طبل بی‌خیالی مردم و پایکوبی دلتا
طبل بی‌خیالی مردم و پایکوبی دلتا
معین نیوز_دلتا در ساحل دامن گسترده و ما سوار بر سفینه بی خیالی و مدیران بر موج بی‌تدبیری در فکر باطل رسیدن به امنیم سوغات مرگ همراه داریم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، ایران با کرونا دلتا وضعیت بحرانی را پشت سر می‌گذارد، پس از  هشت هفته صعود هنوز به قله موج پنجم خود نرسیده است دیروز و امروز بیش از ۵۰۰ نفر را قربانی خود کرده و حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار مورد ابتلا را معرفی کرده است این چموش توسن نمی شود تا مردم، خوش خیال از مبتلا نشدن، سهل انگار در محکم کردن سدهای بهداشتی و کند در واکسیناسیون هستند.
شرایط به چشم مردم عادی شده است، گویا دیگر مرگ عزیزان هم برای آنها دور از انتظار نیست که  پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، اکنون رعایت دستورات برای مقابله با کرونا به زیر ۴۰ درصد رسیده است و مردم  چشمشان را به روی خطر و مصیبت بسته‌اند و عادی انگاری را پیشی گرفته‌اند.
کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها پر از افراد بدون ماسک است، از هرکدام پرسیدم چرا ماسک نمی‌زند، یک جواب شنیدم: ای بابا کرونا کجاست؟ جمله تکراری است چون افراد بیفکر آن را زیاد تکرار می‌کنند ، اما خوب می‌دانند که این ویروس نامریی مثل باد حرکت می کند و روزانه به پروپای هزاران نفر می پیچد.
اکنون شرایط خاصی است اگر من و شما با هم رعایت نکنیم باید بدانیم که تحت هیچ شرایطی این ویروس نخواهد رفت و به طور یقین رخ تاریکترش را به ما نشان خواهد داد ، شکست کرونا به همه ما بستگی دارد هنگامی بحران را پشت سر خواهیم گذاشت که  از دورهمی ها و حضور در اجتماعات پرهیز کنیم و استفاده از ماسک ، شست و شوی مرتب دست ها و بهداشت محیط رعایت شود.
اشتباهات گذشته را دوباره تکرار نکنیم، دلتا سرعت انتشار بالایی دارد به گفته پزشکان متخصص اپیدمیولوژی حتی در محیط باز هم امکان انتقال این ویروس وجود دارد.

ویروس دلتا فوق‌العاده مسری است

داود یادگاری نیا رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ایرنا گفت: مهمترین ویژگی ویروس دلتا مسری بودن زیاد آن است؛‌ از این رو مردم باید پروتکل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند. این ویروس بیش از ۶۰ درصد از سویه انگلیسی و ۲۲۰ درصد نسبت به سویه ویروس ووهان چین مسری تر یا به عبارتی آلوده کننده تر است.
وی اظهار داشت: در هر ترشحات تنفسی افراد مبتلا میزان ویروس هزار برابر بیشتر است که این موضوع نشان می دهد دلتا فوق العاده مسری است، دلتا را باید جدی گرفت.
این متخصص عفونی افزود: این ویروس سریع انتقال پیدا می کند و تجربیات عینی نشان می دهد در صورت ابتلا یکی از اعضای خانواده به این ویروس، بقیه هم به احتمال فراوان مبتلا می شوند، به عبارتی تا مشخص شود فرد مبتلا است و خود را قرنطینه کند، ویروس به سایر اعضای خانواده منتقل خواهد شد.
وی اظهار داشت: دورهمی ها و مهمانی های خانوادگی سبب انتشار سریع این ویروس می شود و در این شرایط نباید در دورهمی های خانوادگی حضور یابیم. جوانان و حتی کودکان هم به این سوش مبتلا می شوند، اما خوشبختانه تاکنون عوارض شدید در کودکان گزارش نشده است.
رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: حتی جوانان سالم که هیچ بیماری زمینه ای هم ندارند، سر از بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها در می آورند.
یادگاری نیا با بیان اینکه سرعت انتقال این ویروس سبب افزایش سرعت انتشار و شدت بیماری می شود، ادامه داد: تجربه ثابت کرده در برخی از افراد مبتلا به سوش دلتا، گرفتاری ریوی به مراتب شدیدتر است. این سویه هم میزان بستری افراد در بیمارستان و هم سرعت انتقال بیماری را از سویه های دیگر را بالاتر برده است؛ پس بیشتر مراقب باشیم.
وی تاکید کرد: البته افرادی که واکسینه شده اند، نباید تصور کنند ایمنی ۱۰۰ درصد در برابر این بیماری دارند. مشاهده شده افراد واکسینه شده هم باز هم در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند.

