ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تغییر حکم جنجالی ویلموتس
ضرورت استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای تغییر حکم جنجالی ویلموتس
فیفا در حکمی ناعادلانه فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت بیش از ۶ میلیون یورو غرامت فسخ قرارداد با مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران محکوم کرد. موضوعی که ضرورت دارد تا مسوولان مربوطه از همه ظرفیت‌های حقوقی و اجرایی کشور برای تغییر و شکسته شدن آن استفاده کنند.

فدراسیون فوتبال ایران باید در پرونده شکایت مارک ویلموتس مبلغ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به مربی بلژیکی پرداخت کند. فردی که تنها ۶۰ روز و به اندازه ۶ بازی هدایت تیم ایران را بر عهده داشت و در همین ۶ بازی ۲ باخت مقابل بحرین و عراق تجربه کرد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به ابعاد مختلف این قرارداد پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ایران محکوم به پرداخت ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو جریمه فوتبالی

روزنامه اعتماد در گزارشی می نویسد: ساده‌انگارانه‌ است اگر تصور کنیم با مشکلی «فوتبالی» مواجهیم و باید آن را «فوتبالی» حل کنیم. پرداخت بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان به یک مربی بی‌مصرف نه تنها فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بلکه می‌تواند، مجموعه دولت را تحت‌الشعاع قرار دهد. البته نباید یادمان برود که ما پیش از این دو میلیون یورو به ویلموتس داده بودیم و اگر مبلغ جریمه‌ای که فیفا برای‌مان در نظر گرفته را هم بپردازیم، رقم پرداختی‌های فدراسیون فوتبال ایران به بدترین مربی تاریخش می‌شود ۸ میلیون و ۲۰۰هزار یورو. ضرب و تقسیم و تبدیل کردنش به ریال با شما. فکر کردن اینکه با این پول چه‌ کارهایی می‌شد در این کشور انجام داد، چه برنامه‌هایی را به سرانجام رساند و چقدر به پیشرفت فوتبال کمک کرد هم با شما. فقط بد نیست بدانید، کل بودجه ورزش ایران در سال ۹۸ چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

تاراج بلژیکی و حال ناخوش فوتبال

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم نادر فریادشیران کارشناس فوتبال نوشت: فوتبال ایران حال خوبی ندارد و امروزه بدترین روزهای خود را سپری می‌کند آرای فیفا یکی پس از دیگری، چه در خصوص تیم‌ملی و چه در خصوص تیم‌های باشگاهی برضد فوتبال ایران صادر می‌شود. حال بد امروز فوتبال ایران نتیجه دخالت دلالان خارجی و داخلی است.  دلالان کاری کردند کسانی که کاربلد و انسان‌های درستی بودند خانه‌نشین شوند. امروز کسانی که به فکر فوتبال و دلسوز ورزش کشور بودند، کجا هستند؟ شما اگر بدهی‌های تیم‌های باشگاهی را هم به این جریمه ۱۷۰ میلیاردی اضافه کنید به مرز ۱۰۰۰ میلیارد هم می‌رسد. چه کسی جوابگوی این مشکلات ناشی از فاجعه ویلموتس است؟ در حال‌حاضر برای فدراسیون روشن است کسی که می‌خواهد رئیس فدراسیون شود باید فقط ۴۰۰ میلیارد آورده مالی برای فدراسیون داشته باشد تا جریمه‌های فیفا را پرداخت کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می آورد: طبیعتا اگر پولی هزینه می‌شود باید برای استفاده از خدمات طرف مقابل و نهایتا حصول موفقیت باشد. ما اما در پروژه ویلموتس با یک شیاد تمام‌عیار مواجه بودیم؛ کسی که کمترین تلاش و انرژی برای کارش به خرج نداد، مجموع دوران حضورش در ایران بیش از یک ماه نشد، بدترین نتایج ممکن را به‌دست آورد و ضمن دریافت دستمزدی بسیار بالا، حالا سنگین‌ترین مجازات تاریخ فوتبال ایران را هم متوجه فدراسیون کرده است؛ ۱۶۵ میلیارد تومان غیر از آنچه پیش از این گرفته است! بعد از ابلاغ حکم فیفا، سیل اظهارنظرها در مورد لزوم برخورد با مسببان عقد این قرارداد ناشیانه مطرح شده است. در مورد این خسران حیرت‌آور، هر چه بگوییم کم است و آتش جان را سرد نمی‌کند. مقصود این مطلب اما چیز دیگری است؛ برشمردن خسارت‌های بالقوه و بالفعلی که همکاری با مربی بلژیکی به فوتبال ایران وارد کرد. متاسفانه هنوز ضررهای احتمالی بیشتر در راه است.

