خودنمایی سوگلی‌های تلویزیون با زیرسوال بردن کرونا
خودنمایی سوگلی‌های تلویزیون با زیرسوال بردن کرونا
معین نیوز_در این روزهای سخت مقابله با ویروس کرونا که هر روزه شاهد از دست رفتن بسیاری از هموطنانمان هستیم، زیرسوال بردن کرونا توسط برخی که نام هنرمند بر خود گذاشته‌اند اتفاق دردناکی است. کسانی که خواه‌ناخواه حرفشان بر افکار عمومی تاثیر خواهد گذاشت؛ اما بدتر اینکه این دسته از هنرمندان مورد حمایت و ترویج صداوسیما هم قرار می‌‎گیرند.

به گزارش ایرناپلاس، «تعطیل‌کردن سینماها، مدارس و تحمیل‌کردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است. برنامه جهانی وحشت که احتمالا با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده در ایران طوری اجرا شد که به اصطلاح ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم.» این سخنان یک کارگردان سینما و مجری تلویزیون است.

بهروز افخمی از چهره‌های هنری است که در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران بود. این کارگردان که اجرای  برخی از برنامه‌های سینمایی تلویزیونی را هم برعهده داشته، با اظهار نظرهایش درباره کرونا جنجالی دیگر به راه انداخت. اظهارنظرهایی که خلاف جهت تلاش‌ها و گفته‌های پزشکان سراسر دنیاست.
هر چند که برای نخستین‌بار نیست که این سخنان عجیب و به دور از واقعیت را از رسانه ملی می‌شنویم و می‌بینیم. با کمال تعجب از ابتدای شیوع کرونا تا کنون افراد بسیاری بوده‌اند که وجود کرونا را رد و آن را بازی سیاسی خوانده‌اند. اما نکته قابل بحث اینکه این افراد به راحتی با حضور در تلویزیون و استفاده از تربیون ملی چنین نظراتی را اعلام کرده‌اند.

اسفندماه سال گذشته بود که  نادر طالب‌زاده در برنامه «دست‌های پشت‌پرده ویروس کرونا» که از شبکه افق پخش می‌شد در مصاحبه با فردی به نام علی کرمی اینگونه بیان کرد که «این ویروس به‌طور اختصاصی برای ضربه زدن به ایران ساخته و به گونه‌ای طراحی شده که روی ژن ایرانی‌ها اثر زیادی داشته باشد».

اما همه این اظهارنظرها در حالی صورت گرفته‌ که نه تنها پزشکان و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در کشور با جدیت مشغول آموزش پروتکل‌های بهداشتی و تلاش برای یافتن راه‌حلی برای از بین بردن این ویروس بوده‌اند؛ بلکه رهبر معظم انقلاب ضمن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، درباره مقابله با این ویروس فرموده‌اند: «از این دستورها (پروتکل‌های بهداشتی) نباید تخطی شود. هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است.»

متاسفانه رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در میان برخی از هنرمندان همواره دیده می‌شود. برای مثال در برنامه «شام ایرانی» که در شبکه نمایش خانگی توزیع می‌شود نیز همین اوضاع حاکم است. هر چند که در آن پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود اما چون چهار شرکت‌کننده بر سر یک میز می‌نشینند و در منزل یکدیگر برای صرف شام بدون ماسک حاضر می‌شوند، خطر انتقال بیماری وجود دارد.

نام افخمی در کنار چه کسانی قرار می‌گیرد؟‌
احسان محمدی نویسنده و فعال فرهنگی درباره صحبت‌های اخیر بهروز افخمی درباره کرونا و انکار کردن آن به ایرناپلاس گفت: هر کدام از ما می‌توانیم نوع نگاهمان را نسبت به هر مقوله اجتماعی، سیاسی، بهداشتی و … در دنیا بیان کنیم. این حق، محفوظ است. اما وقتی شخصی که چهره‌ای تلویزیونی است و همراه با نامش عناوینی چون کارگردانی سینمای ایران، نمایندگی مجلس و مجری تلویزیون را یدک می‌کشد؛ نگاهش را علنی بیان ‌می‌کند، دیگر نمی‌توان گفت که آن نظر خصوصی و شخصی است و به کسی مربوط نیست.
به نظر می‌رسد آقای افخمی عموما علاقه دارد نظرات مخالفی را مطرح کند. پیش از این نیز در اظهار نظری عجیب گفته بود جشنواره فیلم کن، جشنواره همجنسگراهاست. گویی به متمایز دیده شدن علاقه دارد. در حالی که ایشان به اندازه کافی شهرت دارد.
نکته‌ای که من را آزار می‌دهد اینکه در رد وجود کرونا نام آقای افخمی کنار چه کسانی قرار می‌گیرد؟ نام ایشان کنار ترامپ و افرادی با چنین تفکرات بسیار تند قرار می‌گیرد. برخی از این افراد به دلایل خاص سیاسی و نوعی لجبازی اجتماعی این بیماری را انکار کردند. ترامپ هم اعتقاد داشت که ویروس کرونا توطئه چین است که پشت آن ماجرای اقتصادی است و حقیقت ندارد.

