کرده است.

خلیج فارس به عنوان یک شاهراه تجاری بزرگ از گذشته های دور تا کنون مورد توجه ایرانیان بوده و سیطره دریایی ایرانیان در خلیج فارس و تجارت جهانی گسترده آن با بنادر باستانی هندوچین، دریای سرخ و سواحل شرق آفریقا انکار ناشدنی است.

از سوی دیگر اهمیت مسیر تجاری خلیج فارس باعث شده بود که طی دوران های طولانی ایرانیان اهمیت ویژه ای برای این منطقه قائل باشند و نقش ملوانان و دریانوردان استان هرمزگان نیز در توسعه تجارت و دریانوردی نیز از دیرباز بر اهمیت این مساله می افزاید.

نام خلیج فارس یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است

روز ملی خلیج فارس فرصتی برای گرامیداشت هزاران سال فرهنگ، تمدن و هنر ایرانیان است؛ سده های پی در پی سکونت و خلق آثار شگفت انگیز فرهنگی و هنری در کرانه این دریا، تمدن دیرپا و ذوق هنری سرشار ایرانیان را نمایان ساخته است .

خطه خلیج فارس زادگاه انسان هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند؛ بازرگانان که رواج و پیشرفت کار خود را وابسته به وجود امنیت و آرامش می دیدند در هنگام جنگ و جدال و یورش بیگانگان به این سرزمین لباس سربازی به تن کرده و پاسدار مرزها و امنیت، ناموس و فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده‌اند.

به گواهی مورخان،خلیج فارس خاستگاه تمدن بشری است، مدنیتی که همه جهانیان مدیون آن هستند، همه گروههای قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی پاسدار این میراث ارزشمند بوده و نام خلیج فارس برای تک تک ایرانیان یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است.

 اسناد گواهی بر اصالت نام خلیج فارس دارند

استاندار هرمزگان به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گفت:اسناد محکم تاریخی و نقشه های کهن جغرافیایی بر اصالت نام خلیج فارس تاکید دارند و باید همواره مدافع این نام با اصالت باشیم.

فریدون همتی افزود:هویت فرهنگی و هنری کم نظیر مناطق همجوار با خلیج فارس، مقوله ای است که باید در حفظ و ترویج آن کوشا باشیم تا نسل در نسل این فرهنگ کهن منتقل شود و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز با اقتدار به حراست و پاسداری از مرزهای آبی کشورمان در خلیج فارس پرداخته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد:خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین آبراه ها و مناطق استراتژیک در سطح جهان، همواره برای ایرانیان مایه غرور و افتخار بوده است و مردم ایران در طول تاریخ پر افتخار خود، هزاران سال است که در کنار آب های نیلگون خلیج فارس زندگی کرده و از مواهب بیکران خلیج فارس بهره‌مند شده‌اند.

استاندار هرمزگان اظهار داشت:خلیج فارس علاوه بر داشتن منابع عظیم انرژی و اهمیت اقتصادی، از تاریخ و فرهنگی کهن و منحصر بفرد برخوردار است که این فرهنگ را می توان در مردمانی که در کنار آن می زیسته اند، مشاهده کرد.

همتی یاد آور شد: استان هرمزگان با قرار گرفتن در کنار سواحل زیبای خلیج فارس و منطقه راهبردی تنگه هرمز، استان محوری کشور در ارتباط با خلیج فارس محسوب می‌شود و مردم این استان که به حافظان خلیج فارس مشهورند، در طول سالیان متمادی از طریق خلیج فارس به کسب روزی حلال پرداخته و مبلغان فرهنگ اصیل این منطقه بوده اند.

وی با تبریک فرارسیدن دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس را به تمامی هموطنان و به خصوص مردم نجیب، شریف و ساحل نشین استان هرمزگان ، تاکید کرد: ما مسوولان و مردم استان وظیفه ای مهم در دفاع از فرهنگ و اصالت خلیج فارس و همچنین حفظ محیط زیست این دریای بیکران بر عهده داریم که باید به خوبی آن را انجام دهیم.

