دمیدن روح تازه‌ به کالبد ورزش‌؛ انتظار گیلانی‌ها از وزیر جدید
دمیدن روح تازه‌ به کالبد ورزش‌؛ انتظار گیلانی‌ها از وزیر جدید
معین نیوز_جامعه ورزشی گیلان با انتخاب حمید سجادی به عنوان وزیر وزش و جوانان، خواستار تحول و دمیدن روح تازه به کالبد ورزش در استان‌ها از این شخصیت ورزشی است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیدحمید سجادی از سوی رئیس جمهوی منتخب به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شد و توانست رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی کسب کند تا به عنوان فردی تمام عیار ورزشی، سکاندار وزارت ورزش و جوانان شود.

دکتر سیدحمید سجادی که معاون توسعه قهرمانی وزارت ورزش از سوابق اوست، موفق‌ترین دونده استقامتی تاریخ ایران محسوب می‌شود که در دوران فعالیت خود، رکوردهای اکثر رشته‌های دو نیمه‌ استقامت و استقامت ایران را در اختیار داشت.

وزیر ورزشی برای دمیدن روح تازه‌ به کالبد ورزش‌ در استانها

با توجه به قرار گیری وزیری تمام ورزشی در مسند وزارت ورزش و جوانان، هم اینک جامعه ورزشی کشور به خصوص استان گیلان انتظارات فراوانی را از سجادی دارند، زیرا او را یک فرد ورزشی و یکی از قهرمانان ورزش می دانند که با مشکلات و حواشی ورزش آشنایی کامل دارد و به همین دلیل، اتنظارات از این وزیر بسیار بالاست.

با این وجود جامعه ورزش گیلان نیز تقاضاهایی از وزیر جدید وزارت ورزش و جوانان دارد که با نگاه به ظرفیت های استانی سرمایه گذاری مناسب در بخش ورزش همگانی، کمک به تیمهای فوتبال پرطرفدار و قدیمی همچون سپیدرود ، داماش و ملوان ، برطرف شدن مشکلات بیمه و درآمد مربیان رشته های مختلف ورزشی و توسعه زیرساخت های ورزشی از مهمترین این خواسته ها بشمار می رود که به طور حتم، برطرف شدن مشکلات مربیان، خواسته تمامی جامعه ورزش کشور از وزیر جدید می باشد.

مشکلات مربیان برطرف شود 

رئیس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان گیلان نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان از بدنه ورزش و یکی از قهرمانان است، به خوبی به وضعیت مربیان واقف بوده و می داند که مربیان چه زحماتی را برای پرورش یک ورزشکار می کشند.

مجید مهروانی که سابقه طولانی در رشته های رزمی دارد، افزود: این در حالی است که اکثر مربیان ما از قشر ضعیف جامعه هستند و سال‌ها به عنوان یک معلم زحمت کشیده و قهرمان پروری می کنند. علاوه بر این با توجه به آسیب های اجتماعی متعدد همچون اعتیاد، مربیان ورزشی در صف نخست مقابله با آن قرار دارند تا جوانان را در حوزه ورزش نگهداشته و با تشویق آنها را از دام مواد مخدر دور نگهدارند.

این ورزشکار هنرهای رزمی ادامه داد: با این وجود مشکلات مربیان مختص به یک رشته نیست و همه مربیان رشته های ورزشی با دغدغه هایی همچون بیمه و درآمد نامناسب روبرو هستند و به طور حتم نیاز است وزیر جدید ورزش و جوانان که خود نیز از بدنه جامعه ورزشی است با اقدامت موثر مشکل مربیان را برطرف کند.

رئیس هیات گونگ فو و هنرهای رزمی استان گیلان اضافه کرد: البته این مشکلات به خصوص در خصوص درآمد و بیمه مربیان، معضل مهمی برای این قشر زحمتکش محسوب می شود و گرچه تاکنون نیز اقداماتی انجام شده اما به ثمر نرسیده و انتظار داریم که وزیر جدید ورزش که از جنس و اهالی ورزش است، با اقدامات تاثیرگذار این مشکل را حل کند.

نگاه ویژه به رشته رزمی کونگ فو 

مهروانی رزمی توآی به عنوان یکی از زیر رشته های کنگ فو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: رشته رزمی توآی نخستین ورزش ایرانی است که قرار بود به نام ایران به ثبت جهانی برسد که به دلیل کرونا این امر با تاخیر همراه بوده و قرار است مسابقات جهانی این رشته رزمی به میزبانی کشور ما برگزار شود و سپس با نام ایران به ثبت جهانی برسد.

وی اظهار داشت: از وزیر ورزش و جوانان انتظار و درخواست داریم که به فدراسیون کونگ فو نگاه ویزه ای داشته باشد تا ورزش رزمی توآی به عنوان اولین ورزش ایرانی ثبت جهانی شود و پس از آن نیز، فدراسیون جهانی این رشته در ایران تشکیل خواهد شد.

رئیس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان گیلان بیان کرد: با توجه به این امر، این تقاضا به طور حتم درخواست همه اهالی ورزش ایران است تا یک رشته رزمی با نام ایران به ثبت جهانی برسد و به همین دلیل انتظار می رود که این امر یکی از اولویت های وزیر ورزش باشد چون دکتر سجادی به خوبی با ورززش آشنایی دارد و به طور حتم حساسیت این موضوع را به خوبی درک می کند.

وزیر ورزشی برای دمیدن روح تازه‌ به کالبد ورزش‌ در استانها

وی در خاتمه رشته به سرمایه گذاری مناسب در ورزشهای همگانی نیز اشاره کرد و گفت: همچنین باید نگاه ویژه ای به ورزش های همگانی شود تا اقشار بیشتری از جامعه جذب این گونه ورزش شوند. همچنین یکی از نکات مهم که به طور حتم وزیر ورزش آن را انجام خواهد داد، استفاده از تعدادی از مسئولان فدراسیون ها به عنوان مشاور است تا وزیر ورزش از مشاوران حرفه ای و تخصصی سود ببرد.

تیمهای ضعیف فوتبال از منابع دولتی سود ببرند 

امید هرندی یکی از کارشناسان و مربیان باسابقه فوتبال گیلان و ایران نیز در خصوص درخواست جامعه ورزش گیلان از وزیر جدید ورزش در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به طور حتم فوتبال بیشترین طرفدار در کشور را داشته و به همین دلیل این رشته جایگاه ویژه ای دارد.

وی که سال ها به عنوان سرمربی در تیم های گیلانی فعالیت داشت، ادامه داد: هم اینک تعدادی از تیمهای قدیمی و پرطرفدار به دلیل مشکلات عدیده مالی با بحران مواجه هستند زیرا بخش خصوصی به درستی به رشته ورزشی فوتبال ورود نکرده است.

کارشناسان و مربیان باسابقه فوتبال گیلان افزود: هم اکنون شاهدیم که در استان هایی دیگر سرمایه گذاری مناسبی برای تقویت تیم های فوتبالی انجام شده و این استان ها تیمهای قدرتمندی در لیگ های مختلف به خوص در لیگ برتر دارند که جای خوشحالی دارد. همچنین تعدادی از تیم‌هایی که در پایتخت استقرار دارند، از منابع دولتی سود می برند.

هرندی بهره مندی از منابع مالی را از مهم ترین نقاط قوت تیم های پایتخت‌نشین دانست و گفت: اما در استان های فوتبال خیزی همچون گیلان و مازندران سرمایه گذاری مناسبی انجام نشده و بخش خصوصی چندانی هم در این استانها ورود نکرده است.

این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: زمانی که رقابتهای فوتبال در کشور به صورت لیگ استانی انجام می شد که تیم های منتخب استان ها با هم رقابت می کردند، گیلان و مازندران جزو چهار تیم برتر ایران بودند اما زمانی که رقابتها به صورت باشگاهی شد، تیم های گیلانی و حتی تیمهای مازندرانی نتوانستند رشد مناسبی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: انتظار ما از وزیر ورزش و جوانان که یک فرد ورزشی است و با مشکلات تیمهای ریشه دار و قدیمی نیزبه طور حتم آشنایی دارد، که باشگاه های قدیمی و بازیکن ساز نیز بتوانند سهمی در بخشی از منابع مالی داشته باشند.

هرندی تیم های لیگ برتری را مصرف کننده و فاقد بازیکن سازی دانست و گفت: اگر مشکلات باشگاه های استانی عمیق تر شود، رفته رفته شاهد تعطیلی و تهی شدن فوتبال کشور از بازیکن سازی خواهیم بود.

وی افزود: تیمهایی همچون سپیدرود رشت، داماش گیلان ، ملوان بندرانزلی و سایر تیمهای قدیمی که از طرفداران زیادی نیز برخوردار هستند، مشکلات مالی زیادی دارند که این مشکل باعث شده تا این تیمهای پرطرفدار شهرستانی نتوانند در سطح بالای فوتبال کشور حضور داشته باشند.

استان های محروم در اولویت باشند

مربی باسابقه فوتبال گیلان و کشور در ادامه، انتظار نگاه یکسان و برابر از سوی وزارت ورزش و جوانان به همه استان ها را خواستار شد و بیان کرد: البته بسیار خوشحالیم که یک فرد ورزشی در راس وزارت ورزش قرار گرفته و انتظار داریم که دکتر سجادی نگاه برابری به همه استان‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته باید به استان های محروم نگاه ویژه ای شود تا وضعیت ورزش در این استان ها نیز نسبت به سایر استان ها برابر شود، زیرا به طور حتم ورزشکاران ارزنده ای در استان های محروم حضور دارند که نیاز به فرصت بیشتری دارند.

هرندی افزود: این در حالی است که با ید با طرح آمایش استان ها ، سرمایه گذاری مناسبی در بخش ورزش استان ها داشته باشیم چون هر استانی در چند رشته تخصص بیشتری دارد که به طور حتم باید در این استان ها برای این رشته ها سرمابه گذاری بیشتری انجام داد.