 به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم

ایرج حریرچی معاون  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، گفت: نخستین کشوری بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم و حتی در چین ابتدا فقط به “ووهان” محدود بود. چهار موج بزرگ گذرانده ایم و هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم و در چند روز آینده روند افزایشی را خواهیم داشت، ۲۶.۵ درصد تعداد مراجعان سرپایی، ۳۲ درصد تعداد بیماران بستری شده و ۳۸ درصد تعداد بیماران فوت شده افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اول فروردین اکثر شهرهای کشور زرد یا آبی بود، ۳۱ فروردین ماه اکثر کشور قرمز شد اما در ۲۵ اردیبهشت به شرایط نرمال رسیدیم و اکثر شهرها نارنجی یا زرد بودند ولی به تدریج با ورود ویروس دلتا اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که نزدیک به ۹۰ درصد شهرهای کشور قرمز یا نارنجی هستند.

حریرچی افزود: در مجموع جان‌باختگان ما در کشور به بیش از ۹۵ هزار نفر به دلیل کرونا رسیده است و متاسفانه به ۴۰۰  یا ۵۰۰ فوتی در روز رسیدیم. اکنون به دلیل تجهیزاتی که توانستیم تهیه کنیم امکانات گسترش پیدا کرده است و لذا میزان مرگ و میر نسبت به پیک آبان ماه پایین تر است.

پیش‌بینی چند روز قبل حریرچی درست بود چرا که دیروز ۱۸ مرداد و امروز ۱۹ مرداد به اوج مرگ کرونا و به ترتیب رقم‌های ۵۸۸ و ۵۰۸ نفر هم رسیدیم.

وی گفت: طبق پیش بینی دانشگاه واشنگتن در یک ماه آینده تعداد فوتی‌ها حتی به ۶۰۰ نفر هم می‌تواند افزایش پیدا کند، اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم حتی ممکن است این تعداد به نزدیک ۸۰۰ مورد هم برسد.
حریرچی با بیان اینکه در این مدت مدارس و دانشگاه‌ها یک چهارم جمعیت هستند که تعطیل بودند و شهرهای قرمز هم منع تردد شبانه داشتند، افزود: در دو ماه گذشته نسبت به شرایط قبل کرونا بیشتر تحرک داشتیم به طوریکه فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنیم.
معاون وزارت بهداشت در ادامه به کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور اشاره کرد و افزود: رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده که این درصد کمترین مقدار در طی یک سال اخیر بوده است. مطلوب ما رعایت ۹۰ درصدی شیوه نامه های بهداشتی در کشور است.
حریرچی گفت: هر وقت میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در کشور کم شد تعداد مبتلایان بالا می‌رود، در هرمزگان، کرمان، البرز و گیلان رعایت شیوه نامه‌ها کمتر از ۳۰ درصد است به عبارت دیگر در کشور ۶۱ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند و در این استان‌ها بیش از ۷۰ درصد شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه استفاده از ماسک در هرمزگان فقط ۲۹ درصد است، افزود: در گیلان ۳۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند و لذا این استان‌ها درگیری بیشتری دارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اعمال نظارت‌ها به وضوح در سطوح اجرایی کاهش پیدا کرده و از طرفی تاب‌آوری مردم کم شده چرا که ۱۸ ماه است که درگیر کرونا هستیم، گفت: تضعیف سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا صورت گرفته و تقلیل اعتماد عمومی به وجود آمده است، انگار که مردم با خودشان  یا با گروه دیگری لجبازی می‌کنند، مردم خطر را می‌دانند، ولی اقتضائات لازم را رعایت نمی‌کنند لذا راهکار بازگشت اعتماد عمومی و اجماع در راه حل‌ها است.
حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم باید روی این موضوع اجماع شکل بگیرد، افزود: راه نجات اصلی، واکسیناسیون عمومی سریع برای همه مردم است و حتی فراتر از گروه‌های هدف باید پوشش واکسیناسیون را به زیر ۱۸ سال تامین بدهیم.
وی در ادامه با تاکید براینکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که کوتاهی در خصوص کرونا صورت نگرفته است، گفت: واقعیت این است که در نهایت صداقت تلاش شده تا حداکثر ممکن واکسن فراهم شود اما مقاطعی بوده برای پرداخت هشت میلیون دلار برای واکسن کوبایی اسیر تحریم های بانکی بودیم.
او ادامه داد: اما اکنون، واکسن در حال ورود به کشور است به طوریکه اهدایی کشور ژاپن را داشتیم اما برخی از کشورها تقریباً تصمیم گرفتند که دوز سوم واکسن را در پیش بگیرند لذا این موضوع دوباره بازار واکسن را به هم خواهد زد.

