درخواست چندین باره پزشکیان از شورای نگهبان /دفاع یک نماینده مجلس از ردصلاحیت ها
درخواست چندین باره پزشکیان از شورای نگهبان /دفاع یک نماینده مجلس از ردصلاحیت ها
معین نیوز_نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما از شورای نگهبان انتظار داریم تا براساس عدالت و حق قضاوت کند و دلایل رد صلاحیت را شفاف سازی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بحث ردصلاحیت برخی کاندیداهای شاخص از سوی شورای نگهبان همچنان ادامه داد. مسعود پزشکیان از نمایندگان مجلس و کاندیداهای ردصلاحیت شده عنوان می کند که بنده در نطق جلسه هفته گذشته  از شورای نگهبان تقاضای شفافیت داشتم اما برخی آن را بی احترامی تلقی کردند.

برخی نمایندگان نطق هفته گذشته ام را بی احترامی به شورای نگهبان تلقی کردند اما…

مسعود پزشکیان در تذکری با استناد به اصل ۷۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس بیان کرد: به دنبال نطق بنده در جلسه هفته گذشته مجلس عده‌ای از نمایندگان به من گفتند که به شورای نگهبان بی‌احترامی کردم و برخی گفتند که چرا آیه قرآن خواندم و برخی گفتند که دولت اصلاحات همه چیز را خراب کرده و شما نیز خراب‌تر می‌کنید. در ابتدا باید بگویم آنچه که بنده به شورای نگهبان گفتم از آن تشکر کردم و از شورای نگهبان خواستم تا دلایل رد صلاحیت من را به مردم بگوید.

بنا به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص این‌که چرا قرآن خواندم؟ باید بگویم مشکل کشور ما و مسلمانان دنیا این است که قرآن را کنار گذاشته‌ایم و از خودمان دستورالعمل و آیین‌نامه صادر می‌کنیم در حالی که قرآن کتاب حق است. شهید بهشتی تاکید داشتند هرجایی که انصاف و عدل باشد آنجا اسلام است و هرجا که بی‌انصافی دیدید بدانید که اسلام نیست. ایشان تاکید کردند که همه اسلام در حق و عدالت و انصاف وجود دارد.

درخواست چندین باره پزشکیان از شورای نگهبان /دفاع یک نماینده مجلس از ردصلاحیت ها

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خداوند در آیات مختلف قرآن تاکید کرده که پیامبرانی را فرستاده تا براساس کتاب الهی عدالت را برقرار کنند. کسی که حق و انصاف را رعایت نکند باید منتظر عذاب خداوند باشد. آن‌چه که ما از شورای نگهبان انتظار داریم رعایت حق و قضاوت براساس عدالت است. بنده از شورای نگهبان تقاضای شفافیت داشتم.

وی ابراز عقیده کرد: ۴۰ سال از جمهوری اسلامی می‌گذرد اما ما هنوز نتوانستیم شاخص‌هایی برای ارزیابی افراد براساس عدالت و حق تعیین کنیم. بنده معتقدم اگر کشور بخواهد درست شود باید همه در صحنه حضور پیدا کنند، اما با این شرایط امکان حضور همه در صحنه نیست. صلاحیت افراد باید براساس شاخص‌های معینی اندازه گیری شود. زمانی که شورای نگهبان افراد را رد می‌کند شخصیت آنها را خرد می‌کند. باید صلاحیت‌ها براساس شاخص‌هایی مبتنی بر عدالت و حق بررسی شود.

پزشکیان در همین زمینه بیانات اخیر رهبری در موضوع بررسی صلاحیت‌ها و در عین حال واکنش شورای نگهبان در عمل به آن را یادآور شد.

 شورای نگهبان برای ممانعت از ظرفیت‌سوزی دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند

جواد نیک‌بین در تذکری با استناد به اصل ۷۵ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس بیان کرد: برخی از کلمات از زبان نمایندگان در مجلس صادر می‌شود که حرف حقی می‌باشد. این که باید صلاحیت افراد براساس شاخص و ملاک و معیار معینی سنجیده شود حرف حقی است اما هشت سال آقای موسوی، هشت سال آقای هاشمی، هشت سال آقای خاتمی و هشت سال آقای روحانی سکاندار کشور بودند و جمعا نزدیک به ۳۲ سال دولت در اختیار تفکر خاصی اداره شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: شورای نگهبان نیز براساس حق در آن دوره صلاحیت افراد را همانند امروز بررسی کرد، اما هیچ کس در آن دوره اعتراضی نداشت. شورای نگهبان همواره سعی کرده تا سلایق مختلف سیاسی در چارچوب قانون بر سر میز مناظرات حضور پیدا کند. دوستانی که امروز داعیه‌دار بی‌عدالتی هستند چرا در دوره‌های قبلی که شورای نگهبان نیز براساس حق کار خود را انجام داده بود این مطالب را مطرح نکردند؟

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر دوستان به دنبال حضور حداکثری مردم در انتخابات هستند اعتراض‌های خود را مکتوب به شورای نگهبان ارسال کنند و دلیل عدم احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت خود را به صورت خصوصی جویا شوند. این‌که دلیل عدم احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت برخی از افراد را شورای نگهبان اعلام نمی‌کند این است که شورای نگهبان حافظ آبروی افراد است و نظام اسلامی شاید بعدا بخواهد از ظرفیت این افراد استفاده کند. اگر برخی از نکات به صورت علنی اعلام شود شاهد ظرفیت سوزی خواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: چرا امروز در مقابل افرادی که کشور را به چنین وضعیتی رساندند و بارها با مواضع غلط کشور را تا لبه پرتگاه بردند سکوت کردند؟ گلایه رهبری نیز در خصوص شایعاتی بود که پیرامون عدم احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت برخی از افراد در فضای مجازی پخش شد و تاکید داشتند که نباید اجازه داد تا با آبروی این افراد بازی شود. آینده انقلاب روشن است.

عبدالرضا مصری که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر بیان کرد: ای کاش روزی برسد به جای آنکه مسئولان از پشت تریبون‌ها با هم حرف بزنند و از یکدیگر گلایه کنند در فضای دوستانه بنشینند و مسائل را با یکدیگر حل کنند. متاسفانه چند سالی است که این رویه باب شده و هر یک از مسئولان از جناح‌های مختلف از پشت تریبون صرفا نسبت به هم انتقاد می‌کنند.