طرح زراعت چوب نیازمند اقناع‌سازی است
طرح زراعت چوب نیازمند اقناع‌سازی است
معین نیوز_استاندار گیلان با تأکید بر لزوم اقناع‌سازی عمومی و جلب مشارکت حداکثری سمن‌های مردم نهاد برای اجرای طرح زراعت چوب گفت: طرح زراعت چوب گامی اصولی در صیانت از جنگل‌ها به ویژه جنگل های هیرکانی است.

به گزارش روابط عمومی استانداری گیلان؛ ارسلان زارع روز چهارشنبه در جلسه ستاد زراعت چوب گیلان، این طرح را گامی مؤثر در جهت صیانت از جنگل‌ها به ویژه عرصه هیرکانی به عنوان میراثی ارزشمند دانست و بر ضرورت استمرار آن با رفع موانع میان دستگاهی تأکید کرد.

وی تاکیدات رییس‌جمهوری مبنی بر سخن گفتن با مردم و ارتباط مستمر با آنان را یادآور شد و افزود: اقناع سازی افراد و سازمان‌های مردم نهاد و افزایش میزان آگاهی آنان نسبت به طرح زراعت چوب، منجر به پیشبرد اهداف و همراهی مطلوب آنان می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم گسترش و ترویج طرح زراعت چوب با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تأکید کردو گفت: توزیع بخشی از نهال مورد نیاز زارعان به صورت رایگان مشوق خوبی  برای آنان است و کاشت نهال پس از برداشت در اراضی براساس قرارداد با برندگان مزایده، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملیاتی شود.

زارع همچنین با تاکید بر ضرورت نظارت و پایش مستمر بر کاشت نهال استاندارد اظهار داشت: لازم است با اقدامات ترویجی، تحقق هدف‌گذاری زراعت چوب در حداقل چهار هزار هکتار عملیاتی شود.

استاندار گیلان در ادامه سخنانش بر  همکاری بسیج مهندسین کشاورزی نیز در اجرای مطلوب این طرح و تسریع در کاشت نهال در پنج هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی مسثنیات شناسایی شده تأکید کرد.

گیلان بالغ بر یک میلیون و ۴۷۱ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان حدود یک میلیون و ۱۷ هزار هکتار حدود “۷۰ درصد” اراضی ملی است، ۵۶۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان را جنگل های با ارزش هیرکانی تشکیل می دهد.

همچنین گیلان دارای حدود ۲۴۴ هزار هکتار مرتع ییلاقی در اراضی کوهستانی است و اراضی ساحلی و بخشی از اراضی فاقد پوشش گیاهی نیز جزو اراضی ملی محسوب می شود.

در این میان جنگل های گیلان بعنوان بخشی از جنگل های هیرکانی شمال کشور بازمانده دوران سوم زمین شناسی شامل گونه های پهن برگ از جمله بلوط، افرا، ون، راش و انجیلی از عمده درختان ساکن این جنگل ها در فصل زمستان خزان می کنند. در کنترل آب های سطحی و تغذیه آب های زیرزمینی، حفظ و تولید خاک، تعدیل در آب و هوای یک منطقه، مبارزه با آلودگی هوا و تلطیف آن نقش مهمی دارند.