خبرگزاری ایلنا در یادداشتی به قلم رسول باختر، حقوقدان ورزش می نویسد: مذاکرات اولیه و نگارش پیش‌قرارداد در حقوق فوتبال از اهمیت بسیاری برخوردار است. همین مذاکرات می‌توانند نقش بسیار مهمی در اجرا و یا حل اختلافات داشته باشند. باید به زمان مذاکرات برویم و ببینیم آیا این مذاکرات به نحو صحیح صورت گرفته‌اند؟ آیا طرف ایرانی تجربه و توان علمی مذاکره با سرمربی را داشته است؟ چه کسانی دخیل در مذاکرات بوده‌اند؟ علت انتخاب آقای ویلموتس فقط بحث فنی بوده؟

همه به دنبال مقصر پرونده ویلموتس

روزنامه آرمان ملی در گزارشی می آورد: رأی چند صدمیلیاردی فیفا علیه فدراسیون فوتبال کشورمان در پرونده «ویلموتس» باعث شده تا کارشناسان ورزشی، مدیران سابق و البته نمایندگان مجلس واکنش نشان داده و به‌دنبال معرفی مقصر در این پرونده باشند. مصطفی هاشمی‌طبا درباره قرارداد «مایک ویلموتس» با فدراسیون فوتبال ایران و محکومیت ۶ میلیون یورویی در این قرارداد اظهارکرد: در انعقاد این قرارداد همه‌چیز اشتباه بوده است وقتی رئیس فدراسیون فوتبال ایران سریع به یک کشور دیگر می‌رود و در آنجا با مربی قرارداد می‌بندد حتما اشکالی وجود دارد به نوعی آقای تاج مجبور بوده است که این قرارداد را ببندد. تاج یا از طرف خودش یا از طرف دیگران تحت فشار بود که هرچه سریعتر این قرارداد را منعقد کند. بنابراین از ابتدای کار همه‌چیز اشتباه بود و اشتباه هم پیش رفت.

آغاز تحقیقات درباره قرارداد جنجالی ویلموتس

خبرگزاری ایسنا در گزارشی می نویسد: قرارداد جنجالی فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی قوتبال ایران تاکنون حدود ۹ میلیون یورو برای فوتبال ایران هزینه در بر داشته است. مربی که با نتایج نه چندان خوب و حضور اندک در کشور، خسارت فراوانی را به فوتبال ایران وارد کرده است. ورود جدی نهاهای نظارتی به موضوع قرارداد ویلموتس پس از آن اتفاق افتاد که کمیته انضباطی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در حکمی فوتبال ایران را ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو جریمه محکوم کرد. نهادهای نظارتی که پیش از این به موضوع قرارداد ویلموتس ورود کرده بودند، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در اولین گام با احضار تعدادی از مطلعین و مرتبطین پرونده، روند تازه‌ای را برای پیگیری قضایی این موضوع آغاز کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت تا بر این اساس مدیران و متهمان اصلی انعقاد قرارداد عجیب فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس پاسخگوی سومدیریت‌هایشان باشند.

رسانه‌های اصولگرا

پرونده ویلموتس

روزنامه جوان در گزارشی آورد: همه چیز آماده است و دیگر جای بهانه‌ای نیست، حالا همه منتظر دادگاه علنی متهمان پرونده ویلموتس هستند، با حکم فیفا، فدراسیون فوتبال کشورمان را به پرداخت ۶ میلیون و ۴۴۳ هزار یورو معادل ۱۷۰ میلیارد تومان محکوم کند، آن هم برای تنها یک ماه حضور در ایران. این رقم را جمع کنید با ۲ میلیون یورویی که پیش از این به ویلموتس پرداخت شده بود تا عمق فاجعه بیشتر شود؛ یک فاجعه ۸ میلیون یورویی که حالا طبق خط و نشان نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی، متهمان آن قرار است به دادگاه فراخوانده و به اشد مجازات محکوم شوند.

خبرگزاری تسنیم در گفت و گو با همایون شاهرخی نوشت: در فوتبال ایران بسیاری از باشگاه‌ها بر اثر سوء مدیریت بدهکار هستند و حالا فدراسیون هم در مورد قرارداد ویلموتس با این وضعیت مواجه شده است. اکنون اما فدراسیون فوتبال اسیر پرونده‌ای به مراتب بزرگتر شده است. پرونده‌ای که مارک ویلموتس توانسته فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت ۶ میلیون ۱۳۷ هزار و ۵۰۰ یورو و ۵ درصد غرامت محکوم کند. مجموع این رقم در کنار ۵ هزار فرانک هزینه دادرسی ۶ میلیون و ۴۴۹ هزار یورو می‌شود یا به عبارت دیگر فدراسیون فوتبال با قیمت روز بازار ارز در ایران، باید ۱۷۰ میلیارد تومان به این مربی بپردازد.

پیگیری قضایی پرونده ویلموتس

خبرگزاری فارس در گفت و گو با علی کریمی‌فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آورد: افکار عمومی به‌ویژه فوتبال دوستان از صدور حکم محکومیت میلیاردی کشورمان در پرونده “ویلموتس “عمیقا  متاثر و نگران شده‌اند. عدالت حکم می‌کند عاملان بروز خسارت میلیاردی به ورزش کشور تمامی غرامت و جرائم مربوطه را از حساب خود پرداخت کنند. وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، امورخارجه و دادگستری باید در حرکت هماهنگ این پرونده را در مراجع مسؤول بین‌المللی پیگیری کنند.

پایگاه خبری صراط نیوز در گزارشی می نویسد: قرارداد جنجالی فدراسیون فوتبال ایران با مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی قوتبال ایران تاکنون حدود ۹ میلیون یورو برای فوتبال ایران هزینه در بر داشته است. مربی که با نتایج نه چندان خوب و حضور اندک در کشور، خسارت فراوانی را به فوتبال ایران وارد کرده است. هادهای نظارتی که پیش از این به موضوع قرارداد ویلموتس ورود کرده بودند، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد در اولین گام با احضار تعدادی از مطلعین و مرتبطین پرونده، روند تازه‌ای را برای پیگیری قضایی این موضوع آغاز کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت تا بر این اساس مدیران و متهمان اصلی انعقاد قرارداد عجیب فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس پاسخگوی سومدیریت‌هایشان باشند. حراست وزارت ورزش با تایید این موضوع تاکید کرد که با تمام متخلفان قرارداد مذکور در هر سطحی برخورد خواهد شد و در این راه نیز از هیچ کوششی برای شناسایی متخلفان اصلی و احقاق حق نسبت به فوتبال کشور دریغ نخواهد شد.

محکومیت در قرارداد ویلموتس

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت:  ۱۷۰ میلیارد را چطور می‌نویسند؟ مسلماً وقتی کار دست کاردان نباشد، مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود که کوتاه مدت یا بلندمدت است. پس از رأی فیفا به سود مارک ویلموتس در پرونده شکایت این مربی علیه فدراسیون فوتبال ایران، بار دیگر باید به نکاتی توجه کرد که گاف‌های تاریخی است.

روزنامه کیهان در گزارشی آورد: حالا و پس از گذشت چند ماه انتظار، روز گذشته حکم فیفا درخصوص پرونده شکایت ویلموتس صادر شد؛ حکمی ‌عجیب که سنگین‌ترین شکست حقوقی تاریخ فوتبال ایران را رقم زد و خطر محرومیت از رقابت‌های بین‌المللی را بیخ گوش فوتبال ایران نهاد! طبق رأی فیفا فدراسیون باید ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو (رقمی معادل ۱۶۷ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان) به سرمربی طمعکار بلژیکی پرداخت کند. علاوه ‌بر این، ویلموتس دو میلیونی یورو (معادل ۵۴ میلیارد تومان) پیش از ‌ترک ایران از فدراسیون فوتبال دریافت کرده است. بر همین اساس بود که فعالان فضای مجازی روز گذشته در مواجهه با فساد و دست‌اندازی به بیت‌المال، دست به توئیت شدند.