زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر
زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر
معین نیوز_زندگی دامداران عشایر و کوچ‌گر در مراتع زیبا و روستاهای مرتفع ییلاقی رضوانشهر؛ فراتر از ابر و مه همراه با تلخ و شیرینی‌های متعدد هر روح با ذوقی را وسوسه می‌کند.

به گزارش ایرنا، جاده های زیبای پره سر و پونل به سمت مناطق کوهستانی و پوشیده از جنگل، مسیرهای منحصر بفردی است که گردشگران و مسافران زیادی را در طول روز برای دیدن زیبایی های روستاهای ییلاقی رضوانشهر به این محور می کشاند. وجود زیبایی های کم نظیر در این جاده های توریستی و اتصال آن به مراتع و روستاهای ییلاقی بالا دست جایی که ابرها را زیر پای خودت احساس می کنی لذت سفر را برای گردشگران دو چندان می کن.

چشم اندازهای این منطقه ییلاقی شامل انبوه ابرها می تواند نویدی برای رونق صنعت گردشگری باشد و موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای بومیان و روستانشینان شود. وقتی جوش و خروش ابرهای مواج را در ارتفاعات منطقه جنگلی زندانه و جهانگیریه نظاره می کنی و اقیانوسی از توده‌های مه، که یکی از کم نظیرترین چشم‌اندازهای طبیعی ایران در این مناطق زیبا محسوب می شود.

زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر

ترسیم رویا گونه تصاویر این مناطق، ذهن طبیعت‌گردان را برای تماشای این مناظر هیجان‌زده می‌کند و وقتی خودشان را فراتر از ابرها می بینند جذابیت این سفر و گردش برایشان دوچندان می شود.

روستاهای ییلاقی و کوهستانی زندانه، جهانگیریه، یال آب، خمسه خوانی، دواچال، مینه خوار، صالح و ارده از مناطق زیبای رضوانشهر و پره سر محسوب می شوند که به دلیل مجاورت ۲ ناحیه کم فشار (جلگه ای) و پر فشار (کوهستانی) و به سبب اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف دما شاهد توده های ابر که به صورت سیال در ارتفاعات مختلف در حال فراز و فرود هستند و با خلق چشم اندازی منحصر به‌فرد یکی از جاذبه های اصلی غرب گیلان به شمار می روند، هستند.

جاده های پرپیچ و خم و چشم اندازهای بکر و چشمه سارها و آبشارهای متعدد و وجود ایلخی های اسب و رمه های گوسفند در دشت های مرتفع از دیگر جاذبه های این شهرستان است.

زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر

جذابیت های زندگی عشایری در این مناطق چون آسمان پرستاره است که با زرق و برق های زندگی شهری متفاوت بوده و عشق و شادابی در آن پیداست. هنوز برای نقل و انتقال لوازم و اساس زندگی از چهارپایان اعم از اسب و قاطر استفاده می کنند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر؛ بطور معمول در مناطقی مانند محدوده پونل به سمت اورما و شاله راه، پونل به سمت زندانه و سایر مناطق از قبیل جاده آبشار ویسادار پره سر به سمت ییلاقات برن و چروده، به دلیل اختلاف محسوس ارتفاع علاوه بر تغییرات مخصوص آب و هوایی، مجموعه کم نظیری از گونه های مختلف گیاهی و جانوری نیز وجود دارد.

زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر

فرامز آصفی گفت: اختلاف ارتفاع و شیب بالا در این زیستگاه ها سبب می شود پوشش منطقه طیف زیادی از گونه های علفی، بوته ای و درختچه ای را در خود جای دهد و در نتیجه امکان تماشای حیات وحش در بازه‌های مختلف سال فراهم شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر آن با متنوع کردن فعالیت های اقتصادی و ایجاد حس مشارکت میان روستاییان می توان بسیاری از مشکلات این سکونتگاه های در معرض مهاجرت را حل کرد.

زندگی فراتر از ابرها؛ در مراتع زیبای رضوانشهر

مه و امکان تماشای طیف گسترده ای از ابرهای جوشان یکی از مزیت‌های گردشگری کم نظیر رضوانشهر و پره سر است که این منطقه را از دیگر عرصه های طبیعی کشور متمایز می‌کند.

گنجشک سانان، سار، دارکوب، قرقاول خزری، کبک، فاخته(کوکو)، سینه سرخ، بلدرچین، کبوتر جنگلی، کلاغ، شاهین، قوش، قرقی، عقاب و جغد، از گونه های پرندگان و مرال، شوکا، گرگ، گراز، خرس، روباه، شغال، سمور، خارپشت، موش جنگلی و کوهی، خرگوش، گربه وحشی، گورکن از گونه های پستانداران ساکن این زیست بوم هستند.

درختان این جنگل ها از نوع مختلط پهن برگ حاشیه جنوب دریای خزر است که با آب و هوای نیمه مدیترانه ای و مرطوب سازگار هستند.

بلوط، توسکا، ممرز، افرا، انجیلی، زبان گنجشک، سرخدار، شمشاد، لرگ، لیلکی، آزاد، راش و انجیلی به عنوان مشهورترین درختان و ازگیل، زالزالک، زغال اخته، آلوچه وحشی، سیب های وحشی، انار، به، گیلاس، آلبالو، تمشک درختچه‌های این جنگل‌ها است.

رضوانشهر با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، دو بخش به نام های مرکزی و پره سر، ۱۲۰ روستا، دارای حدود ۶۰ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع می باشد و در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.