راه آهن رشت-کاسپین خردادماه بهره برداری می شود | مشکل مصالح پروژه حل شده است
راه آهن رشت-کاسپین خردادماه بهره برداری می شود | مشکل مصالح پروژه حل شده است
معین نیوز_استاندار گیلان بعد از ظهر پنجشنبه در بازدید سرزده از پروژه راه آهن رشت- کاسپین اعلام کرد: این پروژه راهبردی از مسیر ریلی رشت-آستارا با پیشرفت کنونی تا پایان خردادماه آتی طبق وعده داده شده تحویل و بهره برداری می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  اسدالله عباسی عصر امروز (پنجشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) در جریان بازدید میدانی و سرزده از آخرین وضعیت و روند پیشرفت فیزیکی قطعه شش و هفت راه آهن رشت-کاسپین در منطقه پیربازار تصریح کرد: از ۳۶ کیلومتر راه آهن رشت-کاسپین تا کنون ۲۳ کیلومتر آماده شده و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: برای۱۳ کیلومتر باقیمانده که در دو بخش شامل ابنیه مسیر و پل ها تعریف و طراحی شده است هم مقرر گردید که سریعتر کار آن را انجام شود و پروژه سرعت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار کرد: با روند کنونی که مسیر ریلی رشت-کاسپین در دست انجام است عملا پروژه خردادماه سال آتی تکمیل و تحویل استان می شود و طبق وعده و قولی که به مردم داده ایم در پایان خرداد ماه بهره برداری خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه طی این ماهها برخی روزها بارندگی بوده که اندکی سرعت کار در پروژه را کند کرده بود، گفت: از این پس با شروع فصل کار و عمران عملا بهانه ای نیست و مشکل مصالح پروژه حل شده است.

وی ادامه داد: مساله تخصیص اعتبارات نیز با تامین و تخصیص اعتبارات سفر پرخیر و برکت ریاست محترم جمهوری مرتفع شد و امید است اواخر بهار امسال شاهد بهره برداری این پروژه مهم کریدور شمال به جنوب باشیم.

استاندار گیلان همچنین در جریان این بازدید طی تماس با معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خواستار نظارت مستمر و تسریع در روند اجرای این پروژه بر اساس تکالیف مشخص شده در قرارداد با پیمانکاران شد و تصریح کرد: این پروژه با توجه به مزیت ویژه آن در توسعه تجارت و اقتصاد نیاز است سریعتر به انجام برسد.

پروژه راه آهن رشت- کاسپین به طول ۶۵ کیلومتر بخش اولیه از کریدور شمال – جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می کند و از مصوبات سفر ریاست جمهوری در بهمن ماه ۱۴۰۰ به گیلان بود که در چند ماه گذشته تامین مالی خوبی برای آن صورت گرفت.

پروژه راه‌آهن آستارا به رشت با طول حدود ۱۶۴ کیلومتر در ادامه مسیر ریلی رشت- قزوین است که از ایستگاه رشت ۲ شاخه شده، یکی از شاخه‌ها به بندرانزلی متصل می‌شود و دیگری به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می‌رسد.

پروژه راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا علاوه بر برخورداری از مزیت اتصال به راه‌آهن قزوین- رشت، پس از بهره‌برداری زمینه‌ساز اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (سی‌آی‌اس) می شود.