طالبان از رو دست ایران کپی کرد؟
طالبان از رو دست ایران کپی کرد؟
معین نیوز_رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که کار تشکیل نیروی مشابه به سپاه پاسداران ایران در ولایت قندهار تکمیل است و نیز فرمانده این نیروها تعیین شد.

نبیل روز دوشنبه، ۸ عقرب، با نشر پیامی در شبکه ایکس نوشته است که عبدالاحد طالب، یک تن از اعضای نزدیک به «اداره طالبان در قندهار» به‌عنوان مسوول این نیرو منصوب شده است.

او همچنان افزوده است که پس از تکمیل شوراهای عالمان ولایت‌ها، این شوراها مشابه به نماینده‌گان ولایت فقیه جمهوری اسلامی ایران در ولایت‌ها عمل خواهند کرد و بر تمامی نهادها حاکم خواهند شد.

وی تصریح کرده است: «همچنان احتمال این هم می‌رود که با تکمیل برخی ساختارهای دیگر تحت حاکمیت قندهار، همان سلسله اعدام‌ها و حبس‌هایی که پس از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد را در افغانستان نیز به‌نام حق‌العبد آغاز نمایند.»

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز اعلام کرد که ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، عبدالاحد طالب را به‌عنوان «فرمانده نیروهای ویژه» خود تعیین کرده است.

عبدالاحد طالب پیش از این فرمانده کندک انتحاری طالبان و والی این گروه در هلمند بود.

پیش از این نیز رحمت‌الله نبیل ادعا کرده بود که رهبر طالبان یک نیروی نظامی ۴۰ هزار نفری متشکل از افراد نزدیک خود را در قندهار تشکیل داده است.