وزیر ورزشی برای دمیدن روح تازه‌ به کالبد ورزش‌ در استانها

این کارشناس ورزش گیلان اظهار کرد: از سوی دیگر انتظار داریم که وزارت ورزش و جوانان کشور که با حضور یک فرد کاملا ورزشی اداره می شود، اشتباهات گذشته را مرتکب نشوند و سعی نداشته باشند که بعضی از رشته ها را به زور در استان هایی که تخصص و پتانسیلی در آن رشته ندارند را سرمایه گذاری کنند که در چند سال گذشته شاهد بودیم با این اقدامات نادرست، شاهد نابودی بعضی از تیمهای فوتبال به خصوص تیم پاس تهران بودیم که امتیاز آن را به استان دیگری واگذار شد و هم ابنک نامی از این تیم بزرگ در کشور و جود ندارد.

وی بیان کرد: به طور مثال استان قم در رشته های کشتی فرنگی و فوتسال تبحر خاصی دارد و نیازی نیست که به زور امتیاز یک تیم فوتبال را به این استان انتقال داد تا سونوشت تیم پاس تهران برای سایر تیمها نیز رقم زده شود و این در حالی است که با سرمایه گذاری مناسب در رشته فوتسال، می توانیم نتیجه بهتری را در قم بگیریم.

هرندی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هرحال تمام انتظار ما این است که دکتر سجادی که خود یک فرد ورزشی است و سال ها تجربه حضور در میادین ورزشی را داشته، نگاه تخصصی به ورزش داشته باشد تا مشکلات ورزش در کشور کاهش و ریشه کن شود.

احداث زمین های گلف در گیلان

رئیس هیات گلف گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین خواسته جامعه گلف گیلان از وزیر جدید ورزش و جوانان ، توسعه زیرساخت ها و احداث زمین های گلف و مینی گلف در استان است.

سارا نوروزی افزود: متاسفانه هم اینک زمین مینی گلف در گیلان وجود ندارد و زمین مینی گلف آستانه اشرفیه نیز به صورت نیمه کاره رها شده تا این استان از داشتن حداقل ترین زیرساخت ورزشی در این حوزه محروم باشد که از وزیر ورزش و جوانان تقاضا داریم در این خصوص اقدمات لازم را انجام دهند.

رئیس کمیته داوران انجمن وودبال فدراسیون گلف اضافه کرد: این در حالی است که برای دراختیار گرفتن مکانی برای احداث زمین مینی گلف، مکاتباتی را با مسئولان استان و همچنین وزارت ورزش و جوانان انجام دادیم که تا این زمان اقدامی انجام نشده اما امیدواریم که با حضور وزیر جدید وزیر ورزش، این خواسته های ما نیز هرچه سریعتر پیگیری شود.

وی ادامه داد: ما هم اینک با تلاش و سختی زیاد تعدادی را جذب ورزش گلف می کنیم اما به دلیل نداشتن زمین، این ورزشکاران نمی توانند تمرین کرده و بناچار از این رشته ورزشی جدا می شوند اما با داشتن زیرساخت های مناسب و همچین دراختیار داشتن زمین های گلف و مینی گلف، به طور حتم می توانیم ورزشکاران بیشتری را جذب کنیم.

نوروزی گفت: از سوی دیگر تمرینات گلف ما بناچار در زمین های فوتبال انجام می شود که این امر نیز برای ما سخت است اما به دلیل نداشتن زمین مناسب، مجبوریم که از زمین های فوتبال برای تمرین و آموزش رشته گلف سود ببریم.

رشته های گلف باعث شادی و نشاط در جامعه می شود  

سارا نوروزی در ادامه به گسترش نشاط و شادابی با رشته های گلفی در جامعه اشاره و اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ، رشته های گلفی یکی از معدود ورزش هایی است که می توان در این شرایط انجام داد و به این ورزش پرداخت.

وی ادامه داد: چون هیچ برخوردی بین ورزشکاران در رشته های گلفی به وجود نمی آید، این رشته می تواند در این ایام شور و نشاط زیادی را در بین اقشار مختلف جامعه ایجاد کند و با فراهم ساختن زیرساخت های مناسب و داشتن زمین مینی گلف، می توان در بخش های مختلف گیلان این ورزش را گسترش داد.

رئیس هیات گلف استان گیلان افزود: با توجه به این امر و همچنین داشتن پتانسیل بسبار خوب گیلان در این رشته، انتظار داریم که وزیر جدید ورزش و جوانان نگاه ویژه ای به ورزش گلف داشته و زیرساخت های این رشته المپیکی در کشور به خصوص در استان گیلان گسترش یابد.

به هرحال جامعه ورزش گیلان همانند سایر جامعه ورزش  کشور، نگاه و انتظار ویژه ای از وزیر جدید ورزش و جوانان دارند و چون حمید سجادی یکی از افراد باتجربه و پیشکسوت ورزش کشور محسوب می شود، جامعه ورزش انتظارات به حقی از این وزیر دارند.

اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وزیر جدید ورزش و جوانان تا چه میزان به خواسته های جامعه ورزش به خصوص جامعه ورزش گیلان توجه و در رفع نواقص و کمبودهای موجود در ورزش استان گیلان توجه خواهد کرد.