ضرورت لغو تحریم‌ها؛ نگاه رسانه‌های غرب به سخنرانی آیت‌الله رئیسی
ضرورت لغو تحریم‌ها؛ نگاه رسانه‌های غرب به سخنرانی آیت‌الله رئیسی
معین نیوز_سخنان آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران که سه‌شنبه شب در آغاز هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت ویدیو کنفرانس بیان شد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های مطرح جهان داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مطرح ترین رسانه غربی انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی زبان، بیش از هر بخش دیگر از سخنان آیت الله رئیسی، محورهای مرتبط با ضرورت لغو تحریم های ظالمان علیه ملت ایران را برجسته کردند و اینکه گفت و گویی مفید خواهد بود که به لغو تحریم ها منجر شود.

خبرگزاری “رویترز” این بخش از سخنان ریاست جمهوری که “ایران خواهان مذاکرات هسته‌ای است که منجر به لغو تحریم های آمریکا شود” را محور گزارش خود قرار داد.

خبرگزاری رویترز در این گزارش عنوان کرد: رئیس جمهوری ایران طی سخنانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران خواهان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با قدرت های جهان است که منجر به برداشته شدن تحریم های آمریکا شود.

رئیسی در این سخنان گفت: جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را مفید می داند که نتیجه نهایی اش لغو همه تحریم های ظالمانه (تحریم های آمریکا) باشد.

در ادامه این گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: این اظهارات رئیس جمهوری ایران در حالی مطرح شد که ایران و آمریکا در ماه آوریل مذاکرات غیرمستقیم خود را در وین با هدف نجات توافق هسته‌ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از انتخابات ایران متوقف شد.

ابراهیم رئیسی در ادامه این سخنان خود همچنین به موضع رسمی ایران که سالهاست مطرح بوده، اشاره کرد و گفت: تسلیحات هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی و سیاست بازدارندگی ما ندارد.

خبرگزاری رویترز در ادامه عنوان کرد، همزمان با این سخنان ابراهیم رئیسی، تهران اعلام کرد که مذاکرات هسته ای در یون ظرف هفته های آینده از سرگرفته می شود.

رئیس همچنین افزود: از کاپیتال تا کابل یک پیام برای جهان مخابره می شود و این بوده که نظام سلطه آمریکا بی اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج.

خبرگزاری “آسوشیتدپرس” نیز طی گزارشی ضمن بازتاب دادن سخنان رئیس‌جمهوری کشورمان در این نشست مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت از سیاست های آمریکا انتقاد کرد.

در ادامه این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است: رئیس‌جمهوری جدید ایران تحریم های آمریکا علیه کشورش را به عنوان مکانیزم جنگ از سوی واشنگتن خواند و از آن به شدت انتقاد کرد.

آسوشیتدپرس در این گزارش خود عنوان کرد: ابراهیم رئیسی در این سخنرانی خود گفت که تحریم روش جدید آمریکا برای جنگ با ملت هاست. رئیس جمهوری ایران در ادامه گفت که این تحریم های اقتصادی علیه ایران طی دوران همه گیری کرونا  برابر است با ” جنایت علیه بشریت”.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش خود به دیگر بخش های سخنرانی ابراهیم رئیسی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که رئیس‌جمهوری ایران همچنین به هجوم اوایل ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا از سوی حامیان دونالد ترامپ و صحنه های هولناک ماه گذشته در فرودگاه کابل که مردم افغان از هواپیمای آمریکایی به پایین پرتاب شدند، اشاره کرد و گفت: از کاپیتال تا کابل  یک پیام اشکار برای جهان مخابره شده اینکه سیستم هژمونی آمریکا هیچ اعتباری نه در داخل آمریکا و نه در خارج ندارد.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از این سخنرانی اش گفت که آمریکا از عراق و سوریه خارج نمی شود بلکه اخراج می شود.

در ادامه این گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است: به رغم انتقادهای ابراهیم رئیسی از سیاست های آمریکا، به نظر نمی رسید که وی مخالف بازگشت به مذاکرات هسته ای باشد چون گفت که ایران مذاکره ای را مفید می‌داند که نتیجه نهای اش لغو همه تحریم ها باشد.

تارنمای شبکه “بلومبرگ” نیز ضمن بازتاب دادن سخنرانی رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد: رئیس جمهوری ایران تحریم ها علیه تهران را تسلیحات جدید جنگی آمریکا توصیف کرد.

در این گزارش بلومبرگ آمده است: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران گفت که واشنگتن از تحریم ها به عنوان ابزار جدید جنگی استفاده می کند. رئیسی طی سخنرانی خود در گردهمایی سالیانه رهبران جهان در نیویورک گفت که کشورش هرگز نمی تواند به واشنگتن پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ اعتماد کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی در این رابطه عنوان کرد: رئیس‌جمهوری جدید ایران طی سخنانی برای مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اعلام حمایت از احیای توافق هسته ای کشورش با قدرتهای جهان، از سیاست های آمریکا انتقاد کرد.
رئیسی در این سخنرانی از واشنگتن خواست به وعده‌هایش برای پایان دادن به تحریم ها علیه ایران تحت برجام عمل کند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را مفید می داند که نتیجه نهایی آن لغو همه تحریم‌های ظالمانه باشد.
در ادامه این گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: این اظهارات رئیس‌جمهوری ایران در حالی مطرح شده است که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با میانجی گری اتحادیه اروپا از ماه ژوئن و پس از  ماهها مذاکره متوقف شده است.
رئیسی در این سخنرانی به موضع ایران در مورد ممنوعیت استفاده از تسلیحات هسته ای اشاره کرد و گفت: تسلیحات هسته ای جایی در دکترین دفاعی و سیاست بازدارندگی ما ندارد.
تارنمای سازمان ملل نیز در گزارشی به سخنرانی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره و عنوان کرد: ابراهیم رئیسی حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه را به عنوان ” فقدان عقلانیت”  از سوی واشنگتن توصیف کرد که برای “مردم مظلوم از فلسطین تا یمن، سوریه و افغانستان و حتی مالیات دهندگان آمریکایی زیان آور بوده است.
رئیس‌جمهوری ایران در ادامه خاطر نشان کرد که تحریم‌ها علیه ایران، روش جدید جنگ آمریکا با ملت‌هاست. وی تحریم‌ها علیه کشورش از جمله تحریم‌های دارویی را به ویژه در دوران همه گیری کرونا، “جنایت علیه بشریت” توصیف کرد.

