صادرات و واردات هر دو با همدیگر باید رشد کنند
صادرات و واردات هر دو با همدیگر باید رشد کنند
معین نیوز_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ارز خارج از کشور کارکرد دارد و نباید آن را مانند کالا در داخل کشور بفروشیم.

لطف‌الله سیاهکلی عصر یکشنبه  در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در یک اقتصاد سالم هم باید صادرات افزایش داشته باشد و هم واردات و بنابراین افزایش واردات به هیچ‌وجه عیب نیست.

وی با بیان اینکه واردات را بد تعریف می‌کنیم، اضافه کرد:‌ صادرات و واردات یک‌کلیدواژه است و بنابراین صادرات و واردات به صورت جدا نداریم. اگر این ۲ واژه را از هم جدا کنیم، حتما اشتباه کردیم و این کار در کشور اتفاق افتاده است. این اشتباه آنقدر بزرگ انجام شده که حتی ارز آن را به دولت می‌دهیم تا دولت توزیع کند.

سیاهکلی ادامه داد: در صورتی که ارز واسط بین صادرات و واردات است و این ارز به داخل کشور هیچ‌ ربطی ندارد و نباید به درون کشور بیاید. وقتی واردات ما تعریف شده و می‌دانیم چه کالاهایی باید وارد کنیم، چرا به صادرکنندگان اجازه نمی‌دهیم کالا وارد کنند؟

اینکه صادرکننده ارز را تحویل بدهد و بعد در نوبت خرید قرار بگیرد، غلط است. چرا که صادرات و واردات را جدا تعریف می‌‌کنیم. وی با بیان اینکه صادرات و واردات هر دو با همدیگر باید رشد کنند، یادآور شد: متاسفانه ما در کشور نمی‌توانیم تنظیم‌ بازار کنیم و به جای آن یقه صادرکننده را می‌گیریم. در همین قزوین ۲ سال پیش کسی که تخم مرغ صادرات می‌کرد را می‌خواستیم در گونی کنیم.

در حالی که بازار کشف کرده و سهم بازار برای ما گرفته است. چون تخم مرغ در کشور کم شده، به او می‌گوییم چرا صادر می‌کنید این درست نیست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هر تولیدکننده باید از ابتدای تولید سهم صادرات داشته باشد، گفت: یعنی یک‌ تولیدکننده باید حداقل ۲۰ درصد از تولیدش را اجباری صادر کند. تنظیم‌ بازار مربوط به دولت می‌شود، نه صادرکننده و صادرکننده مسئول تنظیم‌ بازار نیست و این مسائل ما را دچار بحران کرده است. سیاهکلی افزود: ارز خارج از کشور کارکرد دارد و نباید آن را مانند کالا در داخل کشور بفروشیم.

نباید این فاصله فکری بین مدیران و صادرکنندگان وجود داشته باشد. وقتی با صادرات به عنوان ضدارزش نگاه می‌کنیم، جلوی آن می‌ایستیم.