دیپلماسی با چتر بسته!
دیپلماسی با چتر بسته!
معین نیوز_یونس رنجکش/پخش ویدئویی از استقبال رییس جمهور ایران توسط همتای تاجیکستانی او در شهر دوشنبه آن هم زیر باران بازتاب های مختلفی را داشته است البته به این جهت که آقای رییسی در این استقبال خواسته اند بدون چتر زیر باران بروند!...

پخش ویدئویی از استقبال رییس جمهور ایران توسط همتای تاجیکستانی او در شهر دوشنبه آن هم زیر باران بازتاب های مختلفی را داشته است البته به این جهت که آقای رییسی در این استقبال خواسته اند بدون چتر زیر باران بروند!

از اینکه در ذهن ایشان برای انجام این کار ان هم در یک سفر رسمی و انجام تشریفات لازم از سوی میزبان چه می گذشته نمی دانیم اما همراهان و مدافعان سر سخت ایشان این اقدام را در مسیر ساده زیستی رییس جمهور و مردمی بودن تعبیر کرده اند که ان هم در کشوری دیگر جای تامل دارد!

عموما در عرف رفتارهای دیپلماتیک هر حرکتی خارج از اصول تعریف شده از سوی مهمان و میزبان قابل برداشت و تفسیرهای متفاوت دارد که بهتر ان است در قامت نماینده یک ملت انچه نشان از اقتدار و عزت و فرهنگ انان است به نمایش درآید.

اینگونه رفتارها برای حس همراهی و مردمی بودن به شرط استمرار و از روی صدق گفتار و رفتار برای مردم کشور بسیار دلنشین و اثر بخش خواهد بود اما شاید در یک سفر دیپلماتیک ان اثر بخشی مورد نظر چندان به چشم دیگران نیاید.

البته پیش از این در دولت محمود هم شاهد اتفاق های اینچنین از سوی رییس جمهور وقت بوده ایم مانند در آغوش کشیدن مادر چاوز و یا حضور با کاپشن در مراسم ها و دیدار های رسمی خارجی که برغم  رفتارهای غیر عرفی دلپسند بانیان ، منتقدین بسیار داشت.

حالا از قدم زنی ظریف و کری تا چتر بستن رییسی و حرکت زیر باران با رحمان نوع دیپلماسی فرق کرده است و باید دید این سبک به گشایش ها ختم می شود تا ملت نفس راحتی بکشد یا در فراسو در پی گمان دیگرند!

  • نویسنده : یونس رنجکش