سینماگر گیلانی مقام بهترین مستند ساز ژورنالیستی جشنواره بین‌المللی کاسپین بدون مرز را کسب کرد
سینماگر گیلانی مقام بهترین مستند ساز ژورنالیستی جشنواره بین‌المللی کاسپین بدون مرز را کسب کرد
معین نیوز_به گزارش معین نیوز، نادر معصومی عضو شورای راهبردی و برنامه ریزی دپارتمان رویدادسازی معین در هشتمین جشنواره بین المللی رسانه ای کاسپین بدون مرز بعنوان بهترین مستندساز ژورنالیستی معرفی شد.

بنا به ارایه گزارش تکمیلی دبیرخانه هشتمین فستیوال بین المللی رسانه و فیلم«کاسپین بدون مرز»۲۰۲۳ در آستراخان روسیه فدراتیو عنوان شد،سطح کیفی جشنواره و همایش های ویژه سالجاری بسیار بالا و کاربردی ارزیابی میشود و امسال مشارکت فعال کشورهای همسایه خزری در آستراخانسکایا، پیگیری نشست ها؛ سخنرانی ها و مصاحبه های تخصصی در پنل رسانه ای جشنواره تاثیرگذار و بسیار حرفه ای بوده.

در دیدارها و نشست های رسمی جشنواره آقای دکتر مهدی آکوچکیان سرکنسول کشورمان با ارایه سخنرانی موضوعی خود موارد راهبردی همچون ،همکاریهای مختلف ایران با استان آستراخان به ویژه در عرصه دیپلماسی عمومی با استفاده از ابزار رسانه را به عنوان ابزاری مؤثر جهت شناخت بیشتر مردمان دو کشور ایران و روسیه از یکدیگر برشمردند و پویایی فیلمسازان استانهای شمال ایران بویژه گیلان را ارزشمند و در راستای تبیین  بنیان‌های مشترک فرهنگی ، هنری،تجاری بین ملت های حاشیه دریای کاسپین عنوان کردند که ره آورد تاثیرگذار اخیر نمایش مستند «دریای مهر» که ویژه اشتراکات عمیق تاریخی،فرهنگی و تجاری گیلان با این استان جنوبی روسیه فدراتیو و آیین تجلیل از عوامل تولید مشارکتی اثر در موزه تاریخ و معماری آستراخان بوده که در راستای حرکت فرهنگی _ هنری بالنده روابط فی مابین و دیپلماسی عمومی بوده.

عواملی که در تولید این مجموعه همکاری داشته اند :

فرازهایی از سخنرانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در مراسم افتتاحیه همایش رسانه ای کاسپین _۲۰۲۳

در مراسم افتتاحیه همایش رسانه ای خزر ۲۰۲۳، سرکنسول کشورمان در آستراخان این همایش را محفلی پیشرو جهت طرح طیف وسیعی از موضوعات همکاری کشورهای حوزه کاسپین عنوان و سیاست اصلی خارجی و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را سیاست اولویت دهی به همسایگان عنوان نمود.

ایشان همچنین عرصه دیپلماسی عمومی را از این حیث واجد اهمیت بالایی دانسته و به موضوع شناخت ناکافی ملت‌های حاشیه دریای خزر از یکدیگر و به ویژه در قبال کشور ایران به عنوان مانعی در توسعه روابط اقتصادی اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مثبت و موثر برای رفع این مانع برشمردند.

در این افتتاحیه مقامات کشورهای فدراسیون روسیه، آذربایجان، بلاروس، قزاقستان و مقامات استانی آستراخان نیز هر یک در سخنانی بر اهمیت این رویداد تأکید و پیشنهادات، راهکارها و اهدافی را برای جلوگیری از هجمه رسانه ای غرب علیه کشورهای مستقل و مقابله با اخبار و اطلاعات ناصحیح منتشره در فضای مجازی و  تأسیسِ ساز و کار هم افزا در حوزه رسانه و دیپلماسی عمومی عنوان نمودند.