روزانه یک درصد جامعه باید واکسینه شود

وی همچنین با بیان اینکه در گروه‌هایی که اعلام کردیم، مردم ۷۵ تا ۸۰ درصد اقدام به تزریق واکسن کردند که بسیار موضوع مهمی است، افزود: افزایش سرعت واکسیناسیون اثرات میان مدت و درازمدت دارد البته اثرات کوتاه مدت هم دارد به همین دلیل باید بتوانیم روزانه یک درصد را واکسینه کنیم.
معاون  وزارت بهداشت به واکسیناسیون عمومی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه واکسیناسیون در کشور ما دیر انجام شد و حتماً می بایست جلوتر انجام می‌شد، گفت: لذا نسبت به کل جمعیت عقب هستیم اما نسبت به گروه‌های هدف دستاورد خوبی داریم که این ناشی از فهم و فرهنگ مناسب مردم است.

هنگام پاندمی احتمال سرماخوردگی و آلرژی ندهید

پیام طبرسی فوق‌تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی کرونا چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم، گفت: این موضوع که حساسیت داریم یا دچار سرماخوردگی هستیم در بحران پاندمی رد شده است و برخی افراد با این سهل‌انگاری با جان بسیاری از مردم بازی می‌کنند و روزانه افراد زیادی حتی با داشتن علائم ویروس کرونا که شبیه سرماخوردگی یا حساسیت است، در حال تردد هستند.

وی چند روز پیش با بیان اینکه دوره ای را  پشت سر می‌گذاریم که به عنوان تلخ‌ترین روزهای کرونایی طی ۱۸ ماه از زمان شیوع در تاریخ ثبت شد، تصریح کرد: مرگ ۴۱۱ هموطن بر اثر کرونا در ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ جای تاسف دارد که البته علت اصلی بروز این فاجعه بر  کسی پوشیده نسیت که یکی از مهمترین آن چرخش واریانت تهاجمی دلتاست.

به گزارش ایرنا، این در حالی است که در امروز ۱۹ مردادماه ۵۰۸ نفر و دیروز ۱۸ مرداد ۵۸۸ نفر به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند که این موضوع از سوی کارشناسان، پزشکان و متخصصان در پیک پنجم کرونا بسیار نگران کننده است چون معتقدند هنوز به اوج  پیک نرسیده‌ایم و احتمال مرگ و میر بیشتر هم می رود.

طبرسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عادی انگاری، ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط سیاست‌گذاران  را مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد: مجموعه ای از اشکالات در مدیریت و رعایت شیوه‌نامه‌ها باعث شده تا امروز دچار بحران سهمگین کرونا شویم.
وی با بیان اینکه پوشش حداکثری واکسیناسیون به هزاران دلیل در کشور با تاخیر مواجه شده، عنوان کرد: متاسفانه وعده های واکسیناسیون چه در مورد واردات و چه در مورد واکسن های تولید داخل محقق نشد و امروز شاهد جولان کووید و جان باختن شمار زیادی از مردم هستیم.
فوق‌تخصص بیماریهای عفونی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که راهکار اصلی کنترل بحران کرونا ارایه راه حل های اجرایی و کاربردی در زمینه کنترل بحران است “نه صرفا گزارش دهی اخبار بد و منفی” خاطرنشان کرد: رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، قرنطینه در صورت داشتن هر علامتی در کنترل کرونا بسیار موثر است.

وضعیت بهشت زهرای تهران بحرانی است
سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به آمار بالای کشته های کرونا در همه سنین از کودک تا سالخورده، گفت: وضعیت بهشت زهرا(س) بحرانی و غیرقابل تصور است به طوری که کرونا پیر و جوان نمی شناسد. هم اکنون در خصوص کشته شدگان کرونا سن و سال اصلا مطرح نیست، روز گذشته از کودک تا جوان ۲۰، ۳۰ و ۴۰ ساله دفن کردیم.
خال با بیان اینکه تعداد متوفیان از آغاز پیک جدید کرونا بسیار زیاد شده است، اظهار داشت: سازمان بهشت زهرا(س)برای پنجمین بار در طی ۱۸ ماه گذشته پس از کرونا، وارد شرایط ویژه و بحرانی شد. متاسفانه پیک مرگ و میر کرونایی در شهر تهران به شدت رو به افزایش است و در حالت شیب تند رو به بالا قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: تعداد اجساد ناشی از کرونا قبل از آغاز پیک جدیدش بین ۳۰ تا ۳۵ متوفی بود که این عدد طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. افزایش چشمگیر مرگ و میر کرونایی در روزهای اخیر می طلبد که مردم پروتکل های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنند.