روز‌های با هیلاری و میشل و جمیله!
روز‌های با هیلاری و میشل و جمیله!
معین نیوز_یونس رنجکش/داستان بانوی اول سوژه داغ این روزهای استقرار دولت سیزده و بازیگری جمیله علم الهدی در نقش همسر رییس جمهور و در همراهی با وی است که در کانون توجه و فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی قرار دارد...

داستان بانوی اول سوژه داغ این روزهای استقرار دولت سیزده و بازیگری جمیله علم الهدی در نقش همسر رییس جمهور و در همراهی با وی است که در کانون توجه و فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی قرار دارد.

شاید دلیل این توجه و  تاریخچه این فضا سازی که با نقدهایی نیز در اردوگاه اصولگرایان و منتقدین روبرو شده است به ذکر اجازه الگو برداری از کتاب نویسی به سبک میشل اوبامای  امریکایی و نقش برجستگی همسر رییس جمهور برگردد که با برگزاری کنفرانس زنان برجسته جهان و رونمایی از این عنوان توسط مهمانان خارجی از جمیله علم الهدی تکمیل شد، باشد !

بانوی اول که از عناوین  همسر  روسای جمهور کاخ سفید و از جایگاه ویژه ای در نظام اجتماعی و سیاسی آمریکا برخوردار است چهره ها و نام های مختلفی داشته  که  در این میان نام دو تن از آنان آن از حزب دموکرات همچون  هیلاری کلینتون همسر رییس جمهور اسبق امریکا که جدای از بانوی اول بودن از جایگاه سیاسی خاصی نیز همچون نمایندگی مجلس برخوردار و پا به پای کلینتون رییس جمهور گام برمی داشت و آخرین  سمت وی هم وزیر خارجه آمریکا و کاندیدای  دموکراتها در مقابل دونالد ترامپ  رقیب  حزب جمهوری خواه بود که سرانجام پای فینال، بازی قدرت را واگذار کرد.

در کنار این چهره میشل  همسر رییس جمهور اوباما نیز نام آشنایی دیگر در افکار عمومی است که هر چند پیشینه مشخص کار اجرایی و سیاسی نداشته اما به عنوان چهره ای اجتماعی در نزد افکار عمومی امریکا  دارای جایگاه شناخته شده ایست و انتشار کتابی از زندگی او و اوباما نیز بر یرجستگی اش افزوده است و به واسطه این نام ها این چند ساله  در ایران نیز به دلیل پیگیری افکار عمومی کشور در  موضوعات ارتباط دو کشور ایران و امریکا و حل و فصل مناقشه های هسته ای و تحریم و ذکر این نام ها، عنوان بانوی اول برجسته تر دیده شد!

اگر چه  همراهی زنان در کنار مردان  سیاسی ودست در دست شدن با آنها در فضای سیاسی در ایران دارای سابقه شناخته شده ای است اما به هر دلیل  جایگاه بانوی اول در فرهنگ سیاسی ایران تعریفی ندارد و با مرور تاریخ مبارزات سیاسی زنان ایران در کنار همسرانشان بویژه از دوران مبارزات پیشا  انقلاب تا دوران های مختلف پسا انقلاب نمونه های مختلفی را می توان رونمایی کرد.

در چنین شرایطی اما تفسیر دیگری از بانوی اول و به تعبیری جایگاه ارزشی آن به مادرانی تعلق دارد که در دفاع از کشور فرزندان دلیری را هدیه کرده اند و در واکنش به اظهارات همسر رییس جمهور تصاویر بسباری از سوی اصولگرایان رونمایی شده است.

حال ملت مانده است با از این دست عناوین وارداتی که چه سوغاتی  برای بهبود کیفیت زندگی آنان نصیب خواهد شد و ارمغال ژست های بانوی اولی چگونه خواهد توانست روزهای بهتری برای جامعه ایرانی فراهم کند!

آنچه امروز در جامعه ایرانی کمیاب است بانوی اول نیست بلکه نقش برجسته زنان در ساختار توسعه کشور و نادیده گرفته شدن ظرفیت های آنان و فرصت هایی است که بانگاههای مردسالارانه و برداشت های سلیقه ای و تفکر خاص در بهره وری از منابع انسانی از دست می رود.

حالاجامعه ایرانی مانده و این روزهایی که با این عناوین می گذرد.

  • نویسنده : یونس رنجکش