رئیس جمهوری: دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است
رئیس جمهوری: دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است
معین نیوز_رئیس جمهوری گفت: دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است و در این راستا باید سهم جمهوری اسلامی در فعالیت‌ها و اقتصاد منطقه و جهان تامین شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر به استان بوشهر در جمع نخبگان، علما، خانواده های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم اظهار داشت: بودجه ریزی سال ۱۴۰۱بر اساس توسعه آمایش سرزمنیی استان‌ها است و در این راستا اجرای عدات به عنوان محوری‌ترین و مبنای امور اجرایی دولت سیزدهم است.

رئیس جمهوری گفت: نکات و مسائلی که مسئولان و نخبگان این استان مطرح کردند مورد توجه و بررسی جدی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: امروز جامعه ما به شدت نیازمد امید است و باید اعتماد به جامعه بازگردد.

رئیسی بیان کرد: هرکسی که القای ناامیدی و یاس در جامعه کند خواسته و یا ناخواسته در زمین دشمن بازی کرده است.

وی ادامه داد: سنگ بنای مهم برای ساختن انسان‌های بزرگ عدالت ، عقلانیت، اخلاق و معنویت است که با اینها جامعه توام با سلامت می‌شود.

تهیه و تدوین سند آمایش سرزمینی استان‌ها در دستور کار قرار گیرد

رئیس جمهوری افزود: سند توسعه استان بوشهر بطور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد و با بهره گیری از نظریه ها و پیشنهادهای نخبگان این استان در کمترین زمان ممکن تدوین و تهیه خواهد شد.

وی بیان کرد: استانداران و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها باید تدوین سند توسعه و آمایش سرزمینی براساس داشته ها و ظرفیت های بومی منطقه را به عنوان یکی از مهمترین برنامه های خود در دستور کار قرار دهند.

دولت سیزدهم اختیارات استانداران را افزایش می دهد

رئیسی گفت: همچنین رای دولت سیزدهم بر این امر استوار است که اختیارات استانداران را نیز افزایش دهد و استاندار و مدیران شجاع و پرتلاش و کاردان با دادن اختیارات بیشتر  در خدمت به مردم پرتلاش تر ظاهر شوند؛ این مهم از شعارهای محوری دولت سیزدهم است.

بودجه ریزی استان ها براساس عدالت و ظرفیت‌های آنها انجام می شود

وی گفت: وظیفه داریم تا نسبت به سهم استان بوشهر در بهره مندی از ظرفیت های متنوع بویژه در زمینه صننعت گاز و نفت و پتروشیمی گام های محکمی برداریم.

وی یادآور شد: استاندار بوشهر این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار دهد نه تنها در بخش آلایندگی بلکه در همه حوزه ها باید نیازمندی های استان در این راستا به شکل جدی، علمی و با نگاه کارشناسی احصا شود و دولت نیز به طور حتم همراهی خواهد کرد.

وی با تاکید بر بودجه ریزی بر اساس آمایش سرزمینی استان ها گفت: مناطقی که روی منابع عظیم نفت و گاز نشسته اند و به ظاهر محروم و غیر برخوداری  هستند ( استان بوشهر مصداق عینی ای مهم است ) باید در نحوه تخصیص منابع و بودجه ریزی بر مبنای عدالت و با پیش بینی این گونه ظرفیت ها اعتبارات این استان ها دیده شود.

اقتصاد دریا و گردشگری و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی این استان می تواند محور توسعه همه جانبه استان باشد.

از سیاست بهره‌برداری از انرژی هسته ای کوتاه نمی‌آییم

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازدید از نیرگاه اتمی بوشهر گفت: سیاست اصلی و قاطع جمهوری اسلامی ایران، بهره برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد.

وی تصریح کرد: البته برای رسیدن به این مهم و دست یافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه نیازمند برنامه ریزی های عالمانه و هدفمند برای پیشبرد پایدار صنعت هسته ای بر اساس آخرین استانداردهای بین المللی هستیم که سازوکار و مکانیسم این کار نیز به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است.