به گزارش رادیو فرانسه، آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سخنان خود که به شکل ویدئو در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، تاکید کرد که «سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، حرمت تولید، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمی است و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران ندارد». وی آمادگی ایران را برای انجام گفت و گوهایی که به «لغو تحریم‌ها»  بیانجامد اعلام داشت.

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران در عین دفاع قاطع از تمامی حقوق و منافع ملت ایران، ‌به دنبال همکاری و همگرایی گسترده اقتصادی و سیاسی با جهان است».

ابراهیم رئیسی، آمادگی ایران را برای «تعامل موثر با همه کشورهای جهان» اعلام کرد و با اشاره تلویحی به گفتگوهای وین که دیگر طرفین برجام در انتظار از سرگیری آن هستند، گفت «جمهوری اسلامی ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.»

روزنامه فرانسوی لوفیگارو با اشاره با سخنان رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در جریان تداوم مذاکرات هسته ای گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.»

به نوشته لوفیگارو، رئیس جمهوری ایران در سخنان خود به سرعت به آمریکا رسید و تصریح کرد: «در سال گذشته، دو تصویر تاریخ‌ساز شد: ۶ ژانویه که کنگره آمریکا مورد هجوم مردم آمریکا قرار گرفت، و در اگوست که مردم افغان از هواپیمای آمریکایی به پایین پرتاب شدند. از کپیتال­ تا کابل یک پیام به جهان مخابره می‌شود و آن: نظام سلطه آمریکا بی اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج.»

این روزنامه فرانسوی همچنین در ادامه بارتاب سخنان رئیس جمهوری ایران افزود: جمهوری اسلامی پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، به وعده های آمریکا اطمینان ندارد.

روزنامه فرانسوی لانوول تریبون نیز به نقل از آیت الله ابراهیم رئیسی نوشت: امروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، بطور کامل شکست خورده است. با این حال، ‌ سیاست ظلم حداکثری هنوز رها نشده است.

این روزنامه فرانسوی به نقل از رئیس جمهوری ایران افزود: مقاومت هوشمند و پویای جمهوری اسلامی، برآمده از عقلانیت راهبردی است.

روزنامه کانادایی لاپرس نیز نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای تداوم روند مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ (برجام) اعلام آمادگی کرده است اما وی تاکید کرد «هدف نهایی این مذاکرات باید لغو همه تحریم های ظالمانه علیه اقتصاد ایران باشد».

روزنامه بلژیکی لالیبر نیز نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران گفتگویی را مفید می‌داند که نتیجه آن لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.

این روزنامه بلژیکی به نقل از رئیس جمهوری ایران خاطرنشان کرد: آنچه امروز در منطقه دیده می‌شود، بیانگر آن است که نه تنها سلطه‌گر و تفکر سلطه‌گری بلکه پروژه تحمیل هویت غربی شکست خورده است. نتیجه هژمونی‌طلبی، خونریزی و بی‌ثباتی و نهایتاً، شکست و فرار است. امروز آمریکا از عراق و افغانستان خارج نمی‌شود بلکه اخراج می‌شود. با این حال، هزینه این عدم بهره‌مندی از عقلانیت را ملت‌های مظلوم از فلسطین و سوریه تا یمن و افغانستان، و از سوی دیگر مالیات‌دهندگان آمریکایی می‌پردازند.

خبرگزاری افه اسپانیا با تیتر «رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید هژمونی آمریکا شکست خورده است» نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران اطمینان داد هژمونی جهانی آمریکا شکست خورده است، همانطور که این امر با خروج از افغانستان و یا حمله به کنگره در ژانویه گذشته نشان داده شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه رئیسی برای شرکت در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر نکرده است اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه وی به نیویو رک سفر کرده و قرار است با جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کند.

رئیسی در سخنرانی امروز خود تاکید کرد که ایران تولید سلاح های هسته ای را مطابق احکام شرعی ممنوع می‌داند و در سیاست دفاعی این کشور جایی ندارد.

به نوشته افه، رئیسی با تاکید بر شعاهای دولت‌های دونالد ترامپ و جو بایدن مبمی بر اینکه جهان به “اول آمریکا” یا “بازگشت آمریکا” اهمیتی نمی‌دهد، گفت: امروز آمریکا نمی‌تواند عراق و افغانستان را ترک کند بلکه اخراج می‌شود.

نشریه آرژانتینی لا نسیون نیز با عنوان «رئیس‌جمهوری جدید ایران از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد» نوشت: رئیس‌جمهوری جدید ایران در نستین سخنرانی خود در سازمان ملل به عنوان رئیس دولت، از تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه ملت خود به عنوان مکانیسم جنگی انتقاد کرد.