‌دودهایی با بهمن و ۵۷ تا آزادی!
‌دودهایی با بهمن و ۵۷ تا آزادی!
معین نیوز_یونس رنجکش/بهمن، ۵۷ و ازادی نام هایی با ارزش های خاص و برانگیزاننده حس نوستالوژیک انقلابیونی است که در کنار ملت به دنبال آرمان های خود بوده و هستند...

بهمن، ۵۷ و ازادی نام هایی با ارزش های خاص و برانگیزاننده حس نوستالوژیک انقلابیونی است که در کنار ملت به دنبال آرمان های خود بوده و هستند.

این نام ها اما معرف و برندهای دیگری نیز به شمار می روند که هر چند سنخیتی با مفهوم و معنای واقعی خود ندارند اما بسیاری با این نام ها چه لحظه هایی که سپری و چه هوایی که دود نکردند!

بهمن ،۵۷ و ازادی برند سیگار هایی است که به این نام ببن اهلش شناخته می شوند و حالا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتقاد و واکنش به استفاده از اینچنین نام هایی بر روی سیگارهای تولید داخلی خبر از برنامه تغییر این نامگذاری ها را می دهد.

انتخاب نام برای برندها و فعالیت های اقتصادی و تجاری و استفاده از برخی نام های خاص در این نامگذاری ها از چالش های جدی در فضای افکار عمومی است که به دلیل نادیده گرفتن و یا نبود دستور العمل های مناسب و یا عدم شناخت و تحلیل کافی متولیان امور بازار اشفته ای را شکل داده که با کمی دقت به خوبی می توان از روی اسامی بکار رفته بر روی بسیاری از مشاغل و کسب و کارهای نامرتبط به عمق این اشفتگی ها پی برد.

استفاده از نام ها برای اماکن عمومی و مشاغل و کسب و کارهای خاص که در حیطه وظایف شوراهای فرهنگ عمومی است می تواند با نگاهی کارشناسانه بر بسیاری از این چالش ها خط بطلان بکشد اما نبود برنامه ای خاص در این زمینه و ناتوانی حرفه ای متولیان امور و گاهی هم برخوردهای شخصی و احساسی خود مشکل بزرگی برسر انتخاب ها است.

در این شرایط و با نگاهی که موجب اعتراض به جنس نامگذاری ها برای سیگار تولیدی داخلی ان هم استفاده از نام های خاص شده است می تواتد نقطه عطفی در مسیر اصلاحی باشد اما نکته اینجا است که انانکه خط دود و دم را به خط بهمن و ۵۷ و ازادی وصل کرده اتد به چه می اندیشیدند ؟

  • نویسنده : یونس رنجکش