سفر در معیت عفریت کرونا
سفر در معیت عفریت کرونا
معین نیوز_عفریت کرونا همچنان از لب دریا تا فراز کوهها در کمین قربانیان نشسته اما برخی افراد بی توجه به این خطر و توصیه پزشکان به در خانه ماندن و پرهیز از گرد هم آمدن ، سفر را به حضر و ایمن ماندن ترجیح می دهند .

فوت ۶۵۵ نفر بر اثر کرونا ؛ از کودک گرفته تا سالمند؛ ظرف تنها یک روز و اطلاع رسانی های مکرر و توصیه به در خانه ماندن نیز جلوی برخی عاشقان سفر را نمی گیرد و با هر تعطیلی دل به جاده می زنند به سوی استانهای  درگیر ویروس و تبعات آن عزیمت می کنند.

بر اساس آخرین آمار  اعلام شده از سوی جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا در گیلان ؛ از زمان اجرای طرح محدودیت تردد در ساعت ۱۲ بیست و چهارم مرداد ماه تا ساعت ۲۰،  بیست و پنجم مرداد ماه (طی ۲۴ ساعت) قریب به ۲۰ هزار دستگاه خودروی غیربومی توسط پلیس از ورودی های گیلان بازگردانده شدند که بیشترین تعداد خودروها مربوط به مسیر آزاد راه قزوین – رشت بوده است.

جدای  این آمار؛ صاحبان خودروهای غیر بومی بسیاری نیز قبل از مهلت آغاز اجرای طرح خود را به گیلان زساندند  و خطرات  بیماری به جان  خریدند و جریمه های میلیونی هم  پرداختند تا فقط به استان راه پیدا کنند.

مردم گیلان  از قدیم الایام به مهمان نوازی شهره هستند اما  تجربه نشان داده در این شرایط کرونایی، هر تعطیلاتی که بر قرار شده و  راهها در تعطیلات مسدود سازی نشدند ، بدنبال آن موج جدیدی از کرونا  گیلان و کشور را فرا گرفته است  و بر عکس در زمان اجرای محدودیت ها این بیماری کاهش یافته بنابر این در این برهه از هموطنان شان می خواهند که خطر را نه تنها برای خود و خانواده شان بلکه برای مردم این خطه نیز به  ارمغان نیاورند.

روز یکشنبه با اعلام تعطیلی ۶ روزه ، جاده های گیلان در حالی مملو از خودروهایی با پلاک غیر بومی شد که بیمارستان های گیلان دیگر جایی برای پذیرش بیماران کرونایی و غیر کرونایی جمعیت ساکن خودش را هم ندارد و بر اساس  دانشگاه علوم پزشکی گیلان تمامی بیمارستان های استان با ظرفیت کامل کار می کنند و طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴۰۰ بیمار جدید در استان بستری شده اند و تعداد بستری شدگان در بیمارستان های استان  از ۲ هزار نفر هم  فراتر رفته است.

در حال حاضر از بخشی از ظرفیت بیمارستان های دیگر که مختص حادثه دیدگان همچون تصادفات بوده نیز برای درمان بیماران کرونایی  استان استفاده می شود ؛ ضمن اینکه در حال حاضر در محدوده بیمارستان پور سینای رشت نیز بیمارستان صحرایی و موقت با ظرفیت ۶۰ تا یکصد نفر در حال ایجاد  است.

در عین حال، تمامی تخت های بیمارستان ولیعصر نیروی دریایی رشت  هم به بیماران کرونایی  اختصاص داده شده است و با این وضعیت باز هم عده ای  برای سفر به استان های گیلان و مازندران به هر شکل ممکن مصر هستند.

طی دو روز گذشته  همزمان با اجرای طرح مسدود سازی راهها و اصرار عده ای برای سفر و ورود به گیلان ویدئوهایی از درگیری مسافران با پلیس و فحاشی به ماموران که از مردم تقاضای بازگشت به مبداء شان را می کردند ، در فضای مجازی منتشر شد.

در  این ویدئوها برخی ادعای داشتن ویلا در گیلان و گذراندن تعطیلی را در آن مکان دارند و گاهی هم مسافران ویلا و مکانی ندارند اما می گویند که در فضای باز شب را می گذرانند و روزها هم در دل طبیعت تفریح می کنند و کاری به کسی ندارند.

در ویدیوئی نیز  یک راه فرعی مسدود سازی شده  را نشان می داد که تعدادی خودرو  در پشت آن ایستاده اند و گویا همچنان امیدوار به راه یافتن به استان هستند و  در همان حال خودرویی نیز تلاش می کند که از  باریکه بازی از کنار آن راه  مسدود شده  عبور کند که خودرویش گیر می کند و به سختی به عقب باز می گردد.

برخی مسافران نیز تصور می کنند که  تمامی پروتکل ها  را می توانند به طور دقیق رعایت کنند  که به طور قطع این امر امکانپذیر نیست ؛ چون کارشناسان بهداشت از خطر  انتقال ویروس ها و جهش آن از منطقه ای به منطقه دیگر هشدار می دهند.

از سویی چه کسی سفر می رود که در خانه بنشیند  اگر قرار به  ماندن در خانه بود که قصد سفری  در کار نبود ، حضور در بازار  و خرید  و در مکان های تفریحی  یکی از برنامه های معمول سفر است.