رئیس جمهوری یادآور شد: دانش هسته‌ای در آینده، توسعه علمی و پیشرفت شگرف کشورها را رقم خواهد زد و ما نباید از کاروان حرکت علمی جهان عقب بمانیم. رشد و توسعه معنادار دانش هسته ای، ارتقای سطح سایر فناوری ها و فنون را به دنبال خواهد داشت.

رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز نیروگاه اتمی بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود مشغول فعالیت است و بیش از یکهزار مگاوات برق تولید می‌کند که این میزان، در فازهای توسعه ای آن به سه برابر افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: یکی از ماموریت های مهم سازمان انرژی اتمی افزایش ظرفیت تولید برق کشور به بالای ۱۰ هزار مگاوات است این امر ظرف سه سال آینده محقق خواهد شد.

مشکل کم آبی بوشهر اساسی برطرف می شود

رئیسی افزود: تامین بخشی از آب بوشهر از طریق آب شیرین کن هسته ای یکی دیگر از ماموریت‌هایی است که از این سازمان انتظار داریم.

وی تصریح کرد: دولت ضمن آنکه برنامه محوری برای فعالیت و اجرای طرح های کارشناسانه آب شیرین کن ها دراین استان دارد، برخی طرح های مهم برای رفع این مشکل را با همکاری مسئولان و نخبگان استانی در دستور کار جدی قرار خواهد داد.

وی بیان کرد: یکی از راهکارهای دیگر برای تامین آب شرب بوشهر نیز استفاده از ظرفیت نیروگاه اتمی است که در گام نخست به میزان ۷۰ هزار مترمکعب  و در فاز دوم نیز به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار مترمکعب آب از طریق این نیروگاه برای رفع چالش کم آبی در این استانطراحی و پیش بینی شده است.

مطالعه بس است؛ اجرا باید کرد

او بیان کرد: استان بوشهر علاوه بر ظرفیت های متنوع و عطیم در بخش های مختلف در صنعت نفت و گاز و دریا یک ویژگی برجسته و ممتاز دیگری نیز دارد؛ این استان دارای افتخارات و مردمانی سخت کوش، ولایتمدار و جهادی ، جوانان نخبه، و زنان و مردان با کفایتی است و فقر و مشکلات اقتصادی در این استان هیچ توجیهی ندارد.

رئیسی گفت: این دولت دیگر نمی خواهد به برخی اشتباهات و کارهای تکراری و ناکارامد و هزینه بر گذشته روی بیاورد؛ مطالعه دیگر بس است و باید با قاطعیت و امید به آینده در صحنه حاضر شد و اجرا کرد.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت و در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه وارد استان بوشهر شدند و در فرودگاه بین المللی استان مورد استقبال مسئولان قرار گرفتند.

در ششمین استانی سفر هیات دولت به استان بوشهر ۶  وزیر کابینه دولت سیزدهم، شامل وزیر کشور، راه و شهرسازی، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی رئیس جمهوری را همراهی می کنند.

براساس برنامه ریزی انجام شده وزیر نیرو به شهرستان‌های دشتی و تنگستان، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان‌های بوشهر و دشتستان و وزیر اقتصاد و دارایی به شهرستان‌های گناوه و دیلم سفر می‌کنند و وزیر راه و شهرسازی نیز روز گذشته به شهرستان های عسلویه، کنگان و دیر سفر کرد و پروژه های زیربنایی این مناطق را مورد بازدید قرار داد.

وزیران  یادشده که معین دولت هستند علاوه بربررسی میدانی مسایل و مشکلات شهرستان ها در نشست شورای اداری شرکت می‌کنند و دیدارهایی با اقشار مختلف مردم و خانواده‌های شهدا و ایثارگران خواهند داشت.

همچنین محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در بازدیدها ، دیدارها و جلسات سفر  رئیس جمهوری به استان بوشهر  آیت الله رئیسی را همراهی می کنند.

بازدید از شرکت صنعتی دریایی ایران ( صدرا)، منطقه ویژه اقتصادی و اسکله  شهید محلاتی ، دیدار با نخلداران اهرم مرکز شهرستان تنگستان، بازدید موزه شهید رئیسعلی دلواری، پروژه راه آهن بوشهر- شیراز – عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر و حضور در نشست با نخبگان استان از جمله برنامه هایی است که رئیس جمهوری پس از ورود به بوشهر انجام داده است.