درست نکته همین جاست!
درست نکته همین جاست!
معین نیوز_یونس رنجکش/در خبرها به نقل از یک مسوول عالی رتبه در نفی فرار مغزها آمده بود که اگر این فرار درست است پس سایت های هسته ای را چه کسی اداره می کند؟...

در خبرها به نقل از یک مسوول عالی رتبه در نفی فرار مغزها آمده بود که اگر این فرار درست است پس سایت های هسته ای را چه کسی اداره می کند؟در پاسخ به این دیدگاه باید گفت آنچه مورد نقد است در همین جا است زیرا استفاده از نخبگان و دانشمندان هسته ای نقطه قوت کشور در بهره مندی از ظرفیت های منابع انسانی است که جای تقدیر نیز دارد اما وقتی این اراده در بخشی از حاکمیت در استفاده از نخبگان وجود دارد چرا دولت و سایر بخش ها در این زمینه پیشگام نیستند و با رفتارهای اشتباهی در طرد متخصصان سایر بخش ها موجب ایجاد چنین فضایی شده اند.

اگر در کشور اعتقاد به وجود نخبگان در حوزه های مختلف و اراده بهره مندی از توان و ظرفیت این منابع انسانی وجود دارد چرا در عمل هیچ اتفاقی در رونق رشد و توسعه کشور رقم نمی خورد و به جای نیروهای کارآمد و صاحب اندیشه بیشتر شاهد به کار گیری افراد مطیع بی ذوق و خالی از هوشمندی و توان لازم در اداره جامعه هستیم که آشکارا قابل لمس است.

اگر اراده مدیریت در کشور بهره مندی از منابع انسانی متخص، هوشمند و کار آمد در بخش هایی از سیاست های حاکمیت بویژه در حوزه انرژی هسته ای وجود دارد که ثمره آن هم مشاهده شد چرا در سایر بخش ها از صنعت و وکشاورزی گرفته تا دیگر حوزه ها چنین اتفاقی را نمی بینیم ، مگر دانشمندان ایرانی قادر نیستند ، مشکل خودرو سازان و سایر چالش های موجود کشور از اقتصاد تا سیاست و فرهنگ را برطرف و به جامعه روح ارامش تزریق و امیدواری بدهند.

پس آنچه موجب تردید است خاستگاه عده ای است که به دلیل دست یابی به منافع و زیر سلطه بردن جامعه در مسیر اهداف خویش به دنبال طرد نخبگان و مانع تراشی برای توسعه کشور هستند وگرنه ایرانی با ابن همه ظرفیت و توانایی های منابع انسانی نباید در آن هر روز خبر از بستن چمدان ها برای رفتن به آنسوی مرزها بود.

آنچه اکنون جامعه را ازار می دهد فرار سرمایه هایی است که از سر بی تدبیری متولیان در جستجوی ارزوهای خود فرا سوی سرزمین مادری با چشمان اشکبار و منتظر هستند و در عوض سرنوشت ملت و کشور در دستان برخی نابلد به سمت ناکجا آباد سرریز می شود.

دیگر درنگ جایز نیست با همان اراده در جذب نخبگان هسته‌ای زمینه را برای سایر حوزه ها باید فراهم کرد زیرا کشور برای شکوفایی به دانش ایرانی نیازمند است .

  • نویسنده : یونس رنجکش