شالیکاران گیلان به خزانه گیری طبق تقویم زراعی توجه کنند
شالیکاران گیلان به خزانه گیری طبق تقویم زراعی توجه کنند
معین نیوز_معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان از شالیکاران استان خواست تا خزانه گیری برنج را بر اساس تقویم زراعی انجام دهند.

سید علی موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تقویم زارعی خزانه گیری برنح در استان گیلان از هفدهم ماه جاری آغاز می شود بنابراین شالیکاران به این تقویم زراعی توجه کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ درصد  از ۲۳۸ هزار هکتار  اراضی شالیزاری استان گیلان شخم اولیه شده، خاطر نشان کرد: شخم اولیه شرایط مطلوب را برای رشد و نمو گیاه فراهم می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان بیان داشت: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌ جویی در میزان مصرف آب و کاهش جمعیت برخی آفت‌ های برنج و غنی سازی خاک از جمله فواید شخم اولیه است.

وی با اشاره به اقدامات جهادکشاورزی در فصل زراعی جدید و توزیع دو هزار و ٢٠٠ تن بذر مادری و گواهی شده برنج خاطر نشان کرد: فصل زراعی گذشته یک هزار و ۴۰۰ تن بذر گواهی شده توزیع شده بود که پیش بینی می شود سال آینده سه هزار و ٢٠٠ تن توزیع شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان از شالیکاران خواست تا نسبت به پاکسازی انهار و زهکشی مزارع سنتی و ضدعفونی بذر اقدام کنند.

استان گیلان  ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که  ۲۳۸ هزار هکتار آن  اراضی شالیزاری است. ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.