اظهارنظرهای پزشکی توسط یک کارگردان سینمایی
این کارشناس رسانه درباره پیامدهای سخنان هنرمندان بر ذهن مردم گفت: آقای افخمی و دیگران می‌توانند چنین حرف‌هایی را بیان کنند اما نوعی تشویش اذهان عمومی است. واقعا این سخنان سبب تردید بسیاری افراد در جامعه می‌شود. امثال این هنرمندان چهره‌های موجه و موثری برای بخشی از مردم هستند و بین اهل هنر به عنوان کتابخوان، سینماگر یا کارگردان مطرحند.

به گفته این فعال فرهنگی، حتی اگر صحبت‌های افخمی دلایل شخصی داشته است، او شایستگی اظهار نظر در مورد موضوع تخصصی و پزشکی را ندارد. مثل این است که یک پزشک بیاید و فیلم ساخته‌ او را از لحاظ کارگردانی نقد کند. آیا آقای افخمی در چنین موقعی به آن پزشک نخواهد گفت که اصلا شما کلاس فیلمنامه‌نویسی رفته‌اید؟ کارگردانی، دکوپاژ، تدوین و … را می‌دانید؟ اصلا وی تا چه اندازه در مورد یک ویروس و همه‌گیری اطلاعات دارد؟
سخنان او را نوعی سهل‌انگاری در اظهارنظر می‌دانم و از بزرگانی همانند او و افراد دیگر انتظار دارم منطقی‌تر و با احتیاط بیشتری صحبت کنند.
در حال حاضر میلیون‌ها نفر گرفتار ویروس کرونا هستند. در این کشور هزاران نفر جان خود را از دست داده‌ و خانواده‌های زیادی عزادار شده‌اند، بعد وی می‌گوید که چنین ویروسی وجود ندارد.

سابقه‌دار در بیان سخنان سخیف
محمدی درباره پیامدهای چنین صحبت‌ها و اظهارنظرهای در جامعه، گفت: بخشی از افکار عمومی، به دست، قلم و دهان چهره‌های شناحته شده نگاه می‌کنند. آقای افخمی به طور قطع درجه‌ای از  هوشمندی را داشته‌اند که یک کارگردان شناخته شده و نماینده مجلس شده‌اند.
تاکید من بر این قضیه است که وی در این کشور چهار سال قانونگذار بوده‌ است. حدود ۲۰ سال از آن زمان می‌گذرد و انتظار می‌رود در مورد موضوع تخصصی مثل پزشکی با احتیاط بیشتری صحبت کنند. البته نباید فراموش کنیم که چند وقت پیش هم در یک نامه، چنین حرف‌هایی را با ادبیاتی که برخی از واژه‌هایش شرم‌آور بود، گفته بود.
یک طیفی در کشور همان نگاهی که ترامپ و انکارگنندگان این ویروس به آن معتقدند را دارند. ما هنوز در دنیا کسانی را داریم که می‌گویند زمین گرد نیست، بلکه تخت است. این افراد را نمی‌توانید در هر صورتی متقاعد کنید. شاید آقای افخمی هم یک دانش فرازمینی دارد یا در حوزه پزشکی به اسنادی دسترسی دارد که ما نداریم.

ترجیح بدنامی به گمنامی
وی با اعلام اینکه برخی از چهره‌های اجتماعی، سینمایی ما گویی بدنامی را به گمنامی ترجیح می‌دهند، افزود: این افراد احساس می‌کنند هر طور که شده باید در تیتر خبرها دیده شوند. معتقدم صحبت‌هایش، تلاش پزشکان، پرستاران و کسانی که در طول این یکسال زحمت کشیده‌اند و همچنان جانشان را به خطر انداخته تا به همه اطلاع دهند که کرونا یک ویروس کشنده است را مخدوش می‌کند و زیرسوال می‌برد.

این نویسنده افزود: آقای افخمی چهره بسیار محترمی است اما به عنوان کسی که در حوزه هنر و رسانه کار می‌کند باید بداند هر واژه‌ای که به کار می‌برد چه بازخوردی دارد. به همین دلیل انتظار می‌رود اگر نگران جامعه و کشورش است در اظهار نظرهایش دقت بیشتری به خرج دهد.