شهدا جان خود را فدا کردند تا خلیج‌فارس، «خلیج فارس» باقی بماند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس اظهارداشت: اظهار داشت: خلیج‌فارس متعلق به ما ایرانیان است و جا دارد از کسانی که در طول تاریخ، جان خود را در این منطقه فدا کردند، یاد کنیم.

دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا به زبان خودشان از این خلیج با عنوان «فارس» نام برده شده است؛ مانند سینوس پارتیکوس، بحرالفارسی، بحر الفارس و…؛ لذا کسی نمی‌تواند نام جعلی بر آن بگذارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: شهدای بزرگی در این منطقه جان خود را فدا کردند تا خلیج‌فارس، «خلیج فارس» باقی بماند و جزایر آن جزایر خلیج‌فارس باشد.

تنگسیری یادآور شد: تمامی خلیج‌فارس متعلق به فارس بوده است. تا سال ۱۳۵۵ شمسی بحرین یکی از استان‌های کشور ما بود و «کوت» یا همان کویت به معنای خیمه‌گاه نادر بوده است که این نشان می‌دهد از قدیم، این منطقه خلیج‌فارس بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند اسمش را عوض کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با گرامیداشت یاد شهدایی که در منطقه خلیج‌فارس جان باختند، عنوان کرد: در خلیج‌فارس ما شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مانند ناخدا شهید همتی، شهدای نیروی دریایی سپاه، شهدای نفت فلات قاره و همچنین شهدای مردمی را داریم؛ دریانوردانی که هنگام محاصره آبادان از سوی دشمن، با لنج‌های خود به کمک رزمندگان اسلام می‌رفتند و مهمات، آذوقه و نفرات را به جبهه نبرد می‌رساندند. کسانی که جان خود را فدا کردند تا این خلیج، خلیج فارس باقی بماند.

تنگسیری افزود: اما شهدایی که من ناظر فعالیت‌شان بودم یکی از آن‌ها، شهید رودکی است که زحمات بسیار زیادی را متحمل شد و تمامی سلاح‌هایی که هم‌اکنون روی شناورهای قدیمی نیروی دریایی سپاه قرار دارد حاصل تدبیر و زحمات ایشان بوده است.

وی ادامه داد: شهدای گمنامی مثل شهید حسین شوخی، شهید غضنفر قنواتی، شهید هامون، شهید بهرام مزارعی و کسانی که خونشان در خلیج فارس ریخت، اگر کارهای بزرگی که این عزیزان کردند را یاد کنیم، به جایگاه آن‌ها پی می‌بریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به خلیج فارس تعصب خاصی دارند. ایشان همیشه می‌فرمایند جزایر خلیج فارس را با نام اصلی‌اش نام ببرید؛ مثلاً جزایر بنی فارور را «فاروران» یا «فارورگان» و ابوموسی باید «بوموسی» خوانده شود.

 خلیج فارس، آبراهه بین المللی و مظهر صلح و دوستی در جهان است

خلیج فارس گنجینه ای ارزشمند و حاوی نیمی از ذخایر نفت جهان ، با موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد است که سودجویان همواره برای تسلط بر این شاهراه اقتصادی منطقه ای و جهانی ، مشغول طرح توطئه های گوناگون هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره اینکه خلیج فارس آبراهه بین المللی ومظهر صلح ودوستی است ،گفت: موقعیت استثنایی جغرافیایی و تجاری، آنچنان جایگاهی به خلیج فارس داده است که همواره محلی برای تعامل همه تمدن های زنده دنیا بوده و بدین خاطر است که روز ملی خلیج فارس را باید روزی جهانی بدانیم.

جعفر آهنگران افزود: مناسبتی متعلق به همه ایرانیان و مجالی کوتاه برای پاسداشت حقیقت تاریخی و متقن تعلق خلیج فارس به ایرانیان و گرامیداشت خاطره شهیدانی که برای صیانت از تمامیت ارضی کشورمان درمرزهای خاکی و آبی، غیورانه به میدان آمدند و  جان خویش فدا کردند.

