رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان
رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان
معین نیوز_بیشترین رویداد و اخبار هفته گذشته در گیلان مربوط به مشکلات منطقه سراوان رشت به دلیل انباشت زباله بود، همچنین حضور باشکوه مردم گیلان در روز جهانی قدس در آخرین روز از هفته، آتش سوزی عمدی در تلاب انزلی و دستگیری فرد متهم و انتصابات جدید توسط استاندار، دیگر اخبار مهم هفته گذشته گیلان بود.

به گزارش ایرنا، با وجود اینکه گیلان طی هفته های اخیر درگیر مسئله دفن گاه سراوان بود، اما هفته جاری را با آتش سوزی تالاب انزلی آغاز کرد. سهل انگاری یک کشاورز چهار هکتار از اراضی تالاب بین المللی انزلی در حوالی روستای سنگاچین را طعمه حریق کرد که با تلاش‌های صورت گرفته، آتش به طور کامل مهار شد .

طی هفته گذشته یک کشاورز در روستای سنگاچین در حوزه تالاب انزلی برای اصلاح زمین کشاورزی خود اقدام به آتش زدن چوب و علوفه اضافی کرده و بدون اطمینان از خاموش شدن کامل آتش مزرعه را ترک کرده بود که صبح شنبه آتش به نقاط دیگر تالاب سرایت کرد که این آتش ساعت ۱۲ ظهر به اوج خود رسید و محیط زیست پس از اطلاع از محل آتش سوزی به منطقه اعزام و اقدام به خاموش کردن آتش کرد . این آتش سوزی خسارت جانی به همراه نداشت.

همچنین متهم با هماهنگی با پلیس آگاهی و انتظامی شهرستان بندرانزلی شناسایی و دستگیر شد که طبق اعلام روابط عمومی پلیس بندرانزلی، این فرد ۵۵ ساله بعنوان متهم اصلی آتش سوزی تالاب انزلیاست که دستگیر شد .

طبق این گزارش، پس از اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه حریق در تالاب بندرانزلی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت و پس از آغاز تحقیقات اولیه پلیس پیرامون موضوع در محل حریق ، گمان برعمدی بودن حادثه تقویت شد و ماموران آگاهی با حضور در صحنه و تحقیقات محلی به شخصی ساکن کپورچال مظنون شدند و با تکمیل تحقیقات وبررسی اظهارات اولیه ، متهم ۵۵ ساله به عمدی بودن آتش سوزی تالاب اعتراف کرد.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که اولین آتش سوزی در سوم شهریورماه امسال اتفاق افتاد و پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت . حریق بعدی تالاب در هشتم شهریور ماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه حریق شد . حدود ۷۰ هکتار نیز در ۱۵ اسفند ماه در محدوده روستاهای طالب آباد ، لیجارکی و شانگهای پرده اتفاق افتاد که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

پهلوگیری نخستین کشتی حامل مواد سوختی در بندرانزلی

نخستین کشتی حامل مواد سوختی  حامل ۲ هزار و ۴۰۰ تن مشتقات نفت سفید در اسکله های دلفین مجتمع بندری انزلی پهلو گرفت.

به گفته حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ، با توجه لزوم فعالیت چند بعدی در مجتمع بندری انزلی، ترانزیت مواد سوختی در دستور این اداره کل قرار گرفت و اولین کشتی حامل مواد سوختی از کشور ترکمنستان در اسکله دلفین پهلودهی شد که مجتمع بندری انزلی بدنبال آن است تا در ماه های آتی ۵۰ هزار تن از این کالا را در این بندر تخلیه کند.

