طرح توسعه منطقه آزاد انزلی، سوژه داغ رسانه‌ها
طرح توسعه منطقه آزاد انزلی، سوژه داغ رسانه‌ها
معین نیوز_حرف و حدیث بر سر تصویب طرح توسعه منطقه آزاد انزلی در کمیسیون اقتصادی مجلس و افزایش حدود ۲ هزار هکتاری اراضی مهم‌ترین منطقه بندری شمال کشور این روزها به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ای در استان و همچنین دغدغه برای مردمان ساکن در مجاورت بندر تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد انزلی طبق آخرین تغییراتی که در سال ۹۶ به تصویب هیات وزیران رسیده است هشت هزار و ۶۰۹ هکتار مساحت دارد و در بین مناطق آزاد کشور از کوچکترین آنها بشمار می رود .

هیات وزیران در جلسه ۲۱ خرداد سال ۹۶ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد ماده واحده قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری –صنعتی آبادان ، خرمشهر ، جلفا و بندر انزلی مصوب ۱۳۸۲ طول این منطقه در شمال۳۳ کیلومتر و متصل به دریای خزر، در غرب ۵/۱ کیلومتر متصل به کانال طالب آباد، در جنوب ۴۴ کیلومتر و متصل به گذرگاه امام زاده هاشم به انزلی و عوارض طبیعی و مصنوع واقع در جنوب محدوده و در شرق چهار کیلومتر و متصل به رودخانه سفید رود و پارک ملی بوجاق است .

سازمان منطقه آزاد انزلی دارای ۱۴۹ واحد تولیدی با میزان اشتغالزایی مستقیم برای حدود چهار هزار نفر در ۲ شهرک صنعتی و خارج از آن است و هم اکنون مراحل احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین با دارا بودن مساحت ۵۰ هکتاری علاوه بر افزایش دو برابری وسعت صنعتی منطقه ضریب اشتغالزایی و واحدهای تولیدی را به چند برابر افزیش می دهد .

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای همسود  CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مناقشه بر سر طرح توسعه که شامل افزایش اراضی منطقه آزاد انزلی می شود قصه تازه ای نیست . طرح توسعه منطقه آزاد انزلی ازسال ۹۸ به یکی از موضوعات مهم استان تبدیل شد. اردیبهشت ماه سال ۹۹ در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم، لایحه الحاق ۲ هزار هکتار اراضی صنعتی و فرودگاهی گیلان به محدوده این منطقه آزاد با اولویت “انزلی ” توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و محدوده منطقه آزاد انزلی به بیش از ۱۰هزار هکتار رسید.

این افزایش ۲ هزار هکتاری محدوده شامل شهرک صنعتی سپیدرود رشت، فرودگاه سردار جنگل رشت، شهرک صنعتی صومعه سرا و شهرک صنعتی خمیران شد. اما این افزایش نارضایتی هایی را بین ساکنین محلی و فعالان اجتماعی به دنبال داشت زیرا آنها معتقد بودند بر خلاف آنچه در این لایحه تحت عنوان افزایش محدوده با اولویت انزلی قید شده بود سهم شهرستان بعنوان مهد اصلی، عامل ایجاد و موتور پیشران فعالیتهای تجاری و اقتصادی منطقه از این گسترش محدوده فقط ۳۰ هکتار است.

این کشمکش در سالهای اخیر چندین مرتبه با جدایی ۲۳ روستا در سال ۹۸ ، الحاق ۲ هزار هکتار در سال ۹۹ و اکنون نیز با اخبار ضد و نقیض افزایش اراضی این بندر بار دیگر به موضوع داغ تبدیل شد. طی روزهای اخیر رسانه های محلی گیلان اقدام به انتشار اخباری مبنی بر افزایش اراضی منطقه آزاد انزلی به حدود ۱۰ هزار هکتار کرده اند که بازتاب گسترده در فضای مجازی استان داشت.

طرح توسعه انزلی گرفتار در تصویب و تکذیب

نخست ۱۶ شهریور بود که بر پایگاه های خبری همچون ” دیار میرزا و گیلان صدر” با استناد به مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس در خبری با تیتر ” با حفظ نام منطقه آزاد انزلی، محدوده این منطقه به بالغ بر ۱۰ هزار هکتار افزایش یافت” اقدام به انتشار این خبر کرد که البته در خبر هر دو پایگاه خبری که از قضا کاملا نگارشی شبیه به یکدیگر داشتند هیچگونه اشاره ای به منبع رسمی نشد.

ساعاتی پس از انتشار این خبر پایگاه خبری «دیار میرزا» در مصاحبه ای اختصاصی با نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصای مجلس شورای اسلامی خبر تصویب الحاق اراضی بیشتر به منطقه آزاد انزلی را تایید کرد.

غلامرضا مرحبا در مصاحبه با این پایگاه خبری اعلام کرد: در مصوبه گذشته محدوده منطقه آزاد انزلی ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار بود و بر اساس لایحه دولت دوازدهم و تصویب مجلس دهم شورای اسلامی محدوده این منطقه به ۱۰ هزار هکتار افزایش یافت.

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی در مجلس به تصویب رسید و بر این اساس محدوده فرودگاه رشت، شهرک های صنعتی خمیران انزلی و سپیدرود رشت به همراه روستاهایی که تا در سال ۹۸ در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار داشتند به این منطقه ملحق شدند.