سهم مجلس در حمایت و کمک به هنرمندان چقدر است؟
سهم مجلس در حمایت و کمک به هنرمندان چقدر است؟
معین نیوز_هنرمندان حوزه‌های مختلف، روزهای سختی را سپری می‌کنند. وقتی فعالیت‌های آموزشی و عمومی در حوزه هنر تعطیل باشد، بیکاری و مشکلات اقتصادی گریبان هنرمندان را می‌گیرد و آنها انتظار دارند نهادهای قانون‌گذار نیز با حمایت‌ها از هنرمندان تا حدودی خسارت‌های وارده را جبران کنند.

به گزارش ایرناپلاس، سالن‌های تئاتر، سینماها، کنسرت‌ها و گالری‌ها ماه‌هاست که در حسرت حضور علاقه‌مندان هستند. گرچه این مراکز در برخی ماه‌ها تعطیل نبودند و فعالیت نصف ونیمه‌ای داشتند، اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نگرانی‌ها از ابتلا به کرونا، استقبال آنچنانی از این فعالیت‌ها نشده است.
به طور معمول این اتفاق، بیکاری بسیاری از فعالان این حوزه را دربر دارد. بسیاری از هنرمندان تئاتر در این روزها از بیکاری خود نگران بوده و معترض هستند. در سینما نیز هر چند که اکران‌آنلاین تلاش کرده جبران حداقلی باشد برای تعطیلی سالن‌ها، اما بسیاری از پروژه‌های تولید یا تعطیل شده‌اند یا به کندی کار خود را به پیش می‌برند. در این میان هنرمندان خواستار حمایت‌های دولت و دیگر نهادهای فرهنگی شده‌اند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حدی برای جبران این خسارات تلاش کرده اما این حمایت‌ها فقط برعهده این وزارتخانه نیست. بلکه نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی نیز باید نقش حمایتی‌ خود را به انجام برسانند. کمیسیون فرهنگی مجلس به طور تخصصی بررسی مسائل فرهنگی کشور را برعهده دارد.

درباره عملکرد این کمیسیون در روزهای سختی که هنرمندان سپری می‌کنند، با غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت‌وگو کردیم.
از این نماینده درباره عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبود شرایط هنرمندان در دوران شیوع کرونا پرسیدیم.

بین اعتبارها و انتظارها از مجموعه فرهنگی رابطه معناداری وجود ندارد
منتظری درباره عملکرد کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبود وضعیت هنرمندان به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این کمیسیون همزمان با شکل‌گیری مجلس یازدهم، اولویت را در درجه اول محورهایی قرار داد که در انتظارات رهبر معظم انقلاب بود که در مجلس نیز مطرح شد.
نکته‌ای که در بخش فرهنگ مورد انتظار رهبری است بحث طرح جمعیت و تعالی خانواده است. کمیسیون فرهنگی از بیش از یک ماه پیش برای این طرح وقت گذاشت و با توجه به طرحی که کلیات آن در مجلس دهم مطرح شده بود، دقیق بررسی شد. به لطف الهی طرح آماده و بعد هم به صحن علنی مجلس ارائه شد. به طور طبیعی در این طرح جمعیت و خانواده، بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلاتی که نسل جوان داشتند در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.
محور دوم بحث فضای مجازی و تقویت و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های داخلی است. این طرح نیز از انتظارهای رهبری به عنوان دومین اولویت در کوتاه‌مدت مطرح شده بود.

به گفته نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، محور سوم فعالیت این کمیسیون، بحث سبک زندگی است که هنوز به آن بخش ورود نکرده‌اند.

وی افزود: در کنار این فعالیت‌های اصلی، به طور طبیعی باید به بحث ارتقاء خط فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رفع مشکلات و موانع پیش‌روی اهالی فرهنگ و هنر و حتی ورزش توجه داشته‌ باشیم. لذا نخستین گام، نشست با وزارتخانه‌های مرتبطی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت ورزش و جوانان بود. در آن نشست‌ها ضمن ارائه گزارش کار، مشکلات و موانع پیش‌رو توسط وزیران و معاونینشان مطرح ‌شد و تبادل نظر شد.

منتظری ادامه داد: گام بعدی که در دستور کار کمیسیون قرار گرفت، بحث بودجه و اعتبارات فرهنگی بود. به طور قطع یکی از دغدغه‌های اساسی و مباحث جدی موسسه‌های فرهنگی، انجمن‌های هنری صنایع دستی، موسیقی، سینما، نمایش و … بحث اعتبارات است. واقعیت اینکه بین اعتبارات ما و انتظارهایی که از مجموعه فرهنگی داریم، رابطه معناداری وجود ندارد. باید تلاش کنیم اعتبارات این بخش تقویت شود. وزیر ارشاد گفتند سهم ما از بودجه عمومی کشور حدود نیم درصد از بودجه کل بوده که سهم زیادی نیست. به همین دلیل وزارتخانه‌ها مشکلاتی دارند.

گفت‌وگو با هیات رئیسه کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه بودجه
منتظری افزود: جلسه‌ای با حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه و معاونت‌های طرح و برنامه وزارتخانه‌هایی که با آنها در ارتباط بودیم را پیش‌بینی کردیم که بحث‌های خوبی نیز شکل گرفت. با توجه به اینکه در آستانه بودجه سال آینده هستیم و مجلس کم‌کم وارد این فصل می‌شود، تلاش شد راهکارهایی را از زبان شرکت‌کننده‌ها بشنویم و متخصصان و کارشناسان نقطه نظرات خود را ارائه کنند که به یاری خدا در بودجه سال آینده شاهد یک رشد قابل دفاعی از منابع و اعتبارات مورد نیاز باشیم.
بحث‌هایی که در کمیسیون در نظر است نشست با مسئولان  کمیسیون‌های بودجه و اقتصادی مجلس است. در آستانه تصویب بودجه سال آینده، کمیسیون تلفیق در مجلس شکل می‌گیرد. این کمیسیون‌ها در تقویت اعتبار و اینکه نوع نگاه بر فرهنگ تقویت شود و منزلت حوزه فرهنگ و هنر و ادب رشد پیدا کند، نقش مهمی دارند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نتیجه محسوس و عملی دیدارها و فعالیت‌های کمیسیون آماری ارائه نداد اما گفت:‌ برای نخستین بار نشست‌هایی با هیات رئیسه کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم که به تقویت منابع و اعتباراتی که داریم کمک کنند. در کنار این کارها، نشست‌های دیگری را با مراکز، موسسه‌ها و انجمن‌های مختلف فرهنگی هنری شروع کرده‌ایم. ضمن بازدیدهای مختلفی که از تماشاخانه‌های سطح شهر داشته‌ایم با هنرمندان صنایع دستی، عرصه سینما نیز دیدارهایی صورت گرفته است این روند کم‌کم ادامه دارد و رشد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی هم جزء ستاد ملی کرونا محسوب شود
ویروس کرونا نتایج مخرب اقتصادی بسیاری را برجا گذاشته است که در این میان هنرمندان نیز از اصنافی هستند که زیان‌های زیادی را متحمل شدند، تا جایی که بسیاری از هنرمندان بویژه فعالان حوزه تئاتر و سینما بیکار شده‌اند.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره راهکاری پیشنهادی برای حمایت از این افراد، گفت:‌ پیشنهادها برای حل مشکلات و مسائل، کار وزارتخانه‌های مرتبط بوده و وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است. حال اگر خلاء قانونی احساس شود، قوانین مزاحم و متضادی وجود داشته باشد مجلس بعد از پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی برای رفع آن مشکلات کمک می‌کند.

وی ادامه داد: بحث دوم، نظارات است. ما در این بخش مشکلات را شناسایی می‌کنیم. موانعی که وجود دارد در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و سپس رفع موانع شود. در نشستی که با وزیران مختلف داشته‌ایم یکی از بحث‌های جدی، بحث حمایت از هنرمندان در شرایط کنونی است. اعضای کمیسیون بسیار جدی و محکم از وزارتخانه‌های مرتبط خواستند گزارش خود را ارائه دهند و نسبت به برنامه‌های آینده نیز حساسیت بیشتری داشته باشند.
گزارشی که دستگاه‌های مختلف داشتند هر کدام به سهم خود، برخی حمایت‌ها و تسهیلاتی را برای هنرمندان عرصه‌های مختلف پیش‌بینی کرده بودند. این گزارش‌ها در نظر وزارتخانه‌های مرتبط بود. با این حال تقاضای اعضای کمیسیون این بود با توجه به حساسیت این بخش و شکنندگی عرصه هنر، موسیقی، سینما و … چتر حمایتی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان به ماه‌های پایانی کار دولت اشاره کرد و گفت: منابع و اعتبارات حوزه‌های فرهنگی در حد انتظار نیست. کمیسیون به آن اندازه‌ای که برایش مقدور بوده ورود و صحبت کرده و درخواست حمایت‌هایی بیشتری داشته است. حتی پیشنهادی در کمیسیون مطرح شد مبنی بر اینکه سهم، نقش و عنصر فرهنگ را در ستاد ملی کرونا تقویت کنیم. به این معنی که از ظرفیت‌های فرهنگ برای مدیریت کرونا و تقویت منابع استفاده شود. به همین دلیل  پیشنهادی در درون کمیسیون فرهنگی مطرح شد که با همکاری هیات رئیسه امکان آن فراهم شود که رئیس کمیسیون فرهنگی نیز جزء ستاد ملی کرونا محسوب شود. این بحث در حال پیگیری است اما در کل، کمیسیون در حد فرصتی که داشته به مباحث توجه کرده است.