درصورت عدم جدیت در پشتیبانی از صادرات شاهد حذف تجار ایرانی از بازارهای هدف خواهیم بود
درصورت عدم جدیت در پشتیبانی از صادرات شاهد حذف تجار ایرانی از بازارهای هدف خواهیم بود
معین نیوز_مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان گفت : در صورت عدم جدیت در پشتیبانی از حوزه صادرات شاهد حذف تدریجی تجار ایرانی در آینده از بازارهای جامعه هدف خواهیم بود.

دکتر یونس رنجکش در کار گروه تخصصی میز اوراسیا در گیلان افزود : گزارش های رسیده از مشکلات صادرات به بازارهای اوراسیا و روسیه حاکی از عدم تحقق کامل اهداف صادراتی و بهره نبردن از ظرفیت ها و امتیازات این بازار و توافق نامه اورا سیا است.

وی اظهار داشت : خطر جدی در زمینه صادرات علاوه بر مشکلات صدور کالاهای ایرانی حدف تدریجی تجار ایرانی در بازارهای هدف به دلیل حضور مستقیم طرف های تجاری کشورهای مختلف با واسطه های داخلی برای خرید محصولات و تولیدات کشور است.

وی اضافه کرد : به دلیل توان بالای مالی و تجهیزات حمل و نقل برخی از تجار و سرمایه گذاران خارجی انها به دنبال خرید مستقیم محصولات و انبار کردن انها در داخل و ارسال آن به کشورهای مقصد هستند.

وی ادامه داد : اگرچه در این روش صادرات کالاهای ایرانی را خواهیم داشت اما این تمام هدف حضور در بازارها نیست بلکه مناسبات دیگری نیز در پیوند با صادرات وجود دارد که حایز اهمیت برای منافع ملی است.

مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری گیلان پشتیبانی های مختلف بویژه تسهیل در صادرات و مشوق های قانونی در کنار لجستیک مناسب را از مهمترین اقدامات لازم در تامین نیازمندی های حوزه صادرات و تجار عنوان کرد که باید با جدیت بیستر در سطح ملی دنبال سود‌ به گفته عضو کارگروه تخصصی میز اوراسیا در گیلان ضرورت سرمایه گذاری در تکمیل زیر ساخت ها بویژه حمل ونقل این استان به واسطه برخورااری از موقعیت خاص و امکانات متنوع صادراتی نقش مهمی در توسعه صادرات و جذابیت های مربوطه در این زمینه دارد که مورد تاکید مسوولان استان و کارشناسان حوزه اقتصادی است.

وی افزود : بر اساس آمارهای گمرک گیلان از مرزهای این استان بیش از ۵۰۰میلیون دلار در نیمه نخست امسال کالا به کشورهای اوراسیا صادر شده است که حدود نیمی از آنها به روسیه و مابقی به سایر کشورهای عضو بوده است و این رقم هرچند از افزایش نسبی نسبت به سال قبل بر خوردار بوده است اما در مقایسه به نیازهای وارداتی کشوری مانند روسیه بسیار ناچیز است.

رنجکش گفت : مشکلات مختلفی در مسیر صادرات از استان به دلیل کم توجهی ها در ادوار گذشته برغم اقدامات خوب وجود دارد که باید هرچه سریعتر جبران شود و بخش مهمی از انها ایجاد رویه های مناسب صادراتی و تسهیل در قوانین و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه صادرات در کنار تدوین استراتزی مناسب صادراتی و تولید نیاز بازارهای هدف بویژه محصولات کشاورزی است..

در این جلسه که مدیران کل دستگاههای اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه تجارت حضور داشتند مشکلات و ظرفیت های مربوط به صادرات کالا و خدمات به اوراسیا مطرح و تصمیماتی اتخاذ شد.

 یونس رنجکش