آبایی به نیاز سیستم های “لودینگ آرم” بندرانزلی تاکید کرد و گفت: بدنبال استفاده بیشتر از ظرفیتهای ایجاد شده این اداره کل، پیگیر سیستم های مکانیزه با هماهنگی بخش خصوصی هستیم تا از ظرفیت اسکله های دلفین بهترین بهره برداری انجام شود.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

مجتمع بندری انزلی دارای ۲ پست اسکله دلفین است که این اسکله ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی احداث شده و برای پذیریش کلیه کالاهای فله مایع خصوصا مواد سوختی مورد استفاده قرار می گیرد.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری بیش از ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه ترین بنادر ایران و از مهمترین و استراتژیک ترین بنادر شمال کشور محسوب می شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

صدور حکم محکومیت برای سه عضو پیشین شهرداری رشت در مسئله سراوان

کم کاری و همچنین عدم تحقق وعده‌ها توسط مسئولان باعث معضلات زیادی در منطقه سراوان رشت شد که این عوامل مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه و همچنین برای محیط زیست گیلان ایجاد کرد و به همین دلیل دستگاه قضا نیز در این خصوص ورود کرد و در تازه ترین اقدام، حکم محکومیت قطعی برای سه مدیر پیشین شهرداری رشت در خصوص زباله سراوان صادر شد.

مهدی فلاح میری دادستان مرکز گیلان با اشاره به پیگیری جدی دستگاه قضا در خصوص متخلفان ساماندهی زباله سراوان اظهار داشت: در خصوص ساماندهی پسماند متاسفانه تاکنون اقدام‌ موثری صورت نگرفته است که با اقدام دستگاه قضا پرونده‌ای برای مدیران پیشین و متخلف تشکیل شده است، بیان کرد: تاکنون برای سه مدیر پیشین شهرداری حکم قطعی قضایی صادر شده است و این پرونده‌ها در مرحله اجرای حکم قرار دارد.

دادستان مرکز استان با اشاره به هزینه‌های فراوانی که برای ساماندهی زباله سراوان شده است، خاطرنشان کرد: در یکی از این قراردادها حتی تا ۹۰ درصد مبلغ هم به پیمانکار داده شد، اما هیچ کاری انجام نشد.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

فلاح میری به تعقیب و پیگیری سایر مدیران متخلف و متولیان اشاره کرد و گفت: دستگاه قضا سراغ متولیان امر خواهد رفت و در خصوص حقوق عامه مردم با کسی مماشات نخواهد کرد.

سایت دفن زباله سراوان رشت چند دهه است که محل دفن زباله شده و طبق نظر کارشناسان، هم اینک حدود یک میلیون تن زباله در این منطقه انباشت شده که مشکلات زیادی را برای مردم سراوان و محیط زیست گیلان ایجاد کرده است.

عدم تحقق وعده های مدیران و مسئولان طی یک دهه اخیر باعث شده که مردم سراوان در چند نوبت راه ورود کامیون های زباله را مسدود کنند؛ در تازه ترین اقدام مردمی، یکشنبه هفته گذشته مردم این منطقه برای چندمین بار طی ۱۰ سال اخیر راه ورود کامیون های زباله را مسدود کردند.

راه اندازی نخستین مرکز شتاب‌دهنده تخصصی پسماند کشور در گیلان

برای نخستین بار در کشور مرکز شتاب دهنده تخصصی پسماند با هدف کمک به حل مشکل پسماند توسط جوانان نخبه در شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل در استان گیلان راه‌اندازی شد.

به گفته عباس رنجی مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل ،  مرکز شتاب دهنده تخصصی پسماند را در استان گیلان راه‌اندازی شد که مراکز شتاب دهنده وظیفه تسریع و تسهیل را انجام می‌دهند و سازمانی هستند که با فراهم کردن خدمات حمایتی و کمک های مالی به استارتاپ ها کمک می‌کنند.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

