سر زمین‌های ما چه می‌شوند!
سر زمین‌های ما چه می‌شوند!
معین نیوز_یونس رنجکش/مدودف نائب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه از تغییر ماموریت این کشور در جنگ اوکراین خبر داد و آنرا بازپس‌گیری سرزمین‌های روسیه عنوان کرد...

مدودف نائب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه از تغییر ماموریت این کشور در جنگ اوکراین خبر داد و آنرا بازپس‌گیری سرزمین‌های روسیه عنوان کرد.

آنچه او بر زبان آورد برنامه بلند مدت این کشور برای حکمرانی جدید در پهنه جغرافیای جهانی و بازیگری در جهان قدرت امروز است که در کنار همپیمانان روسیه شکل خواهد گرفت.

نکته قابل توجه نقشه راه روسیه برای نفوذ در خاک سرزمینی از دست رفته‌ای است که در طول سه دهه گذشته به دلیل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شکل‌گیری جمهوری‌های خارج از سلطه و قدرت این کشور رقم خورده است.

حال که روسیه در صدد باز پس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته خود آن هم با گره زدن سرنوشت سایر کشورها بویژه ایران به این کشور است و همکاری با ایران را برای خود راهبردی تلقی بدون آن قادر به پیروزی در اوکراین و سایر حوادث نیست، پس زمان آن رسیده تا زمینه‌های بازپس گیری سرزمین‌های ربوده شده از کشور ایران در عهد نامه‌های گلستان و ترکمنچای در دوره جنگ‌های ایران و روسیه تزاری که زمان تعهدات آن هم سال‌ها است منقضی گردیده را هم به خاک مادری فراهم کند.

این سرزمین جدا مانده بویژه بخش‌های وسیع آسیای مرکزی و آذربایجان ریشه در تاریخ و فرهنگ و هویت ایرانی دارند که هر چند با سیم خاردار مرزهای جغرافیایی آن از سرزمین اصلی جدا افتاده آست اما پیوستگی جدایی ناپذیر از فلات و ژئو پلتیک فرهنگی ایران می‌باشند.

ایران در بازی قدرت روسیه امروز برگ برنده ویژه‌ای دارد که اگر بتواند از آن در زمان مناسب بهره‌مند شود خواهد توانست بخش ربوده شده سرزمین خویش را بازپس و دغدغه سیاست بازی‌های امثال علی اف را هم از سر دور کند.

اگر بسیار براین عقیده‌اند که در دوران جدید بازی‌های قدرت روابط ببن‌الملل در سمت درست تاریخ قرار گرفته‌ایم، پس از آن بهره‌مند شویم!

  • نویسنده : یونس رنجکش