سفر در معیت عفریت کرونا

بازگرداندن قریب ۲۰ هزار دستگاه خودرو مسافران از ورودی های گیلان 

در همین ارتباط جانشین رئیس ستاد مقابله با کرونا در گیلان با اشاره به اعلام ممنوعیت تردد پلاک های غیر بومی از ساعت ۱۲ بیست و چهارم مرداد ماه تا پنجم شهریور ماه از سوی ستاد ملی کرونا گفت: نیروی انتظامی بر اساس مصوبات ستاد کرونا  ورودی های استان را مسدود کردند که البته با مقاومت هایی از سوی مسافران روبرو شدند و برای قانع کردن آنها جهت بازگشت آنها به مبداء شان فشار زیادی را نیز متحمل شدند .

محمود قاسم نژاد بیان داشت: بدنبال بی توجهی برخی به اعلام محدودیت ها ترافیک حدود ۶ کیلومتری در ورودی رودبار ایجاد شده بود اما پلیس تلاش کرد تا مردم را قانع کند تا به مبداء شان بازگردند و  البته اکنون ترافیک روان است ولی  چنانچه بازهم مسافرانی قصد ورود به استان را داشته باشند ، بازگردانده می شوند.

وی  با بیان اینکه کادر درمان مان خسته و بیمارستان های استان با تمام ظرفیت مشغول خدمت رسانی هستند ، از مردم خواست به اعلام محدودیت ها و توصیه های بهداشتی توجه کنند تا موجب قطع زنجیره کرونا و کاهش این بیماری شود .

وی خاطر نشان کرد: اگر از شرایط تعطیلات برای انجام سفر  استفاده شود و دوباره تجمع در مکان های مختلف داشته باشیم وضعیت مان بدتر خواهد شد.

قاسم نژاد با یادآوری اینکه مشاغل و ادارات از بیست و پنجم تا ۳۰ ام شهریور ماه تعطیل هستند، تصریح کرد: به غیر از گروههای اول مشاغل؛ گروههای دوم ، سوم و چهارم مشاغل بسته شده اند و فرمانداران بر رعایت این امر نظارت می کنند و تا کنون اصناف همکاری خوبی برای این امر داشته اند که امیدواریم با رعایت دقیق دستور العمل ها از سوی مردم  زنجیره کرونا قطع شود.

۳۷۷ بیمار بدحال در بیمارستان های گیلان بستری هستند

سفر در معیت عفریت کرونا

روزهای دشوار و تلخی در کشور سپری می شود و ناقوس مرگ هر روز در صدها نقطه کشور فقط برای از دست دادن بیماران  کرونایی به صدا در می آید ؛ این روزها مرگ چه آسان و عادی شده است. ِ

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز  با بیان اینکه آمار بیماران مبتلا به کووید ١٩ در این استان همچنان صعودی است، گفت: با بستری ۴۱۳ بیمار جدید ، تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ١٩ در این استان به ٢ هزار و ۶۶ نفر رسید.

دکتر انوش دهنادی مقدم افزود  : ۳۷۷ بیمار بدحال نیز در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند.

وی با بیان اینکه تخت های بیمارستانی با ظرفیت کامل در حال ارایه خدمات هستند، اضافه کرد: از آنجایی که تعداد تخت ها محدود است اکیدا توصیه می شود که پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا  را دقیق رعایت کنند.

اختصاص بیمارستان ولی‌عصر(عج) رشت به بیماران کرونایی

رئیس بیمارستان ولی‌عصر(عج) نیروی دریایی در رشت نیز به تازگی اعلام کرد که با آغاز پیک پنجم کرونا در گیلان این مرکز  با تعطیل کردن تمام بخش های خدماتی همچون جراحی غیر اورژانسی و درمانگاه تخصصی تمام تخت‌های بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص داده و در بخش  آزمایشگاهی خدمات ویژه ای از قبیل تست‌ خون ،تست سریع تشخیص کرونا، ارائه خدمات CCU و اسکن ریه از دیگر خدمات بیمارستان ولی‌عصر(عج) به بیماران کرونایی استان گیلان است.

ناخدا یکم سعیدی‌نیا به مقابله همه جانبه نیروی دریایی ارتش با ویروس کرونا اشاره و تصریح کرد : با همکاری فرماندهان منطقه چهارم دریایی انزلی، مرکز آموزش تخصص‌های دریایی رشت و مرکز آموزش تفنگداری منجیل ۳۵ کپسول اکسیژن به بیمارستان ولی عصر(عج) اختصاص داده شد.

تلاش مسافران برای ورود به گیلان

اکنون عده ای از مردم به هر نحوی می خواهند وارد استان شوند و  این اصرار آنقدر زیاد است که گویا اگر گیلان جزیره می بود با شنا خود را به این منطقه می رساندند  و گویی فوت هر ایرانی در ۲ دقیقه  بر اثر کرونا اصلا برای آنها مفهوم ندارد.

اما سفر با چه قیمتی ! به قیمت  ساعت ها رانندگی کردن به مقصد گیلان و در اواخر راه ، ساعت ها  گیر افتادن در ترافیک  و دست کم خرد شدن اعصاب و دوباره ناگزیر به برگشت .

این سفر  را مسافران با چه قیمتی حاضرند بخرند ؛ به قیمت جان خود و عزیزانشان  با بی مبالاتی ! بی توجهی به  ممنوعیت و اعمال جریمه  و پذیرش چندین میلیون تومان جریمه  .

در شیوع سویه دلتا که بسیار مسری تر از نوع های پیشین است کسی نمی تواند مدعی شود که  در شرایطی که به ظاهر سالم است ، کرونا ندارد  چه بسا که ناقل باشید و یا  بدلیل حضور در مکان های پر ازدحام خود و یا عزیزان تان به کرونا مبتلا شوید و این موضوع در حالیست که به گفته کارشناسان بهداشتی؛  مهمترین عامل جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در شرایط کنونی کشورمان که همگان واکسینه نیستند رعایت پروتکل های بهداشتی است .

هموطن! سفر با چه قیمتی  !