وی با بیان اینکه این سازمان همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ های مستعد را برای سرمایه گذاری فراهم می کند، گفت: شتاب دهنده ها معمولا استارتاپ های شایسته “ایده قوی و کارکنان مستعد” را  وارد برنامه خود می‌کنند و طی زمانی کمتر از ۶ ماه آنها را تحت حمایت می‌گیرند که البته با توجه به نیازهای کسب و کار ممکن است در زمینه های مختلفی به آن ها ارایه شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبردان توسعه پارسی گیل درباره فعالیت مرکز شتاب دهنده تخصصی پسماند گفت: در این مرکز تیم ها محصولات مختلفی در زمینه پسماند تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تولید دستگاه پردازش قابلیت ضدعفونی زباله با هدف کاهش مخاطرات ناشی از زباله در این مرکز گفت: راکتورهای تولید سوخت با تادیه بین‌المللی، تولید مصنوعات بتنی و تبدیل زباله به خوراک دام از پسماندهای میوه و تره بار، هاظم دایجستر برای تولید انرژی از زباله های تر از جمله محصولات تولیدی در این مرکز است.

تولید مصنوعات بتنی با استفاده از پسماند

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راهبران توسعه پارسی گیل بیان داشت: با استفاده از پسماند می توان محصولات مختلفی از جمله مصنوعات بتنی شامل بلوک، جدول، نیوجرسی، لوله بتنی با ریجکت زباله تولید کرد و که این تولیدات در این شرکت انجام گرفته است.

رنجی مهمترین دغدغه شرکت های دانش بنیان عدم اعتماد مسئولان به جوانان است، افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های رفع معضل پسماند در گیلان بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان است.

در زمان حاضر در مجموعه پارسی گیل چهار شرکت در حوزه پسماندهای پزشکی، محصولات ضدعفونی کننده زباله، تولیدکننده مصنوعات بتنی و تبدیل زباله به خوراک دام فعالیت می‌کنند.

بازگشایی درهای کاروانسرای ۶۰۰ ساله گیلان به روی گردشگران

استان گیلان از دیرباز با توجه به جاذبه های زبیا و وجود آثار تاریخی و همچنین با داشتن طبیعت زیبا، مورد توجه گردشگران بود که یکی از بناهای تاریخی گیلان، کاروانسرای ۶۰۰ ساله تی تی در شرق این استان است که درهای این کارونسرا طی هفته گذشته به روی گردشگران باز شد.

کاروانسرای تی‌تی با قدمت ۶ قرن در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان که یکی از مجموعه ۵۶ کاروانسرای ایران و نماینده آتی میراث کشور برای ثبت جهانی است. نام این کاروانسرایِ برآمده از آجر، ساروج و سنگ های رودخانه ای، به دلیل قرارگیری در منطقه ای پرشکوفه، تی تی (در گویش گیلکی به معنای شکوفه) نام گرفته است و از قدیمی ترین بناهای سیاهکل محسوب می شود که در مسیر راه کاروانی دیلمان به لاهیجان قرار دارد.

کاروانسرای تی تی در مجاورت مسیر گردشگری سیاهکل به دیلمان در سمت راست رودخانه شمرود و محل تلاقی آب شمرود و باباکوه قرار گرفته و در گذشته مسیر تجاری و ارتباطی شرق گیلان به بخش مرکزی ایران بوده است.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

این بنا در اواخر دوران حکومت محلی کیایی که درعصر تیموریان در لاهیجان حکم می راندند ساخته شد؛ به عبارت دیگر قدمت این بنا به حدود ۶ قرن پیش باز می گردد و تا همین ۵۰ سال قبل یعنی تا زمانی که راه های ارتباطی فعلی ساخته نشده بودند و وسایل حمل و نقل اسب و قاطر جای خود را به وسایل موتوری و ماشین نداده بود، از کاروانسرا استفاده می شد.

کاروانسرا دارای حیاطی مرکزی ، ورودی هشتی مانند و دو ایوان در اطراف هشتی است و از ویژگی های معماری این بنا می توان گفت که این کاروانسرا از ۲ نوع کاروانسراهای برون شهری و دوایوانی است.

رکوردزنی واردات روغن خام خوراکی در بندرکاسپین

براساس گزارش سازمان منطقه آزاد انزلی در فروردین ماه امسال با پهلوگیری هفت کشتی تانکردار، ۳۵ هزار تن روغن خام خوراکی مورد نیاز واحدهای تولیدی کشور در این مجتمع بندری کاسپین تخلیه شد که رکورد تازه ای در این حوزه می‌باشد.

امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از شکسته شدن رکورد تخلیه کشتی تانکر حامل روغن خوراکی در مجتمع بندری کاسپین خبر داد و استمرار تأمین کالاهای اساسی کشور از این بندر را یکی از مهمترین اولویت های سازمان منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون هفت کشتی حامل روغن خوراکی خام در اسکله دلفین مجتمع بندری کاسپین پهلوگیری کرد که از آغاز فعالیت بندرکاسپین در سال ۹۷ تا کنون این رقم بی سابقه بود و با ورود این تعداد کشتی حجم واردات روغن از طریق مجتمع بندری کاسپین از مرز ۵۵۷ هزار تن نیز گذشت.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت بندر کاسپین تاکنون  ۱۱۲ فروند تانکر حامل روغن خام خوراکی در مجتمع بندری کاسپین پهلودهی شد که پس از تخلیه محموله توسط کامیون های تانکر به سراسر کشور صادر شد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود ۶۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن فله مایع و یک پست اسکله دلفین به عنوان زیر ساخت‌های بندری به منظور پهلوگیری کشتی های تانکر حمل مایعات در مجتمع بندری کاسپین، خاطر نشان کرد: یکی از مزیت های بندر کاسپین فاصله کم مخازن موجود تا اسکله های این مجتمع بندری است که به نوعی به عنوان یک مزیت رقابتی نسبت به سایر بنادر، موجب کاهش مدت زمان تخلیه کشتی های حمل روغن و هزینه های مربوط به آن شده است.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

افقی نزدیکی مجتمع بندری کاسپین به پایتخت و کارخانه های تولید روغن کشور را از مزایای ترانزیت از طریق این مجتمع بندری و همچنین کاهش هزینه های حمل کالا برای تجار عنوان کرد و یادآور شد: پیش از فروردین امسال، بیشترین تعداد کشتی تانکر تخلیه شده مربوط به خرداد سال گذشته بود که جمع تناژ آن ۳۱ هزار تن بوده است.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در ۲ بندر انزلی و کاسپین گفت: در روزهای گذشته ترانزیت مواد نفتی و سوخت نیز در مجتمع بندری انزلی به صورت حمل یکسره صورت گرفت و امیدواریم با تداوم ترانزیت سوخت از با سابقه ترین بندر شمال کشور، شاهد رشد درآمدهای ترانزیتی کشور باشیم.

بندرکاسپین در منطقه آزاد انزلی با سه پست اسکله فعال به عنوان یک بندر نسل سوم با مساحت پسکرانه عملیاتی و پشتیبان ۳۵۰ هکتار، با مساحت حوضچه آرامش ۲۲۰ هکتار و طراحی ۱۴ پست اسکله در فاز نهایی، دارای دو موج‌شکن به طول ۲.۶ کیلومتر است که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های با آبخور بالا را دارد.

منطقه آزاد انزلی با بهره مندی از ظرفیت های بندر کاسپین و مجتمع بندری انزلی  به عنوان دروازه تجارت دریایی ایران به اورسیا محسوب می شود و از سوی دیگر استفاده از مزیت‌های اوراسیا در شرایط تحریم می‌تواند فرصتی برای تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی کشور فراهم سازد و علاوه بر تامین نیاز کشور موجب رونق و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه خزر شود.

انتصابات جدید استاندار گیلان

با صدور احکامی از سوی استاندار گیلان؛ مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری، دو معاون فرماندار و پنج بخشدار منصوب شدند.

دکتر اسدالله عباسی با صدور حکمی جواد شفیعی‌ثابت را به عنوان مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری گیلان منصوب کرد.

استاندار گیلان همچنین با صدور احکام جداگانه‌ای؛ باقر باقرزاده را به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری شهرستان رودسر و فرشید تحویلداری را به عنوان معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان رضوانشهر منصوب کرد.

همچنین نماینده عالی دولت در گیلان با صدور احکامی؛ شهرام امانی را به عنوان بخشدار کرگانرود شهرستان تالش، علی فلاح را به عنوان سرپرست بخشداری اطاقور شهرستان لنگرود، احمد روانگرد را به عنوان سرپرست بخشداری کیاشهر شهرستان آستانه اشرفیه، سلیمان سخاوت نژاد را به عنوان سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان آستارا و فریدون بیت سعید را به عنوان سرپرست بخشداری خورگام شهرستان رودبار منصوب کرده است.

تامین ۱۰۰ درصد اعتبار مصوب پروژه‌ راه‌آهن رشت-کاسپین و آزادراه رشت

معاون وزیر راه و شهرسازی و  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تامین ۱۰۰ درصدی اعتبار مصبوب پروژه راه آهن رشت – کاسپین و باقیمانده آزاد راه رشت – قزوین در سفر رییس جمهور خبر داد و گفت: این پروژه تا پایان سال جاری بهره‌برداری می شوند

خیرالله خادمی در بررسی مشکلات و روند پیشرفت پروژه های مهم به‌ویژه پروژه های راه آهن رشت- کاسپین و  باقیمانده آزادراه رشت- قزوین با قدردانی از رئیس جمهور و استاندار برای تزریق مالی به موقع برای این پروژه ها افزود: این۲ پروژه در مصوبات سفر رئیس جمهور به گیلان لحاظ شد و به طور کامل اعتبارات مورد نیاز خود را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه تامین مصالح پروژه ها در استانهای شمالی دشوار است، اظهار داشت: در حال حاضر عمده این پروژه انجام شده و می توانیم در ماههای آینده شاهد اتصال دریای شمال به دریای جنوب و آخرین حلقه این کریدور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مسیر ترانزیت کالاها را از لحاظ هزینه و زمان کاهش می دهد، افزود: اهمیت این مسیر ریلی آنقدر زیاد است که تعدادی از کشورها نیز منتظر بهره برداری سریعتر از این مسیر هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خواستار همکاری مسئولان استان برای تهیه مصالح با کیفیت این پروژه برای اجرای آن در  زمان موعد شد.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

خادمی همچنین با اشاره به هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت۰- قزوین گفت:  حدود ۹۰ درصد این مسیر پل و تونل است که این امر در زمان بر بودن آن تاثیر داشته است .

راه آهن رشت – کاسپین- انزلی به عنوان ادامه طرح راه آهن قزوین – رشت – انزلی است که عملیات اجرایی آن از محل اعتبارات عمرانی ملی از سال ۹۸ شروع شده است.

راه آهن رشت -کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر است که در ۲ قطعه اجرایی می شود. قطعه نخست مسیر ریلی به طول ۱۷ کیلومتر و قطعه دوم ۱۸ کیلومتر  است .

اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

همچنین آزادراه رشت – قزوین به طول کلی ۱۳۷.۴ کیلومتر از مهمترین راه های کشور و بخشی از کریدور بین المللی شمال – جنوب است که به عنوان کوتاه ترین، ارزان ترین و مناسب ترین مسیر حمل کالا بین دو قاره آسیا و اروپا محسوب می شود که هشت کیلومتر آن که عمدتا پل و تونل است، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

آغاز بهسازی محل دفن زباله در سراوان رشت

پس از مشکلات پیش آمده از انباشت زباله در منطقه سراوان رشت و مسدود کردن راه توسط اهالی این منطقه مبنی بر عدم ورود کامیونهای حمل زباله ، شهردار رشت از آغاز عملیات سازماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان این شهر خبر داد.