وی ادامه داد:حکایت افتخارآمیز رشادت های زنان ومردان با غیرت پارسی در مقابله با متجاوزان و دسیسه چینان و مرورحماسه های تاریخی این سرزمین کهن، بدخواهان و طماعان را به این باور می رساند که  هر نیرنگی در خصوص خلیج فارس محکوم به شکست و نابودی است.

وی تصریح کرد: خداوند را شاکریم که در سایه عزم ملی، نام خلیج فارس به عنوان مظهر صلح و دوستی، برای همیشه، بر تارک تاریخ ایران خواهد درخشید و جزیره کیش نیز چون نگینی درخشان در این کرانه  پارسی می کوشد تا دروازه گشوده ایران اسلامی برای تعاملات بین المللی، توسعه گردشگری، رونق اقتصادی  کشور و دستیابی به منافع بلندمدت این آبراهه بین المللی باشد.

 خلیج فارس نامی ابدی است

خلیج‌فارس یک مسیر آبی سیاسی و اقتصادی در جهان است که موقعیت استراتژیک آن، در طول تاریخ همواره مورد توجه رقبای ایران قرار گرفته، اما نام خلیج فارس ابدی است و جهان همواره شاهد تحریف حقایق است و اتحادیه عرب و برخی دشمنان این مرز و بوم به دنبال تغییر این نام و گذاشتن نامی جعلی بر آن بودند.

امام جمعه قشم گفت: این آبراهه مهم همیشه مورد طمع بیگانگان بوده و هست و همه قدرت‌های زمان، به دنبال تصرف و نفوذ در این منطقه بودند و کم و بیش نیز به این اقدام دست زدند که آثار این امر امروزه در جزایر خلیج فارس مشهود است.

حجت الاسلام میثم تارم در گفت وگو با ایرنا افزود: نام خلیج فارس در همه اسناد بین المللی و حتی در اسناد قدیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس و در زمان تشکیل آن‌ها وجود دارد و لازم است این نام زیبا ماندگار بماند.

وی با تبریک این روز بر مرز نشینان ساحلی آن و مردم ایران اظهار کرد: باید ارزش و منزلت این نام معرفی شود تا ضمن حفظ ارزش خون‌های ریخته شده برای استقلال این مرز و بوم، خلیج فارس نمادی برای استکبار ستیزی ایرانیان در همه عرصه‌های تاریخ باشد.

حوزه تمدنی خلیج فارس گستره وسیعی دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: حوزه تمدن خلیج فارس گستره وسیعی از کشورهای آسیا، آفریقا، آسیای شرقی و خاور دور را شامل می شود که از دو هزارسال قبل تاکنون با همدیگر روابط تجاری،فرهنگی، زبانی و مذهبی داشته اند.

رضا کمالی زرکانی با ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به همه مردم ایران به ویژه هرمزگانی ها افزود: خلیج فارس در قلب هرمزگانی ها جا دارد.

وی ادامه داد : خلیج فارس و تمدن متاثر از آن طی سالیان اخیر که مطالعات و پژوهش های بیشتری در خصوص آن انجام شد ، شناخته تر گردید و این مشترکات باعث افزایش آگاهی مردم جهان از تاثیرات خلیج فارس بر جوامع مختلف شده است.

استان هرمزگان دارای یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ و ۳۲ بندر فعال در حوزه تخلیه و بارگیری کالا در آبهای خلیج فارس است و ۵۶ درصد از صادرات و واردات کشور را برعهده دارند.

بندرهای شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه، شهید ذاکری و کاوه قشم، بندر آفتاب چارک بندرلنگه، شهید حقانی بندرعباس، تیاب، کرگان و کلاهی میناب، بندر سیریک و جاسک مهم ترین مسیر تجاری و بندرهای گردشگری و دریانوردی ناخداها، ملوانان و تجاربومی در آبهای خلیج فارس است.

دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است، این روز در سال ۱۳۸۴ به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد.