روایت سریع القلم از آمار رهبران تحصیلکرده دنیا / ما ایرانیان برای تغییر، نیاز به بحران داریم/ بزرگترین اشتباه بنیان‌برافکن شاه چه بود؟
روایت سریع القلم از آمار رهبران تحصیلکرده دنیا / ما ایرانیان برای تغییر، نیاز به بحران داریم/ بزرگترین اشتباه بنیان‌برافکن شاه چه بود؟
معین نیوز_عالیخانی وزیر اقتصاد حکومت پهلوی و مجیدی رئیس سازمان برنامه و بودجه این حکومت می گویند این که در دهه ۴۰ توانستیم نرخ رشد اقتصادی را به ۱۶ درصد برسانیم، آن بود که شاه به حرف های متخصصان گوش می کرد. همینکه درآمد نفت افزایش یافت، ... شاه از سال های ۴۸ و ۴۹ به بعد، گفت من همه چیز را می فهمم و دیگران نمی فهمند.

به گزارش معین نیوز به نقل از خبرآنلاین، در دنیای فعلی ۵۷ رئیس جمهور، نخست وزیر و رهبر دنیا تحصیلکرده آمریکا،  ۵۶ نفر تحصیلکرده انگلیس، ۴۰ نفر تحصیلکرده فرانسه و ۱۰ نفر تحصیلکرده روسیه هستند.این بخشی از سخنان دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی در باره نظام آموزشی موثر است که در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی  مطرح کرده است.

ایرانیان اهل تجربه و نه استدلال

سریع القلم در این سخنان که فایل صوتی اش در یوتیوب منتشر شده، می گوید:«ظاهرا ما ایرانیان با استدلال کمتر تغییر پیدا می کنیم ، و برای آن که تغییر کنیم، نیاز به بحران داریم. شما به یک نفر می گویید که دوست عزیز، در یک خیابان فرعی، با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت نکن، اما او گوش نمی دهد و دچار تصادف می شود. پایش می شکند، ۶ ماه در بیمارستان می افتد، بعد متوجه می شود که نباید در خیابان فرعی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. چون شما استدلال کردید، او گوش نکرد، با بحران روبه رو شد سپس رفتارش را تغییر داد.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که «به نظر می رسد ما ایرانیان در این یک و نیم قرن اخیر، دائم کارهای خودمان را تکرار می کنیم» به دلیل این تکرار اشاره کرد و گفت: «یعنی آن خصلت مشورت کردن، کمیسیون داشتن، با دیدگاه های مختلف حرکت کردن، در ما بسیار ضعیف است. دوستانی که این جا تشریف دارند، اگر خاطرات دکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد ایران از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۴۷ و دکتر عبدالمجید مجیدی رئیس سازمان برنامه و بودجه قبل از انقلاب را نخوانده اند، توصیه می کنم که حتما بخوانند. ببینید آن ها چه می گویند.آنان  می گویند که در دهه ۴۰ دلیل این که توانستیم نرخ رشد اقتصادی را به ۱۶ درصد برسانیم، آن بود که شاه به حرف های متخصصان گوش می کرد. همینکه درآمد نفت افزایش یافت، و بیماری هلندی در ایران حاکم شد و … شاه از سال های ۴۸ و  ۴۹ به بعد، گفت من همه چیز را می فهمم و دیگران نمی فهمند. یعنی حکمرانی جمعی است که می تواند به کشور کمک کند تا صحیح تصمیم بگیرد.»

عدم دانایی در حوزه حکمرانی و استفاده غلط از تریبون های عمومی

او سپس به نوع حکمرانی بد که رواج دارد و معمولا مسئولان  با توسل به روش های غلط و با استفاده از تریبون های دولتی به یکدیگر پاسخ می دهند، گفت: «در کشور ما مسئولان از طریق تریبون با یکدیگر صحبت می کنند. شما می بینید که مسئولی، موضوعی را مطرح می کند که منظورش فلان شخص است. او هم به این شخص از تریبون  عمومی جواب می دهد. بعد همه می فهمند این جواب صحبت های مسئولی است که دیروز به این پیام داده بود. این گونه که حکمرانی نمی توان کرد. حکمرانی باید فکر و بررسی باشد، تیم ها و کمیسیون ها با یکدیگر کار کنند. تا به حال ندیده ایم که یک مسئول آلمانی صحبتی انجام بدهد که منظورش خانم مرکل باشد. یا وزیر خارجه فرانسه موضوعی را مطرح کند که منظورش ماکرون باشد. به عبارت دیگر انسجام حاکمیت برای کشورهای در حال توسعه به مراتب مهمتر از دموکراسی است. دموکراسی طبقه پنجم یک ساختمان است، فونداسیون در ساختمان، انسجام فکری، فلسفی، رویه ای، سیاستگذاری و از همه مهمتر فهم جهان در حاکمیت است، یعنی یک بخش از حاکمیت ما اساسا جهان را قبول ندارد، یک بخشی می خواهد باهاش کار کند، یک بخشی آن را مشروط می بیند، و تا زمانی که این به انسجام فکری نرسد، سیاستگذاری های مشترک، از آن قابل استخراج نیست. »

نظام آموزشی موثر و رهبران دنیا

این استاد دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه در باره نقش نظام آموزشی موثر در نظام بین الملل گفت: «آماری را خدمت شما می دهم که در دنیای فعلی ۵۷ رئیس جمهور، نخست وزیر و رهبر دنیا تحصیلکرده آمریکا هستند،  ۵۶ نفر تحصیلکرده انگلیس هستند، ۴۰ نفر تحصیلکرده فرانسه و ۱۰ نفر تحصیلکرده روسیه هستند. جانسون نخست وزیر انگلیس گفته بود که ما دنبال این هستیم که ۵۶ را ۵۸ بکنیم تا از آمریکا جلو بیفتیم.  همانطور که می دانید بشار اسد هم تحصیلکرده انگلیس است. بنابراین مشاهده می کنید که این نظام آموزشی است که تا این اندازه می تواند در دنیا موثر باشد.»

تاکید بر یادگیری زبان انگلیسی توسط دانشجویان و مسئولان

سریع القلم با تاکید بر آموختن زبان انگلیسی توسط دانشجویان، و مسئولان برای فهم جهان و تعامل با آن گفت: «دانشجویانی که من را  می شناسند و با من کار کرده اند می دانند که من اولین حرفی که به دانشجو سرکلاس می زنم، این است که می گویم خواهش می کنم بروید زبان انگلیسی خودتان را مانند زبان فارسی بکنید. کسی که زبان انگلیسی نمی داند، نمی تواند در این جهان معقول زندگی بکند. زبان انگلیسی خیلی مهم است.  زیرا فهم جهان، نیازمند زبان های خارجی است. نمی توان با ترجمه زندگی کرد.»

او افزود: «یک ایراد اساسی هم که  در راهروهای قدرت در کشور ما وجود دارد، این است که افراد قابل توجهی زبان های خارجی نمی دانند و ارتباطشان با جهان قطع است. اگر شما بدانید ژاپنی ها چقدر برای ایران احترام قائل هستند، چقدر ژاپنی ها علاقمند هستند که با ایرانیان شریک بشوند. چون علیرغم همه تبلیغات منفی که علیه ایران در دنیا انجام  شده است، اما در چند کشور دنیا ایران همچنان وجهه مثبتی دارد. یکی ژاپن، یکی هند و یکی مصر است. این سه کشور تجربه  من است. و تا زمانی که افکار و ادبیات , vocabulary  ما با جهان عوض نشود،  ما آن تغییرات را نمی توانیم ببینیم. »