سیدامیرحسین علوی اظهار داشت: پوشاندن مخزن دفن زباله و کنترل شیرابه با مصالح خاکی و آهک و ضدعفونی از جمله برنامه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه زباله در منطقه سراوان است که کاهش نفوذ آب باران به دفنگاه زباله و تولید شیرابه کمتر از جمله تاثیر عملیات بهسازی در دفنگاه زباله در این منطقه است.

علوی با بیان اینکه سمپاشی در محل دفن زباله سراوان رشت از برنامه‌های همیشگی شهرداری بوده و هست اظهار داشت: سمپاشی در پی اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات محل دفن زباله تنها چند روزی متوقف شده بود اما طی روزهای گذشته سمپاشی آغاز شده و ادامه دارد.

معذرت خواهی شهردار رشت از مردم سراوان

وی ضمن عذرخواهی از مردم منطقه سراوان رشت خاطر نشان کرد: با کمک هم و همراهی مردم مشکلات محل دفن زباله سراوان رشت را مرتفع خواهیم کرد.

شهردار رشت در ادامه با اشاره به سفر چند روز گذشته مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور به رشت افزود: این سفر با هدف پی‌گیری پروژه‌های مهم شهرداری رشت با اولویت پسماند و اختصاص اعتبارات لازم انجام شد.

عملیات سازماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان با هدف کنترل شیرابه و تکمیل پوشش از برنامه‌های شهرداری رشت قرار بود از پنجشنبه گذشته آغاز شود، اما به دلیل بسته بودن مسیر محل دفن زباله توسط مردم از امروز شروع شد.

رویدادهای مهم گیلان: سراوان همچنان بر پیشانی دغدغه گیلان

جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است.

دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت موجب اعتراضات مردمی می‌شود، اهالی سراوان رشت در سال های ۹۵، ۹۶ و ۹۸ در اعتراض به وضعیت نامناسب دفن زباله، راه عبور ماشین‌های حمل زباله را بستند اما هر بار با قول‌های مسئولان وقت دست از اعتراض کشیدند.

مصدومیت پنج نفر از نیروی انتظامی در درگیری سراوان

طی هفته گذشته مسئولان استان و شهرستان رشت بارها در این منطقه حضور یافتند و با صحبتهایی که انجام شد ، عصر پنجشنبه این راه بازگشایی شد اما هنگام بازگشایی نیز مشکلاتی به جود آمد که این امر باعث درگیری بین ماموران نیروی انتظامی با افرادی که سنگ پرانی می کردند، ایجاد شد که در این بین نیز، پنج مامور نیروی انتظامی مصدوم و ۲۲ نفر از عوامل درگیری دستگیر شدند.

به گفته سرهنگ رسول زاده معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان ، با سنگ پرانی و درگیری فیزیکی عده ای سودجو پنج نفر از کارکنان انتظامی مصدوم شدند که یک نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

وی با بیان اینکه پلیس از مطالبات به حق مردم حمایت می کند، براهمیت چاره اندیشی دستگاه های متولی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست تاکید دارد، افزود: کارکنان انتظامی برابر مصوبه شورای تامین استان در راستای ایجاد نظم و امنیت و همچنین برابر هماهنگی با مرجع قضائی، صبح امروز در محل سایت زباله سراوان حضور پیدا کرده و با همکاری بسیار خوب مردم فهیم بخش سراوان نسبت به بازگشایی ورودی سایت زباله اقدام کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان با قدردانی از همکاری بسیار خوب مردم فهیم بخش سراوان افزود: متاسفانه عده‌ای سودجو با سنگ پراکنی و درگیری فیزیکی قصد داشتند مانع بازگشایی سایت زباله سراوان برای بهسازی و انجام برنامه های تدوین شده، شوند که با هوشیاری و اشرافیت پلیس ناکام ماندند.