«کاسپین،گهواره تمدن کاسپین»موفق شد در مراسم اهدای جوایز برندگان مسابقه بهترین مجموعه فیلم مستند «کاسپین بدون مرز ۲۰۲۳» هشتمین جشنواره بین المللی رسانه ای کاسپین  در آستراخانسکایا روسیه فدراتیو  بعنوان جایزه بزرگ ، مقام اول جشنواره را از آن خود کند.

این دوره از جشنواره با حضور شرکت کنندگان رسانه ای،انتشاراتی،روزنامه نگاری،تلویزیونی کشورهای همسایه حوزه کاسپین با ارایه ۱۶۰ اثر تحت محوریت کاسپین بدون مرز در حوزه های متنوع و موضوعات مرتبط، آثار شرکت کنندکان پنج کشور حاشیه دریای کاسپین شامل ترکمنستان،قزاقستان،آذربایجان،ایران ، روسیه و کشور مهمان بلاروس و ازبکستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رادیو و تلویزیون کشور میزبان  و به نقل از روابط عمومی جشنواره مذکور، جایزه بزرگ این دوره مسابقه به مجموعه تلویزیونی «گیلان گهواره تمدن کاسپین» (ویژه مشترکات فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان)از ایران که به تهیه کنندگی خانم  الهه گل محمدی و پژوهش_کارگردانی نادر معصومی در سیمای امور استانها مستندسازی گردیده بود اهدا شد ، همچنین برندگان در پنج بخش رسمی دیگر «عکس خزر»، «انسان و دریا»، «کشف کشورهای خزر»، «کاسپین سرزمین سلامت» و «نگاه تازه» نیز مشخص و معرفی شدند و همزمان چند اثر روزنامه نگاری از کشورهای حاشیه کاسپین جوایز ویژه هیئت داوران را دریافت کردند.

این مسابقه توسط مدیریت فرماندار منطقه آستراخان روسیه فدراتیو با حمایت وزارت امور ایالتی منطقه و با مشارکت شرکت بین المللی LUKOIL در سپتامبر ۲۰۲۳ با حضور مهمانان و هنرمندان کشورهای همسایه کاسپین  مدیریت و اجرا میشود.

نادر معصومی که خود از طراحان و برگزار کنندگان سه دوره جشنواره ملی «کاسپین،دریای دوستی» در دهه ۹۰ بود بصورت جدی بهمراه تیم پژوهشی و تولیدی خود طی دو دهه با رویکرد مستند سازی پیرامون فرهنگ مشترک با کشورهای حوزه تمدنی و فرهنگی ایران به تولید و خلق آثار مجموعه عکس و فیلم های مستند پرداخته و از سال گذشته در دپارتمان رویدادسازی روزنامه سراسری معین با پشتیبانی و مشارکت همه جانبه دکتر یونس رنجکش مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه معین سلسله تورهای تخصصی عکاسی بندر تا بندر با موضوع بنادر تاریخی استان گیلان و تور عکاسی خبری بوم تا بوم با رویکرد بوم منظرگردی ،شناخت و مطالعه بصری گردشگری بوم شناسانه در دست اجرا دارد.

تعدادی از همکاران تخصصی وعوامل سازنده مجموعه مستند «گیلان،گهواره تمدن کاسپین» که در تلوبیون
https://telewebion.com/episode/0x528701c برای تماشا در دسترس علاقمندان میباشد به قرار زیر اند:

پژوهش و کارگردانی: نادر معصومی
تهیه کننده و مجری طرح: الهه گل محمدی
آهنگساز : مسعود دلجو ، مهراب مسرور
تصویربرداری: مهدی پژمان
علیکم: ایرج قادری،دانیال شفیعی و مهرداد گرامی
طراح صحنه: ادنا راستی مهر
تدوینگر: علیرضا والی نژاد ، محمود نوابی
جوینده متن: مهرداد اثیمی،فرشته ربیعی
راویان و کارشناسان مجموعه:
دکتر عباس پناهی،دکتر مرضیه بایراموو،دکتر امران عسگروف، دکتر هاشم موسوی،دکتر کاظم فلاحی،دکتر حمید امیدی ، دکتر شهلا نعمتیان،دکتر رضا صورتی ، مهندس عدیل سروی،دکتر هادی تیزهوش و دکتر